کمپانی هیوندای کره در سال 2008 از هیوندا جنسیس کوپه رونمایی کرد که مورد توجه بسیاری از مردم واقع شد‌. این خودروی اسپرت با قیمت کم و امکانات بی‌نظیری که داشت رقیب قدرتمندی برای سدان‌های بزرگ بود. تا جایی که در تبلیغات از این خودرو به عنوان ماشینی با کارایی بی ام و سری 5، قیمتی برابر با سری 3 و اتاقی مشابه با سری 7 یاد می‌شد. طراحان جنسیس کوپه یک موتور 6 سیلندر برای این محصول در نظر گرفته‌اند که یک گیربکس 6 سرعته  و در مدل‌های جدیدتر 8 سرعته و اتوماتیک آن را کنترل می‌کند. یکی از مشکلات خودروهای دنده اتومات بحث گیربکس است. خرابی گیربکس جنسیس کوپه نیز به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارد نیاز مهارت زیادی می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با جنسیس کوپه و تعمیر گیربکس اتوماتیک آن با ما همراه باشید.

هیوندای جنسیس کوپه از نگاه فنی

طراحان این خودروی باکیفیت یک پیشرانه‌ی 6 سیلندری mpi برای این ماشین در نظرگرفته‌اند که حجم آن 3.8 لیتر می‌باشد. این موتور توانایی تولید 306 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل با 356 نیوتون متر دارد‌ به نحوی که صفر تا صد آن تقریباً 6 ثانیه می‌شود. برای سیستم حرکتی این موتور نیز یک گیربکس 6 یا 8 (بسته به مدل ماشین) تعبیه شده‌ است.

جنسیس کوپه با حجم باک 65 لیتری خود از لحاظ مصرف سوخت نیز در جایگاه خوبی قرار دارد به طوری که در داخل شهر در هر صد کیلومتر 14.7 لیتر و در خارج از شهر 9.4 لیتر بنزین صرف این ماشین می‌شود. سیستم ترمز و پایداری جنسیس کوپه شامل ABS، EBD BA EBA، SCS ،ESC، TSC می‌باشد. وجود کیسه‌ هواهای جانبی و پرده‌ای از دیگر امکانات این ماشین است.

جنسیس 2010

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس در واقع یک نوع سیستم انتقال قدرت است و همان‌طور که اشاره کردیم وظیفه تغییر سرعت (افزایش و کاهش) را بر عهده دارد که در قسمت زیرین کاپوت اتومبیل قرار گرفته است. امروزه در خودروهای جدید گیربکس اتوماتیک قرار دارند؛ چرا که باعث سهولت در رانندگی شده و سرعت چرخش چرخ‌ها را کنترل می‌کنند. در این نوع اتوماتیک از دنده‌ها نیازی نیست راننده مدام دنده را تعویض کند؛ چرا که دنده به صورت اتوماتیک نیروی لازم جهت به حرکت در آمدن خودرو را ایجاد خواهد کرد. این امر با بالا بردن نیروی گشتاور موتور و سرعت مورد نیاز صورت می‌گیرد.

گیربکس اتوماتیک تقریبا سیستم پیچیده‌‌تری نسبت به سایر جعبه دنده‌ها یا همان گیربکس دارد. به طور کلی گیربکس‌های اتوماتیک دنده‌ها را با توجه به میزان گاز تعویض می‌کنند و از این رو نیازی به مهارت زیادی از رانندگی نخواهید داشت. گیربکس‌های اتوماتیک در انواع مختلفی نظیر گیربکس‌های سیاره‌ای AT، گیربکس‌های AMT، گیربکس‌های CVT و گیربکس‌های DCT وجود دارند .

طراحی بیرونی هیوندا جنسیس کوپه

هیوندا جنسیس کوپه به عنوان اولین خودروی دیفرانسیل عقب کره‌ای در اکثر نقاط دنیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرد. این ماشین در کشور ما نیز با مدل 2010 خود روانه بازار شد و سال 2013 نیوفیس آن مجوز ورود به ایران را گرفت. در آن زمان ماشینی با این شکل و شمایل در ایران وجود نداشت و همین امر سبب شده بود که افراد علاقمند به خودروهای های اسپرت استقبال ویژه‌ای از این محصول داشته باشند.

اگر در رابطه با ظاهر بیرونی آن بخواهید بدانید باید به شما بگوییم که استفاده از خطوط حجمی در کناره‌های ماشین و کاپوت، طراحی‌های z مانند و بزرگ، خط کمر مواج و… باعث شده که این ماشین ظاهری عضلانی و اسپرت خوبی به خود بگیرد. از هر طرف که به جنسیس کوپه نگاه کنید، حس پرخاشگری و قدرت آن به خوبی به شما القا می‌شود. روی سپر ماشین دو هواگیر تعبیه شده و در نمای عقب نیز هماهنگ با جلو دو اگزوز ساخته شده که این تناسب زیبایی خاصی به ماشین بخشیده است. رینگ‌های استاندارد این ماشین 18 اینچی و آلومینیومی می‌باشد و رینگ‌های 19 نیز آپشن آن محسوب می‌شوند.

هیوندا جنسیس کوپه

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا : تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا ولستر )

طراحی داخلی هیوندا جنسیس کوپه

نمای داخلی ماشین به گونه‌ای طراحی شده که حال و هوای اسپرت داشته باشد. کنسول وسط نقره‌ای رنگ است و در بالاترین نقطه‌ی آن یک صفحه نمایش وجود دارد که شما را از وضعیت سیستم صوتی و دمای بیرون آگاه می‌کند. رنگ کنسول خودرو نیز تیره در نظر‌گرفته شده‌است. ناگفته نماند که رنگ آبی خاصی که امضای هیوندای می‌باشد نیز در دیزاین داخلی مشاهده می‌شود. روکش‌های صندلی مدل‌های مختلف این خودرو با همدیگر فرق می‌کنند و در انواع مختلف چرم مشکی و قهوه‌ای و قرمز وجود دارندن. طراحی اسپرت فرمان و پنل کیلومتر‌شمار واقعاً بی‌نظیر است و به راننده حس هیجان و رقابت می‌دهد.

از دیگر امکانات داخلی ماشین می‌توان به گرمکن صندلی، سنسور باران، تنظیم صندلی برقی راننده در 6 جهت و صندلی برقی کناری در 4 جهت، 10 اسپیکر، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، CD، بلوتوث، AUX، سیستم تهویه مطبوع، آینه‌های جانبی برقی، آینه عقب الکتروکرومیک، گرمکن آینه‌ی جانبی، سانروف، بالابر برقی آنتی تریپ شیشه‌ها، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، سیستم ورود و استارت بدون کلید و … اشاره کرد.

جنسیس کوپه

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا : تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا النترا )

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک جنسیس کوپه

برخی از افراد معتقد هستند که در صورت خرابی گیربکس باید آن را سریعاً عوض کرد و تعمیر انجام نداد. این یک باور غلط است؛ زیرا گرچه گیربکس‌های خودروهای لاکچری مثل جنسیس کوپه بسیار پیچیده هستند؛ اما تعمیرکاران زبده به راحتی می‌توانند آن را جوری تعمیر کنند که به خوبی کار کند؛ بنابراین بهتر است در رابطه با علائم خرابی آن مواردی را بدانید تا جلوی هزینه‌‌های گزاف را بگیرید.

  • علائم نشت
  • سطح روغن پایین
  • گرمایش زیاد
  • تقه زدن ماشین
  • روشن شدن چراغ گیربکس
  • صدای غیرعادی از گیربکس
  • حرکت نکردن خودرو
  • گاز هرز خوردن
  • بوی روغن سوخته (کدری رنگ روغن گیربکس)

تعمیر گیربکس اتوماتیک جنسیس کوپه

شما باید به طور کلی حواستان به آلارم‌ها و سرویس‌های ماشین باشد. به عنوان مثال زمانی که چراغ چک خودرو روشن می‌شود و آگاهی کافی ندارید باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. فراموش نکنید که مواردی مانند تعویض روغن نیز باید دوره‌ای چک شوند. به طور کلی هرچه اصطکاک ماشین بیشتر باشد و به درستی از آن استفاده نکنید، زودتر به چنین اقداماتی نیاز پیدا می‌کند. در ذیل به چند نکته در رابطه با تعمیر گیربکس اشاره شده ‌است.

  • اگر گیربکس شما تقه می‌زند؛ احتمال دارد که از مشکلات برقی خودرو باشد. همچنین در مواردی این مسئله ناشی از عدم تنظیم فشار روغن گیربکس است. در نتیجه گیربکس باید تعمیر شود.
  • خرابی دسته موتور، صفحه کلاچ و پلوس نیز منجر به لرزش ماشین هنگام حرکت می‌شود. در این هنگام حتماً به تعمیرکار مربوطه مراجعه نمایید تا گیربکس را چک کند.
  • اگر اهرم تعویض دنده‌ی شما داخل گیربکس گیر کند یا سلکتور خراب باشد، ممکن است دنده هنگام پارک گیر کند که از دیگر مشکلات گیربکس است.
  • گیربکس جنسیس کوپه جوری طراحی شده که در کمترین زمان ممکن دنده را عوض کند. حال اگر بین تعویض دنده تأخیر دارید حتما نسبت به چک کردن نشتی روغن گیربکس اقدام نمایید.
  • در بعضی مواقع روزه کشیدن گیربکس ناشی از فشار روغن یا خرابی دنده‌ها است که نیازمند تعمیرکار تخصصی خواهد بود.
هیوندا جنسیس

( دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا : تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا سانتافه )

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هیوندا جنسیس کوپه

یکی از مهم‌ترین اقدامات سرویس دوره‌ای، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک است. روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری و خنک‌سازی قطعات گیربکس ایفا می‌کند. با گذشت زمان، روغن گیربکس خواص خود را از دست می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در گیربکس شود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک جنسیس کوپه

طبق توصیه شرکت سازنده، روغن گیربکس اتوماتیک جنسیس کوپه باید هر 50000 کیلومتر تعویض شود. با این حال، در شرایط رانندگی سخت‌تر، مانند رانندگی در ترافیک سنگین یا رانندگی در مسیرهای کوهستانی، ممکن است لازم باشد روغن گیربکس زودتر تعویض شود.

مراحل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک جنسیس کوپه

  1. خودرو را روی سطح صافی پارک کنید.
  2. موتور خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملاً سرد شود.
  3. زیر خودرو را با ظرف روغن قرار دهید.
  4. با آچار فرانسه، سوپاپ تخلیه روغن گیربکس را باز کنید.
  5. اجازه دهید تا روغن گیربکس کاملاً تخلیه شود.
  6. سوپاپ تخلیه روغن گیربکس را ببندید.
  7. فیلتر گیربکس را با آچار فرانسه باز کنید.
  8. فیلتر جدید را روی پیچ فیلتر قرار دهید و با دست آن را سفت کنید.
  9. سوپاپ پرکننده روغن گیربکس را باز کنید.
  10. روغن گیربکس جدید را با استفاده از ظرف روغن به گیربکس اضافه کنید.
  11. سوپاپ پرکننده روغن گیربکس را ببندید.
  12. موتور خودرو را روشن کنید و آن را برای چند دقیقه در حالت N قرار دهید.
  13. سطح روغن گیربکس را با استفاده از گیج روغن گیربکس بررسی کنید.
  14. در صورت نیاز، روغن گیربکس اضافی را تخلیه کنید.

علائم خرابی روغن گیربکس اتوماتیک

  • کاهش عملکرد گیربکس
  • سر و صدای غیرعادی از گیربکس
  • تعویض دنده‌های نامناسب
  • نشتی روغن از گیربکس

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خودروی هیوندا جنسیس کوپه و تعمیر گیربکس اتوماتیک آن پرداختیم. همانطور که ملاحظه کردید، این خودروی لوکس و اسپرت امکانات بی‌نظیری دارد و البته این آپشن‌های پیشرفته ممکن است گاهی کار تعمیرکار را دشوار کنند؛ زیرا قطعات بسیار پیچیده می‌باشند و کار هرکسی نیست که بتواند از پس آن‌ها بربیاید. گیربکس جنسیس کوپه نیز از این قاعده پیروی می‌کند و راننده باید به هشدارهای ماشین توجه کند و با رانندگی اصولی قطعات خودروی خود را سالم نگه‌دارد تا به تعمیر نیاز پیدا نکند و به خرج نیفتند. فراموش نکنید که در صورت لزوم برای تعمیر گیربکس جنسیس کوپه خود به تعمیرکاران ماهر و با تجربه مراجعه کنید. امیدواریم در این مطلب به خوبی با خودروی جنسیس کوپه آشنا شده باشید.