وبلاگ

بهترین روش‌های افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌ها قطعاتی هستند که به منظور کاهش زحمت موتور در زمان حرکت و جابه جایی طراحی شده‌اند. با توجه به کاربردی که در تعریف گیربکس شرح دادیم، باید متوجه اهمیت این قطعه شده باشید. مراقبت از سلامت گیربکس در واقع مراقبت از خودرو و افزایش طول عمر آن است. نکاتی وجود دارد که رعایت نکردن آن‌ها سلامت گیربکس خودرو را به خطر می اندازد. در این مقاله به طور مفصل راجع به روش‌هایی که باعث حفظ سلامت و افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک می‌شود صحبت خواهیم کرد.

اهمیت سلامت گیربکس

گیربکس‌ اتوماتیک نقش مهمی در عملکرد خودرو‌ دارد. این قطعه به همان میزان که سلامتی‌اش باعث عملکرد بهتر خودرو می‌شود، خراب بودنش نیز در عملکرد منفی خودرو مؤثر است. گیربکس اتوماتیک باید طور منظم در بازه‌های زمانی کوتاه مورد بررسی قرار بگیرد. چنانچه گیربکس خودرو دچار مشکل شود و برای رفع مشکل آن اقدامی صورت نگیرد، ممکن است عملکرد دنده مختل شود و حوادث جبران ناپذیری رخ بدهد. برای جلوگیری از حوادث و پرداخت هزینه اضافی جهت خرید گیربکس جدید، کافی است نکات ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید.

انواع گیربکس اتوماتیک

جعبه‌دنده نیمه‌خودکار

در این نوع گیربکس‌ها از یک سیستم گیربکس و کلاچ معمولی استفاده می‌شود با این تفاوت که از یک سری سنسورها، راه‌اندازها و عملگرها استفاده می‌کند. امروزه به دلیل معایب زیاد این نوع گیربکس‌ها کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

جعبه‌دنده‌های متغیر پیوسته (CVT)

در این نوع گیربکس‌ها به‌جای سیستم سنتی دنده‌ها از دو پولی و یک تسمهٔ زنجیری استفاده می‌شود که باعث ایجاد نسبت دنده‌های بی‌نهایت می‌شود که در نتیجه باعث حذف شدن زمان مکث بین دنده‌ها و بازده حداکثر می‌شود.

جعبه‌دنده‌های با کلاچ دوبل (DCT)

در این نوع گیربکس‌ها مبدل گشتاور حذف شده و به‌جای آن از دو شفت و کلاچ جداگانه استفاده می‌شود که یکی برای دنده‌های زوج و یکی برای دنده‌های فرد به‌کار می‌رود.

جعبه‌دنده‌های تعویض مستقیم (DST)

به نقل از ویکی پدیا 

گیربکس را چک کنید

برخلاف تصورات موجود مراقبت از خودرو فقط به معنی تعویض فیلتر‌ها و رسیدگی به لاستیک‌های ماشین نیست. تعویض فیلتر و چک کردن لاستیک بی‌اهمیت نیست؛ در واقع اهمیت قطعاتی نظیر گیربکس است که اهمیت بالایی دارد. برای افزایش طول عمر خودرو این قطعات داخلی را که به طور مرتب بررسی کنید.

همچنین بخوانید:  بررسی ساعت گیربکس اتوماتیک | علائم خرابی+هزینه تعمیر
افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک
خراب شدن گیربکس اتوماتیک

گیربکس چه زمانی خراب می‌شود؟

گیربکس جزء قطعاتی است که معمولاً خیلی زود خراب نمی‌شود؛ توجه داشته باشید که این به معنی غفلت از بررسی منظم گیربکس نیست. گیربکس در واقع رانشگر ماشین است و در صورت خراب شدن ممکن است به سایر قطعات نیز آسیب برساند. گیربکس‌های اتوماتیک در صورت خرابی کامل، هزینه‌های زیادی برای تعویض و خرید گیربکس جدید صرف می کنند.

نکات و روش‌ های افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک را به طور منظم چک کنید

گیربکس‌ها را در بازه زمانی کوتاهی مرتباً بررسی کنید:

  • توصیه می‌شود به صورت منظم روغن گیربکس را تعویض کنید، روغن گیربکس باید پس از طی ۲۴۰۰۰ کیلومتر حتماً تعویض شود.
  • روغن گیربکس باید تمیز و فاقد گرد و غبار باشد؛ زیرا تمیز بودن روغن گیربکس طول عمر خودرو را افزایش می‌دهد.
  • سعی کنید برای تعویض روغن گیربکس به مراکز مطمئن مراجعه کنید.

هنگام تعویض روغن گیربکس نکات زیر را رعایت کنید

  • روغن گیربکسی مطلوب است که رنگ آن شفاف و مایل به صورتی باشد.
  • روغن گیربکس نباید با گرد و غبار آلوده شده باشد.
  • به هیچ وجه در ازای قیمت پایین‌تر از روغن کمی مصرف شده برای گیربکس استفاده نکنید.
  • روغن گیربکس نباید بوی غیر معمولی داشته باشد.
  • سطح روغن گیربکس را چک کنید تا کمتر و بیشتر از سطح استاندارد نباشد.

روغن گیربکس را در زمان مناسب تعویض کنید

نکات زیر را درباره زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رعایت کنید:

  • برای تعویض روغن گیربکس لازم نیست منتظر به انتها رسیدن کامل آن بمانید. به ته رسیدن روغن گیربکس می‌تواند باعث از کار افتادگی ناگهانی خودرو شود.
  • زمان تعویض روغن را از روی رنگ آن تشخیص دهید، رنگ کدر روغن به معنای غیرقابل مصرف بودن آن است.
  • در صورتی که از روغن بوی سوختگی بلند شود، حتماً باید جهت تعویض آن اقدام کنید. بوی سوختگی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در صورت مشاهده این مورد بد نیست به مراکز تخصصی مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده شل شدن پیچ‌ها به مراکز تعمیر ماشین مراجعه کنید. شل شدن پیچ‌ها ممکن است به دلیل وجود نشتی باشد.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

برای تغییر دنده عجله نکنید

دنده عقب و جلو نباید پشت سر هم عوض شوند. این کار ممکن است به گیربکس خودرو شما آسیب وارد کند. با رعایت نکته‌هایی نظیر نکته فوق، طول عمر گیربکس اتوماتیک خودرو را افزایش دهید.

گیربکس را تحت فشار قرار ندهید

سعی کنید به صورت مدام روی پدال گاز فشار نیاورید. کشیدن ترمز دستی در سطوح شیب‌دار می‌تواند فشار وارد بر گیربکس را افزایش دهد.

گیربکس خود را به موقع سرویس کنید

اگر گیربکس اتوماتیک خود را به صورت منظم سرویس کنید، می‌تواند تا 30000 مایل (معادل 48270 کیلومتر) یا حتی بیشتر دوام بیاورد. بطور معمول گیربکس می تواند در فاصله 100000 مایلی (معادل 160900کیلومتر) خراب شود و این یعنی اگر شما می‌خواهید حدود 10 تا 15000 مایل در سال رانندگی کنید، گیربکس اتوماتیک شما ممکن است در عرض هفت سال از کار بیافتد و خراب شود. بنابراین بهتر است که گیربکس را هر دو سال یک بار یا به عبارتی هر 30000 مایل، سرویس کنید.

افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

برای لانچ کردن، خودرو را در حالت خلاص نگذارید

برای لانچ کردن لازم نیست خودرو را خلاص کنید. قرار دادن ماشین در این حالت می‌تواند آسیب جدی به گیربکس اتوماتیک وارد کند.

دنده را در هنگام حرکت تعویض نکنید

دنده ماشین را در هنگام حرکت، تعویض نکنید. ممانعت از انجام این کار می‌تواند باعث افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک شود.

از یک پا برای ترمز و یا گاز دادن استفاده کنید

از آنجا که در خودروهای اتاوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد، بعضی از رانندگان این خودروها از دو پای خود هنگام رانندگی استفاده می‌کنند به این معنی که یک پای خود را روی پدال گاز و پای دیگر را روی پدال ترمز قرار می‌دهند. بهتر است بدانید که این کار کاملا اشتباه است و باید تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده کرد. در غیر این صورت گیربکس اتوماتیک شما دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

برای توقف‌ های کوتاه ماشین را خلاص نکنید

برای توقف‌های کوتاهی مانند توقف در ترافیک یا توقف پشت چراغ قرمز (در صورتی که توقف بیشتر از ۲ دقیقه طول نکشد)، لازم نیست خودرو را خلاص کنید. اگر خودرو را به صورت مرتب و با فاصله‌های کوتاه خلاص کنید، کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و شیری‌های برقی درگیر شده و باعث ایجاد اصطکاک بالا می‌شوند.

توقف کامل با دنده پی

هنگام متوقف کردن ماشین قبل از کشیدن ترمز دستی، ماشین را به طور کامل متوقف کنید. قبل از قرار دادن دنده روی حالت P، پای خود را برای انتقال وزن به چرخ‌های عقبی از روی ترمز بردارید. اگر طبق این دستور، عمل نکنید وزن روی گیربکس می‌افتد و باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

ارتباط گیربکس و موتور

همانطور که گیربکس می‌تواند در عملکرد موتور ماشین تأثیر بگذارد، موتور ماشین نیز در چگونگی عملکرد گیربکس تأثیر‌گذار است. علاوه بر سلامت گیربکس، به طور منظم سلامت موتور خودرو خود را نیز چک کنید؛ زیرا عملکرد این دو قطعه تا حد زیادی به یکدیگر وابسته است.

افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک
سخن پایانی

گیربکس یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است. مراقبت از این قطعه و رسیدگی منظم به آن می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت عملکرد خودرو، طول عمر خودرو شما را نیز افزایش ‌دهد. نکات ذکر شده در این مقاله به مالکان خودرو کمک می‌کند بدون مراجعه‌های مکرر به مراکز تعمیر خودرو، گیربکس خودرو خود را از آسیب حفظ کنند. گیربکس مانند دیگر قطعات خودرو باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. استفاده از گیربکس‌های بی‌کیفیت و غیر مطمئن می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به خودرو شود و علاوه بر هزینه خرید گیربکس جدید هزینه تعمیر دیگر قطعات خودرو را نیز به دنبال داشته باشد. برای خرید و خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌توانید به سایت gearboxsun.com مراجعه کنید، تا علاوه بر دریافت محصول با کیفیت، خریدی آسان و مطمئن را تجربه کنید.

در صورتی که در مورد حفظ سلامت گیربکس و چگونگی جلوگیری از آسیب رسیدن به آن اطلاعاتی غیر از اطلاعات ذکر شده در مقاله را دارید، ما با به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “بهترین روش‌های افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

  1. فربد گفت:

    هر چند هزار کیلومتر باید تعویض روغن گیربکس اتوماتیک انجام بشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام.
      هر گیربکس ویژگی‌های خاص خودش رو داره
      بطور مثال برای گیربکس‌های AL4 که روی خودروهای ۲۰۶، مگان، ۲۰۷، ساندرو، L90 و … نصب میشه طبق کاتالوگ هر ۶۰هزار کیلومتر پیشنهاد شده اما دقت کنید که این برای موقعیه که ترافیک نداشته باشیم.
      پیشنهاد ما برای تعویض اول ۵۰هزار کیلومتر و برای بعد از آن هر ۳۰هزار کیلومتر هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *