گیربکس خودروهای اتوماتیک تنوع بالایی دارد و برای هر کدام از آنها باید از یک نوع روغن مخصوص استفاده شود. تعویض روغن انواع گیربکس اتوماتیک باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. زمان تعویض روغن بسته به شرایط و نوع خودرو متفاوت است اما بهتر است این روغن را بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. شما باید با توجه به نوع گیربکس اتوماتیک خودرو خودتان یک روغن مناسب را انتخاب کنید که کیفیت بالایی برای کارکرد بهتر خودرو داشته باشد. در صورت پایین بودن کیفیت روغن خیلی زود باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک اقدام نمایید. برای اطلاع بیشتر درباره انواع گیربکس اتوماتیک و روغن با ما همراه شوید.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک انواع مختلفی دارد برخی از تولید کنندگان خودروها توصیه می‌کنند که روغن گیربکس را بین ۸۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید از انواع گیربکس‌های اتوماتیک می‌توان به گیربکس دستی اتوماتیک (AMT)، گیربکس متغیر پیوسته (CVT)، گیربکس دو کلاچه (DCT)، گیربکس دستی هوشمند (iMT) و… اشاره کرد. هر کدام از این گیربکس‌ها نیازمند روغن مخصوصی هستند که باید ابتدا سطح روغن گیربکس اندازه‌گیری شود و اگر روغن کمبود داشته باشد به آن افزود.

گیربکس اتومات

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید با توجه به شرایط و کاربرد متفاوت خودرو انجام شود. اگرچه پیشنهاد می‌شود هر ۴۰ هزار یا ۶۰ هزار کیلومتر این روغن را تعویض کنید اما در برخی از خودروها شرایط مختلفی نیز وجود دارد. اگر شما از خودرو در مناطق گرم و خشک استفاده می‌کنید باید زمان تعویض روغن را بیشتر رعایت کنید. مراقبت از گیربکس اتوماتیک تنها با تعویض روغن گیربکس انجام نمی‌شود و باید برای حفظ و نگهداری گیربکس از سرویس‌های دوره‌ای هم استفاده کنید.

شاید این سوال برای شما پیش آید که بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس‌های اتوماتیک چه زمانی است. گاهی اوقات علائمی رخ می‌دهد که شما می‌توانید متوجه شوید که باید روغن گیربکس را تعویض کنید. از این علائم می‌توان به لغزش دنده، صدای غیرعادی  گیربکس، کند شدن حرکت خودرو، بالا رفتن دمای گیربکس و تغییر رنگ روغن آن اشاره کرد. در صورتی که با این علائم مواجه شدید سریعاً به یک تعویض روغنی معتبر مراجعه کنید تا روغن گیربکس اتوماتیک شما را تعویض کند.

عوض کردن روغن گیربکس

روغن گیربکسATF چیست؟

این روغن با رنگ قرمز یا زرد با فرمول شیمیایی متناسب با صفحه و کلاچ گیربکس اتوماتیک تولید می‌شود. از این روغن برای گیربکس‌های اتوماتیک خودروهای هیوندا کیا چهار، پنج و ۶ سرعته استفاده می‌شود. رنگ روغن این خودروها به رنگ قرمز است. از رنگ زرد این روغن برای خودروهای رنو و خودروهای ۴ سرعته و خانواده پژو استفاده می‌شود. این روغن کیفیت بسیار بالایی دارد و در اکثر مراکز تعویض روغن می‌توانید نمونه‌های مختلف آن را مشاهده کنید. به دلیل تولید این روغن با استفاده از مواد اولیه با کیفیت می‌توان به راحتی در گیربکس‌های ۶ سرعت بی‌ام‌و و ۷ سرعته بنز هم از نوع زرد آن استفاده کرد.

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام x22: تعمیر گیربکس ام وی ام x22 )

روغن گیربکسCVT

برای جعبه دنده‌های اتوماتیک متغیر پیوسته یا همان سی وی تی می‌توان از روغن سی وی تی استفاده کرد. در این روغن از مواد افزودنی با کارایی بالا استفاده می‌شود و مقاومت بسیار بالایی در برابر دما و حرارت بالا دارد. از مزایای این روغن می‌توان به حفظ پایداری در دمای بالا و محافظت از گیربکس اشاره کرد. این روغن باعث پایداری حرارتی بالا و سیالیت بالا در دمای پایین می‌شود. ضریب ایمنی بالا و حفظ کیفیت در کارکرد بالا هم از مزایای این محصول است. در صورتی که بخواهید از این روغن استفاده کنید باید حتماً به یک تعویض روغنی معتبر مراجعه کرده تا این محصول را به صورت اورجینال در اختیار شما قرار دهد.

تعویض روغن گیربکس

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام x33: تعمیر گیربکس ام وی ام x33 )

روغن گیربکسDCT (دابل کلاچ)

این روغن نسبت به روغن‌های گیربکس‌های cvt و at غلیظ‌تر بوده و ویسکوزیته بیشتری دارد. برای گیربکس‌های دبل کلاچ باید از روغن مخصوص آن استفاده کرد. در این روغن مواد افزودنی مختلفی وجود دارد که باعث افزایش سرعت تعویض دنده می‌شود. از مزایای روغن DCT می‌توان به محافظت بسیار بالا در برابر عوامل مختلف از گیربکس اشاره کرد. این روغن از ساییدگی دنده‌ها جلوگیری می‌کند و باعث عملکرد ضد لرزشی گیربکس می‌شود. از مزایای دیگر این محصول می‌توان به مقاومت در برابر اکسیدان، پایداری حرارتی و قیمت مناسب اشاره کرد. در صورتی که به نمایندگی‌های مجاز تعویض روغن دابل کلاچ مراجعه کنید این محصول با کیفیت بالا و با قیمت مناسب در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۷

در خودروی پژو ۲۰۷ از گیربکس‌های ۴ ساعته استفاده می‌شود در این گیربکس‌ها باید از روغن AL4 استفاده شود. این رو هم با ترکیب جذاب خود باعث عملکرد بهتر گیربکس خودرو در تعویض دنده اتوماتیک می‌شود در ترکیب آن از مواد پایه سنتتیک و مواد افزودنی بسیار خاص استفاده شده است این مواد افزودنی باعث روانکاری بالای قطعات داخلی گیربکس در دمای بالا می‌شود. این روزها گیربکس‌های اتوماتیک در خودرو ۲۰۷ با پیشرفت بسیار بالایی تولید می‌شود و به همین دلیل حتما یک روغن مناسب را برای آن انتخاب کرد.

از مزیت‌های روغن AL4 می‌توان به روانکاری در درجه حرارت بالا و افزایش طول عمر قطعات داخل گیربکس اشاره کرد این روغن توانایی کاهش درجه حرارت قطعات داخلی گیربکس را دارد و در برابر اکسیداسیون و تبخیر مقاوم است. از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این محصول می‌توان به محافظت در برابر رسوبات، تبخیر و زنگ زدگی اشاره کرد.

روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک 407، ۲۰۶، ساندرو و ال۹۰

در پژو 407 از گیربکس ۴ سرعته استفاده می‌شود. برای این گیربکس می‌توان از روغن آلفور استفاده کرد. برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶، باید همانند خودروی ۲۰۷ عمل کرد. گیربکس خودروها با یکدیگر تفاوتی ندارند و می‌توان از یک نوع روغن برای آنها استفاده کرد. گیربکس‌های اتوماتیک ساندرو با چهار دنده رو به جلو و یک دنده رو به عقب تولید می‌شوند. روغنی که برای گیربکس استفاده می‌شود باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد این روغن در بازار به رنگ زرد است و ممکن است آن را با رنگ قرمز بازیافت شده نیز مشاهده کنید.

