رنو تالیسمان یک خودروی سدان سه جعبه‌ای است که توسط شرکت فرانسوی رنو تولید می‌شود. این خودرو در دو مدل دو لیتری و یک و نیم لیتری تولید می‌شود و به عنوان یک خودروی خانوادگی کاملاً متعهد با درجه امنیت بالا و فضای داخلی فراوان، شناخته می‌شود. چهار چرخ محرک و دارای یک موتور قدرتمند که توانایی رانندگی در شرایط مختلف را داراست. به علاوه، رنو تالیسمان با گیربکس اتوماتیک، سیستم صوتی بلندگوی Bose و صندلی‌های چرمی و مجهز به بخش نمایشگر و کنترل تجهیزات الکترونیکی، به تجربه لذت‌بخشی از رانندگی می‌انجامد.

تاریخچه طراحی رنو تالیسمان

رنو تالیسمان بر اساس زبان طراحی جدید محصولات رنو خلق شده و از این رو به نسبت اجدادش چهره بسیار بهتری دارد. در واقع میتوان گفت نقطه ضعف اصلی خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس رنو که ظاهر معمولی آنها بود، این بار برطرف شده و با محصولی زیبا و شیک طرف هستیم. 

رنو تالیسمان جانشین رنو لاگونا شد اما طول آن کمی از این خودرو بلندتر و مرکز ثقل آن پایین تر است. مهندسین رنو در توسعه این خودرو تمرکز خود را بر روی طراحی زیبا و تجهیزات و راحتی آن قرار دادند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار کلاس خودروهای سدان را از آن خود کنند.

الکسیس مارتوت مدیر طراحی خارجی رنو تالیسمان است. او به مدت ۱۱ سال برای گروه خودروسازی فولکس واگن مشغول به کار بوده است. مارتوت در ابتدا با سئات در بارسلونا، سپس با کمپانی آئودی و در نهایت با برند فولکس واگن در برلین همکاری می کرده است. این طراح فرانسوی در سال ۲۰۱۲ به مرکز طراحی کمپانی رنو ملحق شد. طراحی رنو تالیسمان اولین پروژه مارتوت برای رنو بود و به مدت ۵ سال بر روی طراحی آن کار کرد.

                 تالیسمان در دو مدل بدنه موجود است . سدان چهار درب و استیت پنج درب.

تالیسمان

دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو

گیربکس اتوماتیک رنو تالیسمان

تالیسمان دو نوع گیربکس اتوماتیک را ارائه می دهد : EDC 6  و EDC 7 . 

EDC به این معنی است که گیربکس دارای دو کلاچ می باشد که به طور مستقل برای تعویض بین دنده های زوج و فرد به کار می رود .این تکنولوژی باعث بهبود سرعت تعویض دنده ها و نحوه پاسخگویی آنها و همچنین کاهش مصرف انرژی می شود .

EDC 6  یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته است که برای بعضی از موتورهای دیزلی و برخی از موتورهای بنزینی موجود است . EDC 6 می تواند از 0 تا 60 مایل در ساعت را در 9.4 ثانیه شتاب بگیرد . همچنین میانگین سرعت موتور بهینه آن 4640 دور در دقیقه است .

EDC 7  یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته است که برای برخی از موتورهای بنزینی و برخی از موتورهای هیبریدی در دسترس است . گیربکس EDC 7  می تواند از 0 تا 60 مایل در ساعت را در 8.4 ثانیه شتاب بگیرد. همچنین میانگین دور موتور بهینه آن 4640 دور در دقیقه می باشد .

گیربکس رنو تالیسمان

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک رنو تالیسمان

تعویض دنده در گیربکس دستی یا معمولی باید متناسب با سرعت چرخ دنده ها انجام و تنظیم شود. تعویض دنده در این نوع ماشین ها مستلزم مهارت و کار پا است. اگرچه انجام آن می تواند سرگرم کننده باشد، اما به تلاش بیشتری نیز نیاز دارد و اگر این کار به درستی و به موقع انجام نشود  احتمالاً خیلی زود دنده های گیربکس نیاز به تعویض خواهند داشت . اما در گیربکس اتوماتیک رنو تالیسمان مهارت رانندگی مهم نبوده و گیربکس اتومات متناسب با میزان گاز تعویض دنده را انجام می دهد، یعنی هنگامی که موتور به سطح تعیین شده ای از دور در دقیقه (RPM) می رسد، این کار انجام می شود. در این نوع گیبرکس ها پدال کلاچ وجود ندارد.

یکی از موارد مهم در گیربکس هنگام تعویض دنده می باشد که این کار در گیربکس معمولی با گرفتن یا فشار دادن کلاچ انجام می شود و در گیربکس اتومات تعویض دنده توسط حسگرها با فشار روغن و مبدل گشتاور و میزان گاز تعویض می شود. گیربکس اتوماتیک ساختار متفاوتی از گیربکس دستی دارد، بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس، و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نگهداری و استفاده از خودرو اتوماتیک، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است. اگر این موارد رعایت نشود حتماً به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود احتیاج پیدا می کنید . 

نکات موثر هنگام رانندگی با رنو تالیسمان دنده اتوماتیک

  • به هیچ وجه پای روی پدال ترمز و گاز قرار ندهید، چرا که این رفتار ممکن است باعث به خطر افتادن شما و سایرین شود .
  • در صورت نیاز به ترمز زدن، باید فقط پدال ترمز را فشار دهید و بدون همزمان نگه داشتن پدال گاز و ترمز، کنترل خودرو را به دست بگیرید.
  • باید همواره به تغییرات سرعت و RPM موتور توجه داشته باشید تا دچار مشکلاتی مثل گرفتگی یا سوختگی موتور نشوید.
  • حتما قبل از ترک خودرو، دنده را در حالت پارک بگذارید و سپس سوئیچ را خارج کنید.
  • هنگام رانندگی در ترافیک سنگین و طولانی (بیشتر از 15 دقیقه) ، از سیستم تعویض دنده دستی (+ – M) استفاده کنید، با دنده 1 رانندگی کنید، پس از باز شدن راه، دنده را در وضعیت D قرار داده به رانندگی ادامه دهید. تعویض های مکرر دنده 1 به 2 و برعکس در گیربکس اتومات، باعث گرم شدن آن شده و تقه هایی که در اثر این کار در گیربکس ایجاد می‌شود، در دراز مدت آن را از تنظیم خارج می‌کند.
  • مسیرهای سر بالایی و پر شیب، به گیربکس فشار وارد می کنند، حتی المقدور از تردد در این مسیرها اجتناب کنید.
  • حمل بار و سرنشین اضافه در خودرو اتوماتیک و بکسل کردن خودرو دیگر، از عمر قطعات گیربکس اتوماتیک می‌کاهند.
  • در توقف های کمتر از دو دقیقه (مثلا پشت چراغ قرمز)، پای خود را روی ترمز نگاه دارید و دنده را به N یا P منتقل نکنید، زیرا استهلاک این تغییر وضعیت ،بیشتر از استهلاک کارکردن درجای گیربکس است. در صورت توقف بیشتر از دو یا سه دقیقه پشت چراغ قرمز، دنده را در وضعیت N قرار دهید (نه P).
  • برای شروع حرکت، ابتدا دنده را به D منتقل کرده، پس از احساس درگیر شدن گیربکس (صدای تق یا تکان خفیف)، شروع به گاز دادن کنید. در غیر اینصورت ضربه وارده به گیربکس به آن آسیب وارد می‌کند.
  • روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.
  • خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده و هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می‌کند.
  • کمپانی های خودرو سازی، با گذشت زمان، برنامه های جدیدتری برای نرم افزار گیربکس ارائه می‌کنند، برنامه کامپیوتر گیربکس را هر 2 سال یکبار بروز کنید.
  • پدال گاز را نرم جابجا کنید، با توجه به طرز کار گیربکس اتومات ، فشار دادن زیاد و نامنظم پدال گاز، باعث ضربه به گیربکس شده و ازعمر آن می‌کاهد.
  • در برف و گل و … بکسوات نکنید، زیرا نرم افزار گیربکس برای چنین شرایطی طراحی نشده است.
  • سایز اصلی رینگ و لاستیک خودرو را تغییر ندهید، طراحی گیربکس، نرم افزار و محاسبات دنده ها بر اساس سایز اصلی رینگ و لاستیک انجام شده اند. با تغییر سایز لاستیک و رینگ عمر و کارایی گیربکس کاهش می‌یابد.
  • خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده تری نسبت به سایر خودرو ها دارند، ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید.
  • مجموعه گیربکس اتوماتیک سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها چندان توصیه نمی‌شود.

جدول مشخصات فنی رنو تالیسمان

تعداد سیلندر :

4 سیلندر

حجم موتور:

1618 سی سی

حداکثر توان :

190 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

نوع جعبه دنده :

جعبه دنده اتوماتیک

حداکثر سرعت :

231 کیلومتر در ساعت

کلاس بدنه :

سدان

وزن:

1518 کیلوگرم

تعویض روغن رنو تالیسمان

روغن گیربکس رنو تالیسمان ، باید از گرید روغن DCT که مخصوص گیربکس دبل کلاچ می باشد استفاده شود، به این منظور که دیسک و صفحه یا همان دبل کلاچ این خودرو کاملا با روغن در ارتباط می باشد . تعویض روغن گیربکس اتوماتیک این خودرو حتماً باید به صورت دستی انجام شود و به هیچ عنوان نباید از دستگاه استفاده کرد .

خیلی ها فکر میکنند که چون رنو تالیسمان دارای گیربکس خیلی بزرگ می باشد حتماً روغن بیشتری هم نیاز دارد، در صورتیکه این طرز فکر اشتباه است . حجم کل روغن گیربکس تالیسمان 3.5 لیتر کامل می باشد که هنگام تعویض روغن حدود 3 لیتر روغن از گیربکس خارج می شود.بهترین کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس تالیسمان هر ۵۰ هزار کیلومتر می باشد. به موقع تعویض نکردن روغن گیربکس باعث خراب شدن قطعات داخل گیربکس از جمله دبل کلاچ می شود.

نتیجه گیری

مجموعه گیربکس سان  در زمینه ارائه انواع خدمات تعمیرات و نگهداری گیربکس های اتوماتیک فعالیت دارد بهترین تعمیرکاران متخصص گیربکس اتوماتیک درمجموعه تخصصی گیربکس سان گردِهم آمدند تا مشکلات گیربکس خودرو شما را درکمترین زمان و به بهترین شکل ممکن برطرف نمایند. برای دریافت خدمات گیربکس سان با همکاران ما در تماس باشید .