وبلاگ

هل دادن خودروی اتوماتیک در حالت ‌های مختلف چگونه انجام می ‌شود؟

هل دادن خودرو اتوماتیک

هل دادن خودروی اتوماتیک اگر برای مسافت خیلی طولانی انجام نشود، مشکلی ندارد. البته برخی افراد تصور می‌کنند چون خودروهایی که دنده دستی دارند به راحتی با هل دادن روشن می‌شوند، می‌توان این کار را برای خودروهای اتوماتیک نیز انجام داد. در صورتی که هیچ وقت نباید حین هل دادن، ماشین اتوماتیک خود را روشن نمایید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب رسیدن به گیربکس شود و در نهایت گیربکس خودرو به تعمیر اساسی نیاز پیدا کند. با این تفسیر بهترین کار این است که هیچ وقت خودروی اتوماتیک را با هل دادن روشن نکنید.

دلایل آسیب دیدن گیربکس حین هل دادن خودروی اتوماتیک

هل دادن خودروی اتوماتیک و نحوه استفاده از آن در شرایط مختلف با خودروی دنده‌ای تفاوت دارد. در واقع اطلاعات و روش‌هایی که برای ماشین‌های دنده‌ای استفاده می‌شود، برای خودروهای اتومات کاربردی ندارند و در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است گیربکس آسیب ببیند.

یکی از مواردی که می‌تواند به گیربکس فشار وارد کند و باعث آسیب دیدن آن شود این است که در حال حرکت، دنده عوض کنید. بهتر است در ماشین‌های اتومات زمانی که باید عقب و جلوهای متوالی داشته باشید، هنگام تعویض دنده خودرو کاملا متوقف شود و بعد از آن حالت دنده از D به R یا برعکس تغییر پیدا کند.

هل دادن خودرو اتوماتیک

خلاص بودن گیربکس حین حرکت خودرو نیز از مواردی که نباید انجام شود. این اتفاق به شیر برقی گیربکس فشار دو برابر وارد می‌کند و باعث می‌شود کنترل کافی روی خودرو نداشته باشید.

اگر می‌خواهید هنگام پارک خودرو آسیب کمتری به گیربکس ماشین اتومات شما وارد شود، ماشین را روی حالت N قرار دهید. سپس ترمز را همزمان با کشیدن ترمز دستی رها کنید. این کار باعث می‌شود بیشتر وزن ماشین روی چرخ‌های عقب افتد.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

نحوه هل دادن خودروی اتوماتیک

جهت هل دادن خودروی اتوماتیک ابتدا سوئیچ را به سمت حالت روشن بچرخانید و دنده را روی حالت خلاص بگذارید. سپس خودروی اتومات را هل دهید.

برای هل دادن خودرو خود از دوستانتان و یا افرادی بخواهید که در پشت خودرویتان ایستاده و شروع به هل دادن خودرو کنن. در حالت کلی، برای هل دادن ماشین به سه الی چهار نفر بزرگسال نیاز خواهید داشت، البته یک یا دو نفر بزرگسال با قوای جسمی بالا نیز می‌توانند خودرو را به حرکت در بیاورند.

سپس ترمز دستی را آزاد کنید و سوئیچ را باز کنید. پدال ترمز را محکم فشار داده و ترمز دستی را به پایین بیاورید. در مرحله بعد کلاچ را تا ته فشرده و خودرو را در دنده دو قرار دهید.

از افراد بخواهید که بطور همزمان هل دادن را شروع کنند. به محض شروع هل دادن، پدال ترمز را رها کنید. دقت کنید که حالی که خودرو شروع به حرکت می‌کند به هیچ عنوان پای خود را از روی کلاچ برندارید.

هنگامی که سرعت خودروی شما به ۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید به آرامی پدال کلاچ را به آرامی رها کنید. در حین رها کردن کلاچ موتور شروع چرخش کرده و روشن خواهد شد. در این لحظه کلاچ را دوباره فشار دهید. در این صورت موتور و خودروی شما روشن خواهد شد.

البته می‌توانید هنگامی که دنده در حالت خلاص یا N قرار دارد و سوئیچ نیز روی حالت روشن است، به کمک طناب ۳ یا ۴ متری خودروی اتومات خود را بکشید. باز هم تاکید می‌کنیم که اگر این کار برای مسافت طولانی انجام شود، فشار زیادی به خودرو وارد می‌شود و امکان آسیب دیدن گیربکس نیز وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود هل دادن خودروی اتوماتیک را فقط در موارد ضروری انجام دهید.

نحوه هل دادن خودروی اتوماتیک

روشن کردن خودروی اتومات با هل دادن امکانپذیر است؟

عملکرد دنده‌ها و گیربکس‌های دستی و اتومات با هم تفاوت دارند. به همین دلیل شاید روشن کردن یک خودروی دنده‌ای امکان پذیر باشد اما اگر نمی‌خواهید به گیربکس خودروی اتومات شما آسیب وارد شود، این کار را برای ماشین‌های اتوماتیک انجام ندهید. در واقع به حرکت در آوردن و چرخاندن قطعات داخلی یک گیربکس اتوماتیک کار چندان راحتی نیست. برای جلوگیری از آسیب‌هایی که متوجه خودروی اتومات و حتی خود شما خواهد بود، این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

مجموعه سان گیربکس با چهارده سال تجربه و تخصص در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک چینی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و… فعالیت داشته و در حال حاضر یکی از معتبرترین مراکز این حوزه است. ارائه مشاوره و عیب‌یابی نیز از دیگر خدمات این مجموعه محسوب می‌شود. جهت ارتباط با کارشناسان این مجموعه می‌توانید به سایت gearboxsun.com مراجعه فرمایید.

نحوه هل دادن خودرو اتوماتیک

مضرات بکسل کردن خودرو اتومات

یدک‌کشی یا یدک کشیدن یا بکسل کردن، به روند کشیدنِ یک یا چند وسیلهٔ نقلیه به یکدیگر، به‌طوری‌که یک وسیلهٔ نقلیه بتواند در امتداد و پشت یک وسیلهٔ نقلیهٔ دیگر کشیده شود، بدون آن‌که به نیروی محرکهٔ درونی نیاز داشته باشد.

به نقل از ویکی‌پدیا

در اکثر خودروها با گیربکس دستی، به علت اینکه گیربکسشان بطور مستقیم توسط روغن سیستم داخلی روانکاری می‌شود، روغن زیادی در تمامی قسمت‌های دنده‌ها و قطعات وجود دارد.

این روکش روغن صرف نظر از اینکه گیربکس‌ها یا چرخ دنده‌ها در حال چرخش هستند یا نه، باقی می‌ماند. یعنی این که وقتی ماشین در حال بکسل کردن و یا هل دادن و غیره است، در سیستم روغنکاری انجام می‌شود. اما هنگامی که عملکرد داخلی یک خودرو با گیربکس اتوماتیک را در نظر بگیریم همه چیز به همین آسانی نیست.

اگر خودروی اتوماتیک در حال بکسل کردن باشد، چرخ‌های محرک روی زمین، شفت‌های داخل خودرو مثل سایر اجزای گیربکس می‌چرخند. اما با توجه به نحوه طراحی سیستم، هیچگونه روغنکاری در گیربکس رخ نمی‌دهد.

به غیر از روغن باقی مانده، سیستم داخلی آن خشک می‌شود و قادر به جلوگیری از هر گونه سایش و آسیب ناشی از حرکت چرخ دنده‌ها یا گیربکس‌های بدون روغن نیست.

همچنین بخوانید:  علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات
سخن پایانی

گاهی کسانی که تجربه استفاده از خودروی دنده‌ای داشتند، کارهایی که انجام آن‌ها در ماشین دنده‌ای مشکلی نداشت را روی خودروی اتوماتیک خود اعمال می‌کنند؛ غافل از اینکه ساختار و نحوه عملکرد قطعات در این دو خودرو متفاوت است و اگر کاری را بدون آگاهی انجام دهید احتمال آسیب دیدن ماشین وجود دارد. هل دادن خودروی اتوماتیک در حالت عادی امکان‌پذیر است اما نباید برای مسافت طولانی انجام شود. در واقع این کار می‌تواند به گیربکس خودرو آسیب برساند. با این حال هل دادن خودروی اتومات، همزمان با روشن کردن آن توصیه نمی‌شود؛ زیرا آسیب جدی متوجه خودرو خواهد بود.

سوالات متدوال
  1. در حال حرکت، دنده را عوض نکنید. بهتر است در ماشین‌های اتومات زمانی که باید عقب و جلوهای متوالی داشته باشید، هنگام تعویض دنده خودرو کاملا متوقف شود و بعد از آن حالت دنده از D به R یا برعکس تغییر پیدا کند.

  2. خلاص بودن گیربکس حین حرکت خودرو نیز از مواردی که نباید انجام شود. این اتفاق به شیر برقی گیربکس فشار دو برابر وارد می‌کند و باعث می‌شود کنترل کافی روی خودرو نداشته باشید.

  3. هنگام پارک، ماشین را روی حالت N قرار دهید. سپس ترمز را همزمان با کشیدن ترمز دستی رها کنید. این کار باعث می‌شود بیشتر وزن ماشین روی چرخ‌های عقب افتد.

به حرکت در آوردن و چرخاندن قطعات داخلی یک گیربکس اتوماتیک کار چندان راحتی نیست. برای جلوگیری از آسیب‌هایی که متوجه خودروی اتومات و حتی خود شما خواهد بود، این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

بازگشت به لیست

8 دیدگاه در “هل دادن خودروی اتوماتیک در حالت ‌های مختلف چگونه انجام می ‌شود؟

  1. آرین فتاحی گفت:

    سلام خسته نباشید دلیل گیر کردن دنده تو حالت پارک چی میتونه باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز، ممنون
      گیر کردن دنده تو حالت پارک میتونه به دلیل یکی از عوامل زیر باشه:
      نبود برق در سیستم پارک یا خالی بودن باطری خودرو
      خرابی استاپ زیر پدال ترمز
      شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور

  2. سجادیان گفت:

    حتی اگر خیلی ام جای حساسی بود و گیر کرده بودیم بازم روشن كردن ماشين اتومات با هل دادن برای یه مسیر کوتاهم برای ماشین خطرناکه؟

    1. manager.f گفت:

      بله ترجیحا اینکارو انجام ندید چون باعث بیشتر شدن هزینه ها و خرابی بیشتر ماشین میشه

  3. داود گفت:

    سلام ، من ماشین اتومات روی حالت n خاموش میکنم و ترمز دستی رو میکشم ، بعد از خاموش کردن ماشین اگه دنده رو از n به p بزاریم مشکلی ایجاد میکنه ؟ چون من معمولا بعد از اینکه ماشین خاموش میکنم رو حالت p میزارم و حتی شنیدم بهتر هم هست ، تو هیچ سایتی ندیدم این گفته باشن ، ممنون میشم جواب بدین

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      نه مشکلی نداره

  4. مرتضی گفت:

    سلام
    اگه برای پارک کردن دسته دنده رو در حالت N قرار بدیم و ترمز دستی بکشیم لازمه حتما رو P بذاریم یا میتونیم رو N هم ماشینو خاموش کنیم؟

    1. manager.p گفت:

      سلام
      زمانی که ماشین در حالت پارک قرار دارد، بهترین کار استفاده از حالت p گیربکس است و برای اینکه مشکلی ایجاد نشود ابتدا باید دنده رو حالت p قرار بدید و ماشین را خاموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *