وبلاگ

بررسی ساعت گیربکس اتوماتیک | علائم خرابی+هزینه تعمیر

ساعت گیربکس اتوماتیک

ساعت گیربکس اتوماتیک چیست؟

ساعت گیربکس که با نام های valve body یا بلوک هیدرولیک هم شناخته می شود، یک مرکز کنترل پر پیچ و خم است که از چندین شیر برقی، گذرگاه و سوپاپ تشکیل شده است. عملکرد اصلی این جزء با وجود ساختار پیچیده آن بسیار ساده است. روغن گیربکس را به جایی که لازم است هدایت می کند و این کار باعث می شود تا بتوان دنده ها را به آرامی تعویض نمود.

اگر ساعت گیربکس آن طور که باید عمل نکند، رساندن روغن گیربکس به مکان مناسب برای هر خودرویی دشوار می شود. و می تواند به گیربکس خودرو شما آسیب برساند.

ساعت گیربکس اتوماتیک در کجا قرار دارد؟

بسته به نوع خودرو و مدل آن، ساعت گیربکس اتوماتیک در مکان‌های مختلف قرار می‌گیرد. در خودروهای سواری معمولاً در بخش مربوط به پایه دنده قرار دارد. در برخی خودروها، ساعت گیربکس از زیر خودرو برای تعویض روغن اکسیدانی به‌کار گرفته می‌شود. علاوه بر این، بعضی از خودروها دارای ساعت گیربکس الکترونیکی هستند که در بخش موتور قرار دارد. به هر حال، برای پیدا کردن محل ساعت گیربکس اتوماتیک خودرو و تعمیر گیربکس اتوماتیک ، بهتر است از کتابچه راهنمای خودرو استفاده کنید یا با یک مکانیک خودرو در ارتباط باشید.

محل قرارگیری ساعت گیربکس معمولاً در بخش پایینی اتاق موتور قرار می‌گیرد. این قسمت از خودرو برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود. ساعت گیربکس یکی از قطعات حیاتی خودرو به شمار می‌رود و جنبه‌های زیادی دارد که باید به آن‌ها توجه شود. برای مثال، در نقاط مختلف ساعت گیربکس روغن لازم است و باید به طور منظم تعویض شود. همچنین، در صورت دیده نشدن علائمی همچون لرزش در حین تغییر دنده، صدای ناعادلانه، خسارت‌ها و نشانگرهای اخطار، ممکن است نیاز به بررسی و تعمیر ساعت گیربکس باشد. لذا، بررسی منظم و تعمیر به موقع ساعت گیربکس باعث عمر طولانی و بهتر خودرو می‌شود.

گیربکس اتوماتیک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

گیربکس های اتوماتیک از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که برخی از آن ها مانند چرخ دنده ها و کلاچ ها وظیفه فراهم کردن نسبت دنده های مختلف را بر عهده دارند و برخی دیگر وظیفه کنترل فرآیند تعویض دنده و حالت های مختلف آن. در این میان، برای مثال، چرخ دنده های خورشید و سیاره ای به همراه کلاچ ها و باندها می توانند نسبت دنده های مختلفی را برای خودرو فراهم کنند. در کنار بخش های نام‌برده، کامپیوتر گیربکس (Transmission Control Unit)، شیرهای برقی کنترل کننده (Control Valve) و ساعت گیربکس (Transmission Valve Body) قرار دارند که هدف کلی همه آن ها کنترل تعویض دنده و حالت های مختلف گیربکس است.

همچنین بخوانید:  اساس کار گیربکس اس ترونیک( s tronic)  چیست؟

ساعت گیربکس

علائم خرابی ساعت گیربکس

در صورتی که ساعت گیربکس خودروی شما مشکل داشته باشد، ممکن است علائم مختلفی نشان دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

  1. صدای عجیب و ناگهانی در هنگام تغییر دنده

این عیب کاملاً مستقیم است. درست مانند اینکه در حال رانندگی با یک گیربکس دستی هستید و هنگام تعویض دنده صداهای تند شنیده می شود، همین امر اغلب در مورد گیربکس اتوماتیک نیز صادق است.

  1. یا لغزش در هنگام تغییر دنده

احتمالاً خیلی از افراد تجربه لرزش کلاچ در هنگام رانندگی با گیربکس دستی را دارند اما، شاید شما هرگز این را در هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک تجربه نکرده باشید. احساس کاملاً مشابه با رانندگی با گیربکس دستی است. وقتی پدال گاز را پایین می آورید تا شتاب بگیرید، دور موتور افزایش می یابد، اما سرعت تغییری نمیکند.

  1. تغییر دنده به صورت اشتباه

اگر متوجه شدید که خودرو شما اخیراً در تعویض دنده اشتباه میکند و در حالی که انتظار دارید دنده را بالا ببرد پایین می آورد، این می تواند نشانه ای از ساعت گیربکس معیوب باشد. همچنین، اگر متوجه شدید که گیربکس شما هنگام تعویض دنده به سمت بالا یا پایین از دنده عبور می کند، میتواند نشانه خرابی ساعت باشد.

  1. افزایش مصرف سوخت

  2. سرعت بالای موتور و تاخیر در حرکت خودرو

اگر این علائم را تجربه کردید، بهتر است به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید تا سریعاً مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند. تاخیر در تعمیر ساعت گیربکس می تواند منجر به خرابی های جدی تر در خودرو شما شود که ممکن است هزینه بیشتری نیاز داشته باشد.

همچنین بخوانید:  5 دلیل لرزش خودروی اتومات که باید بدانید

انواع ساعت گیربکس

1 – ساعت گیربکس دستی

بدنه شیر دستی برای استفاده با گیربکس دنده دستی طراحی شده است. این به راننده اجازه می دهد تا به جای اتکا به تعویض خودکار گیربکس، نسبت دنده را با حرکت دادن شیفتر انتخاب کند.

2 – ساعت گیربکس هیدرولیک

ساعت گیربکس هیدرولیک با گیربکس اتوماتیک استفاده می شود. این مورد برای کنترل جریان سیال هیدرولیک به بسته ها و باندهای مختلف کلاچ در گیربکس طراحی شده است که به نوبه خود ضرایب دنده را کنترل می کند.

3 – ساعت گیربکس الکترونیکی

ساعت الکترونیکی شبیه نوع هیدرولیک است، اما به جای فشار هیدرولیک توسط واحد کنترل الکترونیکی (ECU) کنترل می شود. ECU سیگنال هایی را از سنسورهای مختلف در اطراف خودرو دریافت می کند و از این اطلاعات برای کنترل تعویض دنده استفاده می کند.

4 – ساعت گیربکس کیت شیفت

این ساعت گیربکس، ساعت اصلاح شده ای است که برای بهبود عملکرد گیربکس طراحی شده است. معمولاً شامل فنرهای قوی‌تر و سوپاپ‌های اصلاح‌شده است که امکان تعویض محکم‌تر و درگیر شدن سریع‌تر بسته‌ها و باندهای کلاچ را فراهم می‌کند.

5 – ساعت گیربکس Performance

این نوع ساعت شبیه ساعت کیت سیفت دنده است، اما به طور خاص برای وسایل نقلیه با کارایی بالا طراحی شده است. ممکن است شامل فنرهای قوی تر و سوپاپ های اصلاح شده برای کنترل افزایش قدرت و گشتاور یک موتور با عملکرد بالا باشد.

به طور کلی، نوع خاصی از ساعت گیربکس مورد استفاده در گیربکس به نیازهای خاص خودرو و استفاده مورد نظر از گیربکس بستگی دارد.

بدنه ساعت گیربکس اتوماتیک

هزینه تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک

در بسیاری از مواقع، ممکن است مشاهده کرده باشید که خودرو دنده اتوماتیک شما، دنده ها را به موقع تعویض نمی کند و دور موتور بیش از حد مجاز یا کمتر از حد مجاز است که دنده تعویض می شود. نمی توان گفت که علت آن ، خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک باشد. ساعت گیربکس های اتوماتیک، قابل تنظیم هستند. اما می بایست تعمیر آن را به دست افراد متخصص بسپارید و برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در غرب تهران، به تعمیرگاه فوق تخصصی گیربکس سان بروید.
هزینه تنظیم ساعت گیربکس اتوماتیک نسبت به تعویض یا تعمیر آن، بسیار کمتر می باشد. متخصصان تعمیرکار، با استفاده از ترفند هایی تلاش می کنند تا بدون باز نمودن گیربکس، از روی کار ساعت آن را تنظیم نمایند. اما بسیاری از خودرو ها، دارای گیربکس های پیچیده ای هستند و برای تنظیم ساعت گیربکس اتوماتیک آن ها می بایست گیربکس به طور کامل باز شود و این امر موجب می شود هزینه ها افزایش یابند.. پیشنهاد می شود پیش از آن که بخواهید برای سرویس و تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک خودرو اقدام نمایید، حتماً با افراد متخصص مشورت نمایید و از آن ها راهنمایی بگیرید.

همچنین بخوانید:  تعمیر فولی گیربکس CVT | بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک در تهران

نتیجه گیری

خوب است بدانیدکه کنترل گیربکس که توسط ساعت گیربکس اتوماتیک انجام می شود؛ شامل کنترل مقدار ضریب دنده و کنترل فشار می باشد. به همین دلیل هم ساعت گیربکس بسیار قطعه مهمی در جعبه دنده محسوب می شود. پس جز قطعات مهم اتومبیل نیز محسوب می شود.

به همین دلیل است که باید ساعت کردن گیربکس و یا همان تنظیم کنترل والف گیربکس خودرو را به دست فردی کاربلد و حرفه ای بسپارید. زیرا در صورتی که اشتباهی در تعمیر ساعت گیربکس پیش بیاید به سایر قطعات خودرو نیز آسیب می رسد که در چنین شرایط هزینه بیشتری برای تعمیرات باید بپریدازید. پس برای تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک به تعمیرکار مجاز و مجرب مراجعه نمایید . گیربکس سان با فروش لوازم گیربکس اتوماتیک و تعمیر آن در خدمت شما عزیزان می باشد .

 

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “بررسی ساعت گیربکس اتوماتیک | علائم خرابی+هزینه تعمیر

  1. سامان گفت:

    سلام خسته نباشید.من دوبار ساعت گیربکس ماشینم و دادم که تعمیر کنن.به نظرتون اگه عوضش کنم بهتر نیست؟اینم بگم که ماشینم 206.

    1. manager.p گفت:

      سلام دوست عزیز.
      تعمیر ساعت گیربکس هزینه کمتری نسبت به تعویض این قطعه داره.حتماً خودروتون رو به دست یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید تا دوباره دچار این مشکل نشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *