تعمیر گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس معمولی یا دستی، پرهزینه‌تر است. لیفان X50 در دو مدل و با گیربکس دستی یا گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. گیربکسی که روی لیفان اتوماتیک نصب شده از نوع CVT بوده و شماره فنی آن RDC15-FB است.

این گیربکس ساخت کشور چین است و نحوه طراحی و ساخت آن طوری بوده که انتقال قدرت به چرخ‌ها در آن توسط دو عدد پولی ورودی و خروجی و زنجیر انتقال نیرو انجام می‌شود. با این حال گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شود که به طرق گوناگون قابل حل خواهد بود.

داشبورد لیفان x50

جدول مشخصات فنی لیفان X50

نوع موتور:

4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور:

1498 سی سی

حداکثر سرعت:

160 کیلومتر در ساعت

گیربکس:

CVT

حداکثر قدرت:

102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور:

133 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه

وزن:

1175 کیلوگرم

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

خرابی‌های عمده گیربکس اتوماتیک لیفان X50

تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50 به ایرادی که در آن به‌وجود آمده و شدت آن بستگی دارد. رایج‌ترین مشکلاتی که برای گیربکس اتوماتیک رخ می‌دهد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بوی سوختگی گیربکس
  • نشتی روغن گیربکس
  • روشن شدن چراغ گیربکس
  • تاخیر در شروع حرکت
  • تقه گیربکس در شروع حرکت
  • لرزش در شروع حرکت
  • عدم حرکت خودرو
  • صداهای غیرعادی گیربکس
تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک لیفان X50

با مشاهده هر یک از علائم زیر یا هر نشانه غیرطبیعی دیگری به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل به‌سرعت برطرف شود.

  • لرزیدن گیربکس و تسمه‌ها
  • درگیر نشدن اتومبیل
  • سر و صدا‌های غیرطبیعی در خودرو مانند زوزه، کوبیدن و…
  • پایین آمدن سطح روغن و نشت کردن آن در محل پارک خودرو

نحوه تعمیر و رفع شوک و تقه گیربکس اتوماتیک لیفان X50

گاهی اوقات وقتی دنده را از حالت N به حالت D یا R تغییر می‌دهیم، شوک یا تقه‌ای احساس می‌شود. از آنجایی که این اتفاق طبیعی نیست و باید رفع شود، مراحل زیر را برای برطرف کردن مشکل انجام دهید.

  • در مرحله اول برای تعمیر گیربکس اتوماتیک، خودرو را خاموش نموده و دنده را در حالت N قرار دهید.
  • پدال گاز و ترمز را به‌صورت همزمان فشار داده و سوئیچ را باز کنید.
  • بعد از روشن ماندن و ثابت شدن چراغ CVT در حالی که پدال گاز را رها کردید، پدال گاز را همچنان فشار دهید.
  • در همین حین که پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو را روشن کنید و حالت دنده را چندین مرتبه از N به D و برعکس تغییر دهید. با این کار ممکن است بیشترین میزان شوک یا تقه را احساس کنید.
  • در مرحله بعد با سه بار فشردن پدال ترمز، چراغ CVT را خاموش کنید.
  • سپس دنده را تا زمانی که تقه‌ها از بین بروند، از حالت N به D ببرید.
  • دنده را به موقعیت پارک ببرید و خودرو را خاموش کنید.
  • مجددا خودرو را روشن نموده و تقه گیربکس را در حالتی که وضعیت دنده از N به D جابجا می‌شود، بررسی کنید.
  • در این مرحله باید تقه زدن گیربکس از بین رفته باشد.
  • لازم به‌ذکر است در صورتی که با تغییر موقعیت لیور دنده از N به R نیز تقه‌‌ای احساس کردید، مراحل فوق را در جابجایی N به R تکرار کنید.
لیفان x50

نکات حائز اهمیت در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50

اولین و مهمترین نکته در مورد تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50 این است که گیربکس اتوماتیک در مقایسه با خودروهایی که دنده دستی دارند، حساس‌تر هستند. البته علت این موضوع انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی گیربکس است. با این تفسیر خطاها و ایرادات به‌وجود آمده در گیربکس باید جدی گرفته شوند و در اولین فرصت نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

بسیاری از افراد تا زمانی که در حرکت و نحوه عملکرد خودرو مشکل جدی ایجاد نشود، به ایرادات کوچک اهمیتی نمی‌دهند؛ در نتیجه ادامه رانندگی با گیربکس خراب، باعث گسترش خرابی قطعات می‌شود و تعمیر خودرو را سخت و زمان‌بر می‌کند. از طرفی در این صورت هزینه بیشتری باید برای تعمیر گیربکس و قطعات آسیب‌دیده پرداخت شود.

تعویض به‌موقع روغن، پرهیز از موتورشویی، عدم دستکاری سیستم برقی خودرو یا افزودن چراغ زنون یا سیستم صوتی و پرهیز از بکسل کردن خودرو از جمله مواردی هستند که از خراب شدن زودهنگام گیربکس جلوگیری می‌کند.

نکته آخر اینکه اگر تجربه و مهارت کافی در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50 ندارید، در صورت بروز مشکل این کار را به یک تعمیرگاه ماهر مانند مجموعه گیربکس سان بسپارید تا مشکل بیشتری در خودرو ایجاد نشود.

مجموعه گیربکس سان بیش از 14 سال است که در زمینه تعمیرات تخصصی انواع گیربکس اتوماتیک چینی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و… فعالیت دارد. این مجموعه با کمک نیروی انسانی متخصص و استفاده از قطعات اصلی توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. به‌علاوه مجموعه گیربکس سان خدمات خود را بدون تاخیر ارائه می‌دهد و به‌همین دلیل به‌عنوان یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات تخصصی گیربکس شناخته می‌شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50

تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان از لحاظ هزینه نیز قابل بررسی است. در حقیقت هزینه تعمیر گیربکس ثابت نیست و بسته به عوامل گوناگون متغیر خواهد بود. گاهی اوقات در صورتی که گیربکس خودرو مشکل جدی داشته باشد باید از خودرو جدا شود و تعمیر کامل آن انجام گردد.

بدیهی است که اگر نیاز به تعویض قطعه خاصی باشد، هزینه بیشتری باید برای تعمیر گیربکس بپردازید. با این حال اگر مشکل گیربکس با یک سرویس ساده رفع شود، هزینه پرداختی کمتر خواهد بود.

متخصصان و تعمیرکاران مجموعه گیربکس سان کاملا به این موضوع واقف هستند و تا جایی که واقعا نیاز به تعویض قطعه‌ای نیست، مشکل را با سرویس حل می‌کنند. به‌علاوه این مجموعه تمام تلاش خود را می‌کند تا تعمیر گیربکس اتوماتیک را در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ممکن انجام دهند.

پشت لیفان x50
تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان ایکس 50

سخن پایانی

تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان X50 به‌دلیل نحوه عملکرد و ساختاری که دارد، نسبت به گیربکس‌های دستی کمی دشوارتر است. این موضوع باعث می‌شود در صورت نادیده گرفتن مشکلات جزئی، بعد از مدتی سایر قطعات نیز آسیب ببینند و در نتیجه تعمیر گیربکس سخت، زمانبر و هزینه‌بر شود.

با اینکه روش‌هایی برای رفع مشکلات ساده وجود دارد، اما با این حال بهتر است در صورت عدم برخورداری از تجربه و مهارت کافی، تعمیر گیربکس را به یک تعمیرگاه معتبر مانند مجموعه گیربکس سان بسپارید. البته تعویض به‌موقع روغن، پرهیز از موتورشویی و… مانع خرابی زودرس گیربکس خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *