بی ام و (BMW) یکی از خودروهای گران‌قیمت است که طرفداران زیادی دارد. گیربکس این خودرو دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و اجزای آن حساس و پیچیده است. تعمیر این قطعه خودروی بی ام و امری حرفه‌ای و دشوار است که هر مرکزی قادر به انجام آن نیست. با توجه به اینکه این خودرو خارجی است، افرادی آموزش دیده و زبده می‌توانند آن را تعمیر و یا تعویض کنند. اگر چرخ دنده‌ها و بلبرینگ به طور مرتب بازبینی نشوند یا از روغن نامناسب استفاده شود،  اجزای دچار سایش شده و موجب بروز حوادث جبران ناپذیری خواهند شد. در ادامه به معرفی خودروی بی ام و خرابی گیربکس آن پرداخته می‌‌شود.

ویژگی های خودرو بی ام و 330i

خودروی بی ام و 330i ماشینی شیک، مجهز به فناوری نوین است که دنده‌های آن اتوماتیک بوده و سواری بسیار نرم و راحتی دارد.  این محصول مانند دیگر بی ام و خودرویی پر از امکانات‌ و سرشار از امکانات رفاهی و ایمنی است.

 اما مشخصاتی مانند استارت بدون کلید، کروز کنترل هوشمند، دوربین بسیار تیزبین، سیستم نشان دهنده اطلاعات بر شیشه جلو،  ترمز پارک برقی، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرم‌کن و دارای حافظه، سنسور باران، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، رادار هشدار نقطه سیاه و خروج از خط اصلی، روکش چرم دو رنگ نمای داخلی است که هر کدام بر قیمت آن افزوده است.‌ امکانات خاص موجب شده تا این خودرو همچنان در راس ماشین‌های مورد پسند مردم قرار داشته باشد.‌

این ماشین با اعتماد بر تکنولوژی روز و طراحی آلمانی توانسته با پنج ستاره ایمنی سرافراز از آزمایش‌ها و تست تصادف‌های موسسه ایمنی اروپا (Euro NCAP) بیرون آید و استانداردهای بسیار دشوار آمریکا را نیز کسب کند. به جرات می‌توان گفت این خودرو یکی از ایمن‌ترین خودروهای موجود در بازار امروز ایران است که در حوادث سخت و جاده‌های پرخطر هم جان مسافران را نجات داده است.

BMW-330i-2015

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • مبدل گشتاور: مبدل گشتاور گشتاور موتور را به گیربکس منتقل می کند.
  • جعبه دنده: جعبه دنده مجموعه ای از چرخ دنده ها است که برای تغییر نسبت دنده استفاده می شود.
  • کنترل کننده گیربکس: کنترل کننده گیربکس وظیفه تعویض دنده ها را بر عهده دارد.

گیربکس اتوماتیک با استفاده از یک سیستم کنترل الکترونیکی کار می کند. این سیستم بر اساس سرعت خودرو، دور موتور و سایر عوامل، دنده مناسب را انتخاب می کند.

مهم‌ترین عملکرد گیربکس اتوماتیک BMW چیست؟

همه موتورها همواره در دور خود بیشترین توان خود را عرضه می‌کنند. عملکرد گیربکس، گزینش بهترین دنده و استفاده از بیشترین بازدهی موتور است. به عبارت دیگر جعبه دنده یا گیربکس BMW قدرت موتور را در سرعت‌های مختلفی برای خودرو تنظیم می‌کند. در واقع این گیربکس است که سرعت را با دنده و دور موتور هماهنگ می‌کند.  این عملکرد باعث عدم هدر رفت انرژی و  فشار بر موتور خودرو برای ایجاد سرعت‌های مختلف می‌شود. اگر سرعت با دنده تطابق نداشته باشد، فشار بسیار زیادی بر موتور وارد شده و صدای ناهنجار موتور به گوش می‌رسد. برای نمونه قدرت موتور عرضه شده در سربالایی با قدرت موتوری که در یک جاده تخت و هموار ارائه می‌شود، اختلاف زیادی دارد. به طور کلی جعبه دنده سه وظیفه اصلی بر عهده دارد.

  • ایجاد امکان حرکت خودرو در جهت مخالف (دنده عقب)
  • تبدیل کردن گشتاور برای حالات متفاوت
  • در حالت ایستاده کار کردن موتور
2017-bmw-330i

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک BMW : تعمیر گیربکس اتوماتیک بی ام و x3)

مهم‌ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک بی ام و 330i

این خودروی خارجی کمتر از دیگر خودروها دچار خرابی گیربکس می‌شود، اما اگر به ندرت گیربکس آن از کار بیفتد ، ناشی از موارد زیر است:

  • نشت و پخش روغن از ناحیه موتور
  • مشکلات مربوط به فن مرحله آخر که سبب می شود گیربکس از کار بیفتد.
  • بوش‌های براکت بازوی کنترل جلو ممکن است از کار بیفتد
  • ممکن است چندین شیلنگ فرمان برقی به طور یکباره از کار بیفتد.
  • پمپ آب ممکن است باعث نشت مایع خنک کننده شود.
  • نور موتور و یا گرمای بیش از حد موتور را بررسی کنید. اگر گرمای موتور بیش از حد مجاز باشد، یک اخطار جدی محسوب می‌شود.‌

همه این‌ نواقص اگر در زمان مناسب بررسی شوند، می توانند با کمترین هزینه برطرف شوند.‌ البته باید توجه داشته باشید که مهارت تعمیرکار نقش اصلی در بررسی و شناسایی دقیق و  درست مشکل ایجاد شده در گیربکس و رفع آن دارد. ب ام و سری 3  از جمله بی ام و 330i  در صورت نگهداری مناسب و رانندگی نرم و با احتیاط،  می تواند بین ۲۰۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ کیلومتر راه بروند. اگر ۱۵۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی کنید، تقریباً 13 تا 17 سال قبل از نیاز به تعمیرات گران قیمت و غیراقتصادی دوام خواهد آورد. یعنی با کمی مراقبت و محافظت تا ۲۰ سال نیاز به هزینه ندارد. خودروهای سری بی ام و 330i در حدود ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر حرکت کرده و عمر بسیار خوبی دارند.‌ هر چند این خودرو بسیار ماندگار، با کیفیت و جذاب است اما مالک و راننده خودرو باید همواره خودروی خود را چک کرده و نسبت به بررسی آن به طور مرتب بازبینی شود.

بی ام و 330i یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار خانوادگی است که برای سفر و رانندگی در جاده گزینه بسیار جذابی است. با توجه به نوع گیربکس به کار رفته در این خودرو اگر سرویس‌های مرتب در زمان لازم انجام شوند بی ام و 330i می تواند سال‌ها برای شما کار کند.

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک بنز : تعمیر گیربکس اتوماتیک بنز E200 )

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک

برخی علائم خرابی گیربکس که باعث صدمه‌های جدی  به سیستم جعبه دنده شده و در صورت بی توجهی باعث از کار افتادگی و عدم امکان تعمیر آن می شود، به شرح زیر است:

  • خورده شدن و شکستگی چرخ دنده ها، بلبرینگ‌ها
  • گاز خوردن بی دلیل خودرو
  • از کار افتادن توربین
  • بیرون پریدن دنده به صورت خود به خود
  • بکسواد کلاچ، تولید صدای ناهنجار
  • حرکت نکردن خودرو
  • صداهای ناهنجار جعبه دنده

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بی ام و 330i

گیربکس های اتومات گرمای زیادی تولید می کنند که در واقع می تواند مایع شما را به مرور زمان تجزیه کند. روغن گیربکس اتوماتیک قدیمی شده قطعات را به درستی روغن کاری نمی کند، بنابراین اگر در تعویض روغن گیربکس برنامه ریزی نداشته باشید یا تاخیر داشته باشید باعث مشکلات جدی در گیربکس خود خواهید شد. و در نتیجه نیازمند تعمیر گیربکس اتوماتیک می شوید.

اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به شرح زیر است:

  • روانکاری و کاهش اصطکاک: روغن گیربکس اتوماتیک به عنوان یک روان کننده عمل می کند و از اصطکاک بین قطعات گیربکس جلوگیری می کند. این امر باعث افزایش عمر مفید قطعات گیربکس می شود.
  • خنک کردن گیربکس: روغن گیربکس اتوماتیک همچنین به عنوان یک خنک کننده عمل می کند و از گرم شدن بیش از حد گیربکس جلوگیری می کند. این امر به جلوگیری از خرابی گیربکس کمک می کند.
  • تمیز کردن گیربکس: روغن گیربکس اتوماتیک به جمع آوری ذرات و آلودگی ها از گیربکس کمک می کند. این امر به جلوگیری از آسیب دیدن قطعات گیربکس کمک می کند.

برنامه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بی ام و i330:

بر اساس توصیه سازنده، روغن گیربکس اتوماتیک بی ام و i330 باید هر 55000 کیلومتر تعویض شود. با این حال، اگر در شرایط سخت رانندگی می کنید، ممکن است لازم باشد روغن گیربکس را زودتر تعویض کنید. شرایط سخت رانندگی شامل موارد زیر است:

  • رانندگی در ترافیک سنگین
  • رانندگی در مناطق کوهستانی
  • رانندگی با بار سنگین
  • رانندگی در دماهای بالا یا پایین

در صورت رانندگی در شرایط سخت، توصیه می شود روغن گیربکس را هر 35000 کیلومتر تعویض کنید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک بی ام و 330i

بی ام و یک برند خودروسازی لوکس، مدرن و شیک است و خودروهای طراحی و تولید شده  این برند اغلب در بازار خودروسازی فروش بسیار بالایی دارند. بی ام و 330i یکی از این خودروهایی است که در ایران هم تعدادی از این خودرو به فروش میرسد. اغلب گیربکس های به کار رفته در خودروهای بی ام و از کیفیت و کارایی قابل قبولی برخوردار هستند اما مالکان و صاحبان خودرو باید نقش سرویس را پررنگ کرده و به طور مرتب به مراکز مجاز رفته و خودروی خود را مورد بررسی قرار دهند.‌

این خودروی پرطرفدار در ایران نمایندگی رسمی و قانونی ندارد؛ به همین دلیل تعمیر گیربکس و سرویس دوره ای گیربکس بی ام و 330i  بسیار سخت‌تر از سایر کشور ها است. بی ام و 330i مانند سایر خودرو های تولیدی برند بی ام و دارای گیربکس شش سرعت اتوماتیک است. همانطور که می‌دانید گیربکس‌های اتوماتیک در مقایسه با گیربکس‌های دستی به مراقبت و نگهداری تخصصی بسیار بیشتری نیاز دارند، اگر فردی به این موضوع آگاهی نداشته باشد، ممکن است خودروی خود را دست افراد ناشناس بسپارد. این فرد شاید نتواند تعمیر را به خوبی انجام دهد و در نتیجه هزینه‌های بسیار بالایی به همراه خواهد داشت و در تعمیر گیربکس اتوماتیک به مشکل برخواهید خورد .

BMW-330i-

سخن پایانی

خودروی بی ام (BMW) محصولی پر طرفدار، شیک، ماندگار و پر کار است. این خودرو دارای امکانات بسیار زیادی است که نظر مشتریان را به خود جلب کرده است. دوربین فوق‌العاده، سنسور باران، شناسایی نقاط کور، کنترل صندلی، سیستم بخارگیر، قفل مرکزی، دنده اتوماتیک، آینه‌های برقی، سیستم هوشمند و حافظه از مهم‌ترین امکانات این خودروی خارجی است. گیربکس این خودرو اتوماتیک بوده و خرابی گیربکس آن به ندرت اتفاق می‌افتد که بهتر است به صورت مرتب تحت مراقبت قرار گرفته و سرویس شود. خرابی گیربکس موجب عدم حرکت خودرو شده و فرد مجبور است ماشین را تا تعمیرگاه حمل کند. پس برای تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک این خودرو بهتر است به تعمیرگاهی معتبر همچون تعمیرگاه گیربکس سان مراجعه نمایید.