خودروی تویوتا پریوس نخستین خودروی هیبریدی است که در بازارهای جهانی به میزان زیادی تولید شده و تولیدات آن به ۴۴ کشور صادر می‌شوند. این خودروها برای حرکت خود از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می‌کنند. در این خودرو از گیربکس اتوماتیک cvt استفاده شده که دارای دو پولی و یک تسمه است. این گیربکس‌ها مزایای زیادی دارند که از آنها می‌توان به کاهش مصرف سوخت و شتابگیری بهتر اشاره کرد. این گیربکس‌ها عملکرد بسیار مناسبی دارند و به همین دلیل در بسیاری از خودروها از این سیستم استفاده می‌شود.

 تعویض روغن گیربکس با استفاده از دستگاه اتوماتیک انجام می‌شود و کار بسیار آسانی است. در صورتی که به روغن گیربکس اهمیت دهید، می‌توانید باعث طول عمر بالای گیربکس خودروی خودتان شوید و نیازی به تعمیر حرفه ای گیربکس اتوماتیک نخواهید داشت. از مشخصات فنی خود را می‌توان به موتور۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه و دیفرانسیل جلو اشاره کرد. در این خودرو حداکثر قدرت ۱۲۱ اسب بخار را دارد.

گیربکس اتوماتیک تویوتا پریوس

در خودروی تویوتا پریوس از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. این خودرو یک پیشرانه قوی است و باید مراقب آن باشید. هزینه‌های سنگین تعمیر گیربکس این خودروها به شما می‌گوید به علائم خرابی گیربکس توجه کنید. در صورتی که با کوچکترین علائم روبرو شدید به یک تعمیرگاه معتبر بروید و تعمیر را آغاز کنید. بهترین کار برای جلوگیری از خرابی این سیستم‌ها، سرویس‌های دوره‌ای است. اگر می‌خواهید بدانید برای تعمیر کجا بروید یا با علائم خرابی گیربکس اتوماتیک تویوتا پریوس آشنا شوید با ما همراه باشید.

پریوس 2019

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

راه‌های نگهداری از گیربکس اتوماتیک تویوتا پریوس

برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک تویوتا پریوس به نکات زیر توجه کنید:

  • به طور کلی گیربکس اتوماتیکی که در هر خودرو به کار می‌رود دارای یک روغن است که تعویض این روغن اهمیت بسیار زیادی دارد. در خودروهای تویوتا پریوس نیز باید به زمانبندی و کیلومتر تعیین شده برای بررسی و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دقت زیادی داشت. در صورت کم شدن سطح روغن باید علت نشتی کاهش روغن را پیدا کرده و آن را رفع کرد.
  • اگر با علائم خرابی گیربکس مواجه شدید حتماً به آن توجه کرده و به یک تعمیرکار مراجعه کنید.
  • اگر صدایی در خودرو ایجاد می‌شود که باعث تغییر در سرعت و عملکرد تعویض دنده می‌شود فوراً به یک تعمیرکار مراجعه کنید.
  • سنسورها و مدارهایی که در گیربکس‌های اتوماتیک این خودروها استفاده می‌شوند حساسیت بسیار بالایی دارند؛ بنابراین از موتورشویی این خودروها پرهیز کنید.
  • از بوکسول کردن و حمل بار اضافی توسط این خودرو جلوگیری کرده زیرا باعث کاهش عمر گیربکس آن می‌شوید.
  • برنامه گیربکس اتوماتیک این خودرو را هر دو سال یکبار بروز رسانی کنید.
  • به هیچ عنوان از این خودرو به عنوان یدک‌کش استفاده نکنید؛ زیرا باعث اکسید شدن روغن گیربکس و خرابی آن می‌شود.
  • در هنگام تعویض دنده فشار زیادی روی پدال گاز وارد نکنید و صبر کنید تا دور موتور پایین بیاید و تعویض دنده انجام شود. هرچه تعویض دنده در دور موتور کمتر انجام شود قطعات گیربکس طول عمر بیشتری خواهند داشت.
  • خطاهای مربوط به این بخش از خودرو را جدی بگیرید و حتماً برای بررسی آن به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک از شخصی کمک بگیرید که مهارت کامل در این زمینه داشته باشد.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

اگرچه گیربکسی که روی خودروهای تویوتا پریوس به کار می‌رود کیفیت و عملکرد بسیار مناسبی دارند اما پس از مدتی دچار آسیب خواهند شد. زمانی که یکی از بخش‌های گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار ایراد شود علائمی در آن به وجود می‌آید که با توجه به آنها می‌توانید عیب گیربکس را پیدا کنید. شما باید به این علائم توجه زیادی داشته باشید و در صورت لزوم به یک تعمیرگاه ماهر مراجعه کنید. از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک سی وی تی در خودروی تویوتا پریوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس لرزش و تقه زدن هنگام درگیر شدن گیربکس

در صورتی که هنگام تعویض دنده احساس لرزش و تقه زدن در خودروی شما حس می‌شود باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر بعد از آنکه تعویض اهرم تعویض دنده در وضعیت درایو قرار دارد خودرو بلرزد یعنی یک ایراد در گیربکس به وجود آمده است‌. در حالت عادی در هنگام تعویض دنده هیچگونه لرزشی به وجود نخواهد آمد و با نرمی این کار صورت می‌گیرد. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید ابتدا نسبت به سالم بودن روغن گیربکس اقدام کرده و در صورتی که روغن کافی و سالم است برای پیدا کردن مشکل به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

بوی سوختگی از سمت جعبه دنده

یکی دیگر از علائمی که می‌توانید با توجه به آن از خراب شدن گیربکس اتوماتیک خودرو پریوس مطلع شوید بوی سوختگی از سمت جعبه دنده است. گاهی اوقات این بوی سوختگی مربوط به اتصالات و سیم‌های برق است و مربوط به گیربکس نمی‌شود‌ در صورتی که این بوی سوختگی از سمت جعبه دنده باشد، یعنی گیربکس اتوماتیک دچار آسیب شده است این مشکل زمانی پیش می‌آید که دمای گیربکس افزایش پیدا کرده و یا میزان روغن جعبه دنده کاهش پیدا کرده است. کثیف بودن روغن و کاهش کیفیت آن نیز تاثیر زیادی برای وجود چنین علائمی خواهد.

شنیده شدن صداهای زوزه مانند در حالت خلاص

اگر زمانی که خودروی شما در وضعیت خلاص قرار دارد صدایی شبیه زوزه با لرزش شنیده شود احتمالاً جعبه دنده اتوماتیک دچار مشکل شده است. گیربکس اتوماتیک به دلایل مختلف دچار آسیب می‌شود که همراه با علائمی مختلفی است. شما باید به این علائم توجه داشته باشید.

خارج شدن دنده از وضعیت خود

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک خارج شدن دنده از وضعیت خودش است. اگر متوجه شدید که خودروی شما نمی‌تواند دنده مورد نظر را در وضع ثابتی نگه دارد و خلاص می‌شود باید عیب گیربکس را برطرف کنید. زمانی که قطعات گیربکس دچار آسیب می‌شوند گیربکس نمی‌تواند دنده را حفظ کرده و به طور مکرر در حالت خلاص قرار می‌گیرد. برای عیب یابی دقیق موضوع باید به فردی مراجعه کنید که شناخت و مهارت کافی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک سی وی تی داشته باشد.

تویوتا پریوس

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا : تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا هایلوکس )

تعمیر گیربکس باید توسط چه کسی انجام شود؟

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی تویوتا پریوی باید به شخصی مراجعه کنید که اطلاعات کافی از این قطعه داشته باشد. این شخص باید بتواند با استفاده از ابزارهای لازم گیربکس خودروی شما را باز کرده و تعمیر آنها در سرعت بالایی انجام دهد. هزینه تعمیر گیربکس اتومبیل شما وابسته به عوامل مختلفی است که از آنها می‌توان به مهارت تعمیرکار نیز اشاره کرد. برای تعمیر گیربکس خودروی خود حتماً یک مجموعه معتبر را انتخاب کنید. هزینه تعمیر به عوامل زیر بستگی دارد : 

  • نوع مشکل گیربکس: اگر مشکل گیربکس ساده باشد، هزینه تعمیر آن کمتر خواهد بود. اما اگر مشکل گیربکس پیچیده باشد، هزینه تعمیر آن بیشتر خواهد بود.
  • مدل گیربکس: گیربکس‌های مختلف، هزینه‌های تعمیر متفاوتی دارند.
  • تعمیرگاه: هزینه تعمیر گیربکس در تعمیرگاه‌های مختلف، متفاوت است.
2017-Toyota-Prius-Prim

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا : تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا لندکروز )

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا پریوس

طبق توصیه کارخانه سازنده، زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا پریوس هر 40 هزار کیلومتر یا 4 سال است. با این حال، در شرایط رانندگی سخت‌تر مانند رانندگی در ترافیک سنگین، رانندگی در جاده‌های ناهموار یا رانندگی در مناطق گرمسیری، ممکن است لازم باشد روغن گیربکس را زودتر تعویض کنید.

علائمی که نشان می‌دهد ممکن است لازم باشد روغن گیربکس را تعویض کنید عبارتند از:

  • تغییر در عملکرد گیربکس، مانند سخت‌تر شدن تعویض دنده‌ها یا نشتی روغن از گیربکس
  • بوی سوخت یا روغن سوخته از گیربکس
  • ایجاد صداهای غیرعادی از گیربکس

اگر متوجه یکی از این علائم شدید، بهتر است روغن گیربکس را هرچه زودتر تعویض کنید. تعویض روغن گیربکس به طور منظم باعث بهبود عملکرد گیربکس و افزایش طول عمر آن می‌شود.

در اینجا چند نکته برای افزایش طول عمر روغن گیربکس آورده شده است:

  • از روغن گیربکس مناسب برای تویوتا پریوس استفاده کنید.
  • سطح روغن گیربکس را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز، روغن اضافه کنید.
  • از رانندگی خشن خودداری کنید.
  • از گرم شدن بیش از حد گیربکس خودداری کنید.
03-toyota-prius-2023

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم در خودروی تویوتا پریوس از سیستم گیربکس اتوماتیک سی وی تی استفاده می‌شود. این گیربکس مزایای بسیار زیادی دارد به همین دلیل مورد توجه بسیاری از خریداران خودرو قرار گرفته است. در صورتی که از این گیربکس نگهداری مناسبی داشته باشید طول عمر بالایی خواهد داشت اما گاهی اوقات به دلایل مختلف دچار آسیب می‌شود. اگر با علائم خرابی گیربکس خودرو خود مواجه شدید سهل انگاری نکنید؛ زیرا هزینه‌های بسیار زیادی برای شما به وجود خواهد آمد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک تعمیرکار مراجعه کرده و عیب گیربکس را برطرف کنید. برای دریافت خدمات در این زمینه می‌توانید از مجموعه ما کمک بگیرید. تکنسین ما مهارت و اطلاعات کافی در این زمینه داشته و بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق همین سایت اقدام کرده و یا با ما تماس بگیرید.