وبلاگ

چرا چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک روشن می شود؟

چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک یکی از موارد معمول در خودروهای اتوماتیک است که برای نشان دادن مشکل در سیستم انتقال قدرت است. روشن شدن این چراغ دلایل و علل مختلفی دارد که می‌تواند بسیار پر هزینه باشد. علاوه بر پرهزینه بودن این عوامل، در صورت نادیده گرفتن ممکن است کارکرد خودرو اتوماتیک نیز بطور کامل مختل شود. ازین رو بهتر است هرچه سریعتر به تعمیر گیربکس اتوماتیک خود بپردازید. ما در گیربکس سان با استفاده از کادری مجرب می‌توانیم دلایل و عوامل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک را بررسی و خودروی شما را با بهترین و کمترین هزینه تعمیر کنیم.

وظیفه‌ی گیربکس اتوماتیک چبیست؟

گیربکس مانند پلی بین موتور و چرخ‌های خودرو عمل می کند. وظیفه این قطعه انتقال قدرت تولید شده در موتور خودرو به چرخ‌هاست. اینکار بویسله ی چرخ‌دنده با کنترل اینکه خودروی شما در چه دنده‌ای است و با توجه به اینکه گیربکس شما اتوماتیک است یا دستی است، انجام می‌شود.

گیربکس ها در خودرو های معمولی دارای پنج یا شش دنده و دنده عقب می‌باشد. حال این قطعه عملکردی متفاوت در دو اتومبیل دنده ای و اتومات دارد. بدین ترتیب، خودرو های دنده ای که دارای گیربکس دستی هستند، توسط راننده با استفاده از پدال کلاچ و دسته دنده تعویض دنده دارند اما بحث در خودرو های اتومات کاملا متفاوت است و مکانیزم خودکار گیربکس اتوماتیک این قابلیت را دارد که دنده را به صورت اتومات تعویض کند.

با توجه به کاربرد اساسی گیربکس، این قطعه از حساسیت بالایی نیز برخوردار است و استفاده نامناسب و نادرست از آن موجب خرابی و هزینه تراشی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو شما می‌شود.

چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

چراغ گیربکس اتوماتیک در خودرو

با داشتن بسیاری از امکانات در پشت آمپر، هشدار گیربکس اتومات را نادیده نگیرید. دلیل خوبی وجود دارد که وسایل نقلیه به روشی برای برقراری ارتباط با شما مجهز شده است. در بیشتر وسایل نقلیه جدید، همه چیز توسط TCU کنترل می‌شود، که همچنین انتقال دنده را نیز کنترل می‌کند.

اگر متوجه روشن شدن چراغ گیربکس شدید، توصیه می‌کنیم سریعاً وارد عمل شوید. ممکن است اکنون یک تعمیر جزئی داشته باشد اما اگر به آن توجه نشود تبدیل به یک مشکل بزرگتر شده و هزینه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

اگر خودرو ۲۰۶ یا ۲۰۷ دارید، قطعا چراغ‌های s یا sport و برف که با علامت (*) نشان داده می‌شود را دیده‌اید. این دو چراغ در واقع نشان‌دهنده وضعیت گیربکس در خودروهای اتومات است و هر زمان که روشن شود بوق زده و وجود خطایی در گیربکس را گوشزد می‌کند. البته در بعضی خودروها چراغ گیربکس به صورت جداگانه وجود دارد اما در باقی خودروها چراغ چک نمایانگر وجود مشکل است که با دیاگ زدن مشخص می‌شود که مشکل از گیربکس و یا جای دیگر خودرو است.

همچنین بخوانید:  هل دادن خودروی اتوماتیک در حالت ‌های مختلف چگونه انجام می ‌شود؟
چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

علل و دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک

در صورت بروز عیوب الکتریکی و بعضا مکانیکی در اجزای گیربکس اتوماتیک، چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود تا بدین ترتیب هشدار و اخطارهای لازم را به راننده ارسال نماید و راننده با مراجعه به مراکز تعمیراتی و خدماتی نسبت به بررسی و برطرف کردن عیوب اقدام نماید.

دلایل عمومی روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک

  1. روشن بودن این چراغ می‌تواند نشان دهنده پایین بودن سطح روغن گیربکس یا کثیفی فیلتر باشد. روغنی که تیره به نظر می رسد یا بوی سوختگی می دهد یک مشکل جدی است که باید فوراً با آن مقابله شود.
  1. ممکن است به علت اطلاع دادن برای زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به دلیل کم بودن و یا نا مرغوب بودن باشد.
  2. روشن و خاموش شدن مقطعی چراغ گیربکس ممکن است نشان دهنده اشکال در اتصال سیمی در سیم انتقال قدرت باشد.
  3. امکان اشکال در فرستنده دمای گیربکس درصورتی که قبل از گرم شدن چراغ روشن شود.
  4. نشتی زیر ماشین روی زمین و یا نشت و چکه از واشر خودرو می‌تواند علت روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک باشد.
  5. گرم شدن بیش از حد سیستم انتقال قدرت نیز می‌تواند علت روشن شدن این چراغ باشد. علت گرم شدن بیش از اندازه سیستم انتقال قدرت می‌تواند یدک کشیدن باری باشد که برای خودرو شما خیلی سنگین است.
  6. وجود مشکلات الکترونیکی و کنترل‌های رایانه‌ای (ECU) در خودروی اتوماتیک شما دلیل دیگر روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک است. عواملی مثل قطع شدن ارتباط کابل کامپیوتر خودرو با پنل، چرب و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی و نقص در تامین ولتاژ مورد نیاز می‌توانند دلایل این مشکل باشند.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک CVT

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک در خودروهایی که در آن‌ها از گیربکس اتومات CVT استفاده شده است عبارتند از:

  • فرسودگی صفحه کلاچ و یا نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ: این ایراد همچنین موجب گاز هرز خوردن خودرو نیز خواهد شد.
  • میزان نبودن فشار روغن گیربکس: انسداد یا گرفتگی در مجرای گردش روغن گیربکس.
  • پاره شدن تسمه انتقال قدرت بین پولی‌ها: این مشکل با علائمی مثل صداهای زوزه مانند به خصوص در هنگامی که دنده روی حالت P قرار دارد همراه است.
  • پارگی دسته موتور و همچنین ایرادات برقی: این مشکل با علائمی مثل صدای تقه زدن گیربکس نیز همراه است.
همچنین بخوانید:  رایج‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک

برای رهایی از مشکل به وجود آمده در این مدل گیربکس ابتدا اقدام به تعویض کامل روغن گیربکس CVT کنید. اگر چراغ آن همچنان روشن می‌شود، مشکل باید به صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار گیرد. در مواردیی ممکن است دیسک‌های جلو را نیز تعویض کنند تا ایراد به وجود آمده رفع شود.

همچنین بخوانید: رایج‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک

چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک در پژو 206 و پژو 207

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک در خودروهای پژو 206 و پژو 207 عبارتند از:

  • وجود نقص در ECU خودرو
  • ضعیف شدن یا خرابی شیر برقی
  • ضربه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده
  • سررسیدن زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
  • بیشتر یا کمتر شدن شدن فشار روغن از محدوده تعیین شده و یا انسداد آن.

واحد فرمان موتور یا ای‌سی‌یو (به انگلیسی: Engine control unit (ECU)) که اکنون به آن ماژول کنترل انتقال قدرت (به انگلیسی: powertrain control module) نیز گفته می‌شود که گونه‌ای واحد کنترل الکترونیکی است که مجموعه‌ای از عملگرهای درون موتور را برای اطمینان از بهبود عملکرد موتور درون‌سوز هدایت و رهبری می‌کند.

به نقل از ویکی‌پدیا

در صورت بروز عیوب الکتریکی و بعضا مکانیکی در اجزای گیربکس اتوماتیک، چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود تا بدین ترتیب هشدار و اخطارهای لازم را به راننده ارسال نماید و راننده با مراجعه به مراکز تعمیراتی و خدماتی نسبت به بررسی و برطرف کردن عیوب اقدام نماید.

روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک در مزدا 3

این مشکل بیشتر در مزدا 3 نیو و بعد از طی 80 الی 120 هزار کیلومتر به وجود می‌آید. دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک AT در خودرو مزدا 3 عبارتند از:

  • خرابی قطعات SMD برد الکتریکی گیربکس
  • خرابی کامیپیوتر گیربکس اتوماتیک
  • ایراد در عملکرد یونیت TCM

TCM ها یونیت هایی هستند که رابط میان گیربکس خودرو و ECU موتور می‌باشند و به طور مستقیم بر مصرف سوخت و آلایندگی خودرو تاثیر دارند. به دلیل نصب این یونیت در زیر باتری و طراحی ضعیف در خودرو های مزدا ۳، این قطعه به سرعت دچار خرابی می‌شود.

به نقل از یدک یار

با توجه به اینکه خرابی در این قسمت های گیربکس با تشخیص دشوار همراه است، و تعمیر آن نیاز به تخصص، مهارت، و ظرافت بالا دارد، بهتر است به تعمیرکار خودرو مراجعه کنید.

روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک در ساندرو

این مشکل بیشتر در رنو ساندرو استپ وی نسخه اتوماتیک دیده می‌‎شود که به طور ناگهانی با روشن شدن چراغ گیربکس خود را نشان می‌‌دهد. چراغ گیربکس ساندرو تقریبا علامتی دارد که دو دایره کنار هم قرار گرفته و شکل یک عینک را می‌سازند. در قسمت بالایی آن هم یک مستطیل وجود دارد که خطوط زیگزاگ در آن دیده می‌شود.

برخی از مهم‌ترین علل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک در خودرو ساندرو عبارتند از:

  • خراب شدن پدال گاز
  • مشکل در پردازش ECU
  • وجود مشکل برقی در قطعات برقی خودرو
  • انسداد شیرهای برقی گیربکس

توجه داشته باشید که چون دلیل اصلی روشن شدن این پراغ در خودرو ساندرو ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود، بهتر است تا رسیدن به تعمیرگاه به آرامی رانندگی کنید، تا در آن جا مشکل بررسی شود.

چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

وقتی چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود چه کنیم؟

  1. روغن گیربکس اتوماتیک خودرو خود را تعویض کنید. این ارزان‌ترین روشی است که ممکن است بتواند به شما کمک کند. اگر خوش شانس باشید، به محض تغییر روغن گیربکس، چراغ چک آن خاموش می‌شود.
  2. اگر چراغ گیربکس حتی با تعویض روغن همچنان روشن است باید خودرو خود را به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ببرید تا بررسی کنند و دستگاه بزنند. متاسفانه هزینه تعمیرات آن ارزان تر از تعمیر موتور شما نخواهد بود.

نکته: تعویض روغن باید با روغن گیربکسی که توسط سازنده خودرو پیشنهاد شده انجام شود.

آیا می‌شود با چراغ هشدار گیربکس به رانندگی ادامه داد؟

به این دلیل که چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک به علت دلایل مختلفی می‌تواند روشن شود، برخی از آن‌ها می‌تواند نشانگر مشکلات اساسی‌ای باشد، بنابراین شما نباید با چراغ روشن به رانندگی خودرو خود ادامه دهید، بلکه باید بلافاصله مشکل را تشخیص داده و آن را حل کنید تا از آسیب‌های بزرگتر به خودرو خود جلوگیری کنید.

سخن پایانی

مجموعه سان گیربکس با چهارده سال تجربه و تخصص در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک چینی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و… فعالیت داشته و در حال حاضر یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات و خدمات گیربکس اتوماتیک است. ارائه مشاوره و عیب‌یابی نیز از دیگر خدمات این مجموعه محسوب می‌شود. جهت ارتباط با کارشناسان این مجموعه می‌توانید به سایت gearboxsun.com مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

16 دیدگاه در “چرا چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک روشن می شود؟

  1. فاطمه دلواری گفت:

    سلام وقت بخیر. چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک تو ماشین 207 کجاست؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      توی خوئرو ۲۰۷ چراغ‌های s یا sport و برف که با علامت (*) نشون داده می‌شه نشان‌دهنده وضعیت گیربکستون هستش و هر موقع که روشن بشه بوق میزنه و خطای گیربکس و بهتون یادآوری میکنه.

  2. علی گفت:

    سلام مهندس جان
    بنده اچ سی کراس مدل۹۶ دارم وتا یک ماه پیش که رفتم بالانس روکار زدم اصلامشکل روشن شدن چراغ هشدار گیربکس نداشم
    ولی در فاصله ۲۰روز دوبار چراغ چک و اسنو اسپرت و اینکه کولر و عقربه کیاومتر از کارافتاد که بعداز چند کیلومتر کولر وعقربه سرعت درست شد ولی با چند بار روشن وخاموش کردن چراغ چک و چشمک زن اسنو اسپرت خاموش شد
    ودباره دیروز همون داستان تکرار شد
    خواستم ببینم ایراد از بالانس روکار بوده یا نه چون درجریان هستم ماشین اتومات نباید خلاص حرکت کنه ولی بالانس کار گفت ایرادی نداره البته زمانی که کار بالانس تموم شد برای چند لحظه چراغ absروشن شد و بعد خاموش شد.

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      بالانس درجا برای خودروهای اتوماتیک ضرر داره و باعث خرابی گیربکس میشه

  3. مصطفی گفت:

    سلام.وقت بخیر.ماشین من دنده اتوماته .چراغ خطای گیربکس روشن شده.باید چیکار کنم؟

    1. manager.p گفت:

      سلام دوست عزیز.
      با دیدن این موقعیت حتماً به تعمیرگاه های مجاز تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید .

  4. مهدی بحرانی پور گفت:

    سلام مهندس
    خودرو من کوییک اتومات با