گیربکس خودروی ال ۹۰ با دیگر گیربکس‌های اتوماتیک تفاوت دارد. روغن این گیربکس باید هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر یک بار تعویض شود. این روغن از نظر تحمل دما و حرارت در رده جهانی است و به همین دلیل طول عمر بالایی دارد. روغن مخصوصی که برای خودرو ال ۹۰ استفاده می‌شود روانکاری بسیار بالایی دارد.

تعویض روغن گیربکس‌های اتوماتیک چگونه انجام می‌شود؟

تعویض روغن گیربکس‌های اتوماتیک به دو روش دستی و با استفاده از دستگاه انجام می‌شود. برای استفاده از دستگاه باید شلنگ‌های رفت و برگشت گیربکس را به شلنگ‌های دستگاه متصل کرد. اگر اتصال صحیح باشد خودرو را در حالت سوئیچ باز قرار دهید، اگر آمپر بالا نیامد یعنی اتصال درست است.‌ در منوی دستگاه خودروی مدنظر را پیدا کرده و روی دکمه روغن جدید بزنید. از تنظیمات دستگاه می‌توان به راحتی برای تعویض روغن استفاده کرد. در روش دستی همه چیز سنتی است. برخی از تولید کنندگان خودروها توصیه می‌کنند که از دستگاه برای تعویض روغن استفاده نشود و روش دستی را ترجیح می‌دهند.

مزایای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به روش دستی:

  • ارزان: تعویض روغن به روش دستی ارزان‌تر از روش دستگاهی است.
  • تخلیه کامل: در روش دستی، تمام روغن گیربکس تخلیه می‌شود.
  • تعویض فیلتر: در روش دستی، می‌توانید فیلتر روغن گیربکس را نیز تعویض کنید.

معایب تعویض روغن گیربکس با دستگاه عبارتند از:

  • هزینه: تعویض روغن با دستگاه معمولاً گران‌تر از روش دستی است. دلیل این امر، هزینه خرید و نگهداری دستگاه و همچنین دستمزد تعمیرکار متخصص برای استفاده از آن است.
  • عدم تخلیه کامل: در برخی موارد، دستگاه ممکن است نتواند تمام روغن گیربکس را تخلیه کند. این امر می‌تواند به دلیل نقص فنی دستگاه یا عدم مهارت کافی تعمیرکار باشد. باقی ماندن روغن قدیمی در گیربکس می‌تواند عملکرد آن را مختل کند و به مرور زمان به آن آسیب برساند.
  • عدم تعویض فیلتر: دستگاه معمولاً نمی‌تواند فیلتر روغن گیربکس را تعویض کند. تعویض فیلتر روغن گیربکس در هر بار تعویض روغن ضروری است، زیرا فیلتر کثیف می‌تواند ذرات معلق و آلودگی‌ها را در روغن به دام اندازد و به مرور زمان به گیربکس آسیب برساند.
  • احتمال آسیب به گیربکس: اگر دستگاه به درستی تنظیم و استفاده نشود، ممکن است به گیربکس آسیب برساند. این امر می‌تواند به دلیل فشار بیش از حد روغن یا ورود آلودگی به گیربکس باشد.

پس بهتر است از روش تعویض روغن گیربکس به صورت دستی استفاده کنیم تا بتوانیم فیلتر را تعویض کنیم و روغن را به طور کامل تخلیه کنیم.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم برای انواع گیربکس اتوماتیک باید از روغن‌های مختلف استفاده شود. ویژگی روغن‌هایی که برای این گیربکس‌ها تولید می‌شوند با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از آنها برای خودروهای گوناگونی مناسب هستند. از آنجایی که سلامت گیربکس‌ در خودروهای اتوماتیک اهمیت بسیار زیادی دارد باید در وقت مشخص روغن آنها را تعویض کرد. این کار باید توسط یک فرد متخصص و در یک مکان معتبر انجام شود. برای دریافت خدمات و اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق همین سایت با ما در ارتباط باشید.