سراتو یکی از محبوب‌ترین خودروهای موجود در بازار است. این خودرو از سال ۲۰۰۳ تا به الان تولید می‌شود. این خودرو از انواع خودروهای موتور جلو یا همان محور جلو محسوب می‌شود که تا به الان حدود ۴ نسل از این خودرو تولید و روانه بازار شده‌اند. اهمیت گیربکس و سالم بودن آن بسیار بالا است. در برخی مواقع امکان دارد گیربکس این خودرو دچار مشکلاتی شود که باید به تعمیر و یا تعویض آن بپردازید. در ادامه این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی کیا سراتو و تعمیر گیربکس اتوماتیک آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

آشنایی با کیا سراتو

کیا سراتو یک خودروی کامپکت خانوادگی است که توسط کیا موتورز تولید می شود. این خودرو برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد و تاکنون در پنج نسل تولید شده است. سراتو در کره جنوبی به عنوان کیا فورته شناخته می شود.کیا سراتو در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. این خودرو به دلیل قیمت مناسب، امکانات و کیفیت خوب، یکی از پرفروش ترین خودروهای وارداتی در ایران است.

نسل پنجم کیا سراتو در سال 2018 معرفی شد. این خودرو با طراحی جدید و پیشرفته خود، به یکی از جذاب ترین خودروهای کیا تبدیل شده است. سراتو جدید در ایران در دو تیپ LX و EX عرضه می شود.

تیپ LX کیا سراتو دارای امکاناتی مانند رینگ های 16 اینچی، چراغ های LED جلو و عقب، صفحه نمایش 7 اینچی، دوربین دید عقب و سیستم صوتی 6 بلندگو است. تیپ EX کیا سراتو علاوه بر امکانات تیپ LX، دارای امکاناتی مانند رینگ های 17 اینچی، چراغ های LED روشنایی در روز، صفحه نمایش 8 اینچی، سیستم صوتی 8 بلندگو و سیستم ناوبری است.

این خودروی محبوب ، در ایران با دو موتور 1.6 لیتری و 2.0 لیتری عرضه می شود. موتور 1.6 لیتری این خودرو دارای 128 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور است. موتور 2.0 لیتری این خودرو دارای 156 اسب بخار قدرت و 192 نیوتن متر گشتاور است.سراتو یک خودروی خانوادگی با کیفیت و امکانات خوب است. این خودرو گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال یک خودروی خانوادگی با قیمت مناسب هستند.در اینجا برخی از مزایا و معایب کیا سراتو آورده شده است:

مزایای کیا سراتو:

  • قیمت مناسب
  • امکانات و کیفیت خوب
  • طراحی جذاب
  • عملکرد مناسب

معایب کیا سراتو:

  • فضای داخلی نسبتاً کوچک
  • مصرف سوخت نسبتاً بالا
داخل اتاق سراتو

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس در واقع یک نوع سیستم انتقال قدرت است و همان‌طور که اشاره کردیم وظیفه تغییر سرعت (افزایش و کاهش) را بر عهده دارد که در قسمت زیرین کاپوت اتومبیل قرار گرفته است. امروزه در خودروهای جدید گیربکس اتوماتیک قرار دارند؛ چرا که باعث سهولت در رانندگی شده و سرعت چرخش چرخ‌ها را کنترل می‌کنند. در این نوع اتوماتیک از دنده‌ها نیازی نیست راننده مدام دنده را تعویض کند؛ چرا که دنده به صورت اتوماتیک نیروی لازم جهت به حرکت در آمدن خودرو را ایجاد خواهد کرد. این امر با بالا بردن نیروی گشتاور موتور و سرعت مورد نیاز صورت می‌گیرد.

گیربکس اتوماتیک تقریبا سیستم پیچیده‌‌تری نسبت به سایر جعبه دنده‌ها یا همان گیربکس دارد. به طور کلی گیربکس‌های اتوماتیک دنده‌ها را با توجه به میزان گاز تعویض می‌کنند و از این رو نیازی به مهارت زیادی از رانندگی نخواهید داشت. گیربکس‌های اتوماتیک در انواع مختلفی نظیر گیربکس‌های سیاره‌ای AT، گیربکس‌های AMT، گیربکس‌های CVT و گیربکس‌های DCT وجود دارند.

سراتو 2014

سیستم گیربکس اتوماتیک کیا سراتو

کیا سراتو که دارای سیستم گیربکس اتوماتیک است، نیازی به تعویض دستی دنده ندارد. این سیستم به شما کمک می‌کند که به راحتی بتوانید به قسمت جلو و عقب حرکت کرده بدون اینکه نیازی به دستکاری در دنده‌ها داشته باشید. این تکنولوژی جهت کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش راحتی در رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت تعمیر به موقع گیربکس اتوماتیک کیا سراتو

اگر احساس کردید در خودروی شما مشکلی وجود دارد، بلافاصله جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک آن اقدام کنید. در غیر این صورت مشکلات کوچک امکان دارد به مشکلات بزرگتری تبدیل شده و هزینه تعمیر افزایش پیدا کند. همچنین بدانید که یک گیربکس سالم به بهبود عملکرد خودرو بسیار کمک کرده و باعث افزایش ایمنی شما می‌شود.

سراتو کوپه

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا : تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا سورنتو )

رایج‌ترین مشکلات گیربکس سراتو

مشکلات مختلفی وجود دارد که باعث اختلال در عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو سراتو می‌شود. در صورتی که این مشکلات را بشناسید، باعث می‌شود تا با سرعت بالاتری جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید. تعمیر گیربکس اتوماتیک سراتو باید توسط تعمیرکاران مجرب و متخصص انجام شود. گیربکس از مهم‌ترین بخش جهت انتقال نیروی موتور خودرو برای حرکت درآوردن خودرو است که تعمیر درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مشکلات رایج این گیربکس این است که در زمان تغییر دنده ۲، دنده ۳ و دنده ۴ در برخی مواقع با مشکل روبرو می‌شود که این نشان دهنده مشکلات جدی در گیربکس خودرو است. در زمان تعویض دنده به ویژه در زمان شروع استفاده از خودرو مکس طولانی نشان از مشکلات گیربکس است. احساس لرزش در زمان شتاب‌گیری اتومبیل نشان دهنده عملکرد مشکل گیربکس است. برخی دیگر از رایج‌ترین علائم خرابی گیربکس عبارتند از:

  • تغییر رنگ و حالت روغن گیربکس
  • کم شدن سطح روغن
  • احساس صدای زوزه از گیربکس
  • احساس ضربه شدید در زمان تعویض روغن
  • روشن شدن چراغ اخطار گیربکس
  • احساس کردن بوی سوختگی
  • خلاص شدن خودرو
  • احساس لرزش در زمان حرکت
  • افت شتاب خودرو در حالت سکون و در سرعت‌های بالاتر
کیا سراتو

(دریافت اطلاعات بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا : تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا پیکانتو )

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک سراتو

تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک سراتو زمان زیادی نیاز داشته و البته هزینه بالایی نیز دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم به گیربکس توجه بیشتری کرده و قبل از اینکه در آن مشکل اساسی ایجاد شود، برای برطرف کردن آن نزد بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک رفته و جهت تعمیر خودرو اقدام کنید. برخی از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک که باید به محض مشاهده آن جهت برطرف کردن اقدام کنید، به شرح زیر هستند.

یکی از علائم که باید به آن توجه ویژه داشته باشی،د رنگ و شرایط روغن گیربکس است. روغن گیربکس باید حداقل در ماه یک بار بررسی شود و در صورتی که رنگ قهوه‌ای تیره و سیاه داشته باشد، لازم است که جهت تعویض آن اقدام کنید. گیربکس به میزان معینی از روغن جهت کارکرد بهتر نیاز دارد. در صورتی که سطح روغن پایین باشد، باعث لغزش، تکان خوردن، تغییر دنده به سختی و همچنین گرم شدن بیش از حد گیربکس خواهد شد. در صورتی که نشتی روغن مشاهده کردید، باید در گیربکس به دنبال یک شکاف باشید که امکان دارد این شکاف در واشرها، کابل‌های هم محور و یا موارد دیگری رخ دهد.

نکات مهم در تعمیر و نگهداری گیربکس کیا سراتو

عیب‌یابی گیربکس اتوماتیک سراتو از موارد مهمی است که باید سعی کنید به صورت دوره‌ای انجام دهید تا نگهداری از قطعات اصلی گیربکس فراهم شود. گیربکس از جمله مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شود که در صورتی که دچار مشکل شود، باید برای تعمیر آن هزینه‌ بسیاری را بپردازید. توسط دستگاه دیاگ می‌توانید از هرگونه خرابی در گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنید. یکی دیگر از نکات مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که به صورت دوره‌ای و مرتب جهت سرویس گیربکس و به ویژه روغن گیربکس اقدام کنید. از وارد کردن فشار و وزن اضافه به موتور خودرو پرهیز کنید.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سراتو

هزینه تعمیر گیربکس سراتو به پارامتر و فاکتورهای بسیاری مربوط می‌شود که شناخت این عوامل و پارامترها باعث می‌شود تا در زمان پرداخت هزینه مشکلی نداشته باشید. برای محاسبه هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک باید ابتدا توسط تعمیرکار ایراد و مشکلات گیربکس بررسی شود تا بداند در چه حد بوده و به چه صورت برطرف می‌شود. در صورتی که شما تعمیرکاران و مراکز معتبر را انتخاب کنید، این افراد با تخصصی که دارند، سعی بر تعمیر گیربکس دارند و تا جایی که امکان دارد به تعویض آن اقدام نمی‌کنند. به این صورت در کاهش هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد.

kia cerato

سرویس دوره‌ای و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی توسط دستگاه‌های مخصوص سرویس دوره گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود و به این صورت تمامی بخش‌های گیربکس بررسی خواهد شد. هر نوع رسوبات و زنگ زدگی که بر روی قطعات مختلف گیربکس وجود داشته باشد، توسط این دستگاه شناسایی می شود. جهت سرویس دوره‌ای و تعویض روغن به مراکز تخصصی مراجعه کنید؛ چرا که این کار برای حفظ و نگهداری از گیربکس اتوماتیک بسیار اهمیت دارد. برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پس از ۶۰ هزار کیلومتر اقدام کنید. سرویس‌های دوره‌ای با بررسی کیفیت روغن امکان دارد که این دوره تعویض را سریع‌تر انجام دهید تا مانع آسیب به موتور و بخش‌های مختلف گیربکس شود. به طور کلی می‌توان ذکر کرد که بهترین زمان جهت تعویض روغن گیربکس با توجه به شرایط قرار گرفتن خودرو از لحاظ دمای محیط ترافیک و میزان کارکرد آن مشخص خواهد شد.

2017-Kia-Cerato-Sport

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کیا سراتو و تعمیر گیربکس اتوماتیک آن پرداختیم. کیا سراتو از محبوب‌ترین خودروهایی است که در بازار ایران موجود است. گیربکس اتوماتیک این خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت خرابی باید برای تعمیر و یا تعویض آن هزینه بالایی را پرداخت کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در نگهداری و حفظ آن دقت کنید تا مشکلات جدی به همراه نداشته باشد. هر زمان احساس کردید در زمان تعویض دنده لرزش و یا صدای زوزه احساس کردید، نشان از خرابی این قطعه دارد. برای تعمیر این قطعه مهم خودرو باید به مراکز معتبری همچون گیربکس سان مراجعه کنید. این افراد با تخصص و مهارتی که دارند، به خوبی می‌توانند جهت تعمیر آن اقدام کنند.