وبلاگ

خودرو دنده اتومات بهتر است یا دستی؟ | تفاوت‌ها، مزایا و معایب

مزایا و معایب خودرو اتومات و دستی

خودروها توسط یک سیستم انتقال قدرت به نام دنده فرایند حرکت و سرعت خود را کنترل می‌کنند. ایم سیستم انتقال در واقع مهم‌ترین بخش خودروها به شمار می‌رود. دنده یا سیستم انتقال قدرت در خودرو به دو صورت دستی و اتومات وجود دارند؛ جعبه دنده موتور را به چرخ‌ها متصل کرده و مشخص می‌کند که به چه اندازه از سیستم قدرت موتور استفاده شود. برای آشنایی با مزایا و معایب خودرو اتومات و دستی در چند دقیقه تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد خودرو اتومات

نحوه عملکرد خودرو اتومات به این صورت است که وقتی دنده خودرو روی حالت درایو قرار گیرد و به پدال گاز فشار وارد شود؛ جعبه دنده کار تنظیم سرعت و تعویض دنده را به عهده دارد. این کار به واسطه دو بخش مهم صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها مبدل گشتاور است. مبدل گشتاور نیز از دو بخش تشکیل شده یک پروانه که به میل لنگ و موتور وصل و دیگری توربین که به میله ورودی گیرنده قدرت متصل می‌شود.

هنگامی که موتور به گردش در می‌آید پروانه شروع به چرخیدن می‌کند و سال که درون یک محفظه قرار گرفته را به چرخش در خواهد آورد که به چرخش توربین منجر می‌شود. بین دو قطعه پروانه و توربین یک استارت وجود دارد که به کند و تند شدن سرعت خودرو کمک می‌کند.

هنگامی که پدال گاز فشرده می‌شود باعث چرخش بیشتر مایع درون توربین خواهد شد؛ بنابراین قدرت و سرعت تولیدی افزایش می‌یابد. در نهایت سنسورهای هوشمند فرمان را به چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای انتقال می‌دهند که هر کدام با فرم خاص خود وظیفه تغییر اتوماتیک در سرعت خروجی به چرخ‌ها را به عهده دارند.

خودرو دنده اتومات

مزایاو معایب دنده اتومات

گیربکس یا دنده اتوماتیک خودرو با توجه به عملکردی که ارائه می‌دهند دارای مزایا و معایبی هستند. گفتنی است که بیان مزایا و معایب خودرو اتوماتیک به صورت کلی بیان می‌شود و ممکن است در برخی مدل‌ها این موارد دیده نشود یا با توجه به پیشرفت تکنولوژی بعضی از آن‌ها بهبود یابند.

همچنین بخوانید:  گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه کار می کند؟

مزایای دنده اتومات

  • یکی از مزایای خودرو اتومات برای رانندگان این است که در جاده‌های شلوغ و پرترافیک لازم نیست مدام به صورت دستی دنده را تعویض یا پدال‌های زیر پای خود را فشار دهیدکه موجب خستگی و کلافگی شما شود. همه این کارها در خودروهای اتوماتیک بدون دخالت شما توسط جعبه‌ دنده صورت می‌گیرد.
  • تعویض دنده و سرعت در این خودروها بسیار نرم و بی دردسر است.
  • با توجه به این که تعویض دنده به صورت هوشمند و بدون دخالت راننده انجام می‌شود باعث استهلاک کم و عمر مفید موتور خواهد شد.
  • سرعت مشخص موتور هنگام عوض کردن دنده موجب راندمانو کارایی صحیح خودرو به بهترین شکل می‌شود.
  • از دیگر مزیت‌ها می‌توان به کاهش میزان خرابی و استهلاک گیربکس‌های اتومات نسبت به مدل دستی آن اشاره کرد.
  • در جعبه دنده این خودرو‌ها مهم‌ترین فاکتور هنگام طراحی احتیاط و ایمنی در رانندگی است.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

معایب دنده اتومات

  • هنگام رانندگی با خودرو دنده اتومات مخصوصا در جاده‌های پر پیچ و خم مدیریت و احاطه کمتری بر خودرو خواهید داشت.
  • افزایش مصرف سوخت در خودروهای دنده اتومات، البته در مدل‌های جدیدتر با پیشرفت سیستم هوشمند این مورد تا حد قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است.
  • خودروهای دنده اتومات از قیمت بیشتری نسبت به مدل دنده معمولی برخوردار هستند.
  • از دیگر معایب دنده اتومات هزینه بالای نگهداری و تعمیر آن است.
  • معمولا خودرو دنده اتومات از شتاب اولیه کمتری نسبت به دنده دستی برخوردار خواهد بود.
  • جعبه دنده اتومات دارای قطعات پیچیده است که برای تعمیر آن نیاز به دانش خاص دارد.
همچنین بخوانید:  گیربکس CVT چیست؟ | طول عمر + معایب و مزایا
مقایسه خودرو اتومات و دستی

نحوه عملکرد خودرو دنده دستی یا معمولی

نحوه عملکرد خودرو دنده دستی یا معمولی را این‌ گونه می‌توان بیان کرد که در واقع انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها توسط دنده خودرو، کلاچ، فلایول و چند قطعه دیگر صورت می‌گیرد.هنگامی که به پدال کلاج فشار وارد می‌کنید صفحه کلاج از صفحه فلایویل جدا می‌شود و در نتیجه ارتباط بین موتور و جعبه دنده قطع می‌شود؛ این عمل موجب می‌شود قدرت موتور به جعبه دنده خودرو انتقال پیدا نکند در این صورت باید دنده را عوض کنید.

 به بیان ساده‌تر دنده دستی که به آن سیستم انتقال دستی یا استاندارد می‌گویند. در این سیستم راننده باید از اهرم دنده و کلاچ برای عوض کردن دنده استفاده کند. بخش اصلی دنده زیر کاپوت خودرو قرار می‌گیرد، که در این بخش مجموعه از شفت‌ها و چرخ‌ دنده‌ها روی محورهای جلو و عقب به حرکت در می‌آیند.

مزایاو معایب دنده دستی

دنده دستی در بیشتر ماشین‌های قدیمی دیده می‌شود که البته عملکرد قابل قبولی نیز از خود به نمایش گذاشت. گرچه با پیشرفت تکنولوژی و وجود خودروهای دنده اتومات هنوز هم عمر خودروهای دنده دستی به پایان نرسیده، اما استفاده از آن برای راننده‌ها دارای مزایا و معایبی نیز است.

مزایای دنده دستی

  • به دلیل استفاده از قطعات کمتر برای تولید دنده‌های دستی در مقایسه با دنده اتومات از قیمت کمتری برخوردار هستند. (تفاوت دنده دستی و اتومات از نظر قیمت چند ده میلیون تومان است)
  • گیربکس‌های دستی به این دلیل که راننده می‌تواند دنده را در هر دور موتوری که دمی‌خواهد تعویض کند، خودرو شتاب اولیه بالاتری خواهد داشت.
  • از دیگر مزایای دنده دستی این است که احتمال آسیب دیدگی و خرابی در آن کمتر است و در صورت هر گونه مشکل به راحتی می‌توان آن را رفع کرد.
  • دنده دستی یا معمولی خودرو از مصرف سوخت کمتری برخوردار هستند.
  • در خودروهای که دارای جعبه دنده دستی کنترل گیربکس بهتر و راحت‌تر صورت می‌گیرد و هر لحظه که بخواهید می‌توانید برای تعویض دنده اقدام کنید.
  • کاهش مصرف سوخت درخودرواز دیگر مزایای دنده دستی است.
  • برای رانندگی در جاده گیربکس‌های دنده ای بسیار مناسب‌تر هستند به این دلیل که نیاز به تعویض دنده بسیار کم شده و مصرف سوخت و هزینه تعمیر کمتر از دنده‌های اتوماتیک می‌شود.
همچنین بخوانید:  اساس کار گیربکس اس ترونیک( s tronic)  چیست؟

معایب دنده دستی

  • استفاده از خودروهای که دارای دنده دستی هستند برای رانندگان و افرادی که تجربه کافی برای رانندگی مخصوصا در جاده‌های ناهموار را ندارند بسیار مشکل‌ساز  است.
  • یکی  دیگر از معایب خودروهای با دنده دستی، این است که در ترافیک‌های شهری شما باید بصورت مداوم باید کلاچ بگیرید و این کار باعث خستگی پا می‌شود.
  • استهلاک بیشتر دنده دستی خودرو از دیگر معایب استفاده از آن است.
  • استفاده از چنین خودروهایی با دنده دستی به مهارت و آموزش بیشتری نیاز دارد.
مقایسه خودرو دنده اتومات و دنده دستی
سخن پایانی

هنگام خرید خودرو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تصمیمی که فرد باید بگیرد این است که خودروی دنده اتومات بخرد یا دستی،  از آن جا که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند؛ بنابراین قبل از تصمیم و انتخاب باید با اساس کار هر دو نوع به خوبی آشنا شوید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. برای آشنایی کامل در مورد عملکرد، مزایا و معایب خودرو اتومات و دستی و هر آنچه که لازم است بدانید تا بتوانید انتخاب مناسب داشته باشید می‌توانید به سایت Gearboxsun.com مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “خودرو دنده اتومات بهتر است یا دستی؟ | تفاوت‌ها، مزایا و معایب

  1. مهرانی گفت:

    مجموعه گیربکس سان فقط تو حوزه ی خودروهای دنده اتومات فعالیت میکنه؟

    1. manager.f گفت:

      سلام بله

  2. مریم گفت:

    به نظر شما 207 اتومات بهتره یا دنده ای؟

    1. manager.p گفت:

      سلام دوست عزیز.
      در جواب این سوال باید بگم که اولا بستگی به هزینه ای که میخواید بکنید داره و اینکه هر کدوم معایب و مزایایی داره . شما با مطالعه مطالب ما در گیربکس سان میتونید راحت تر به جواب برسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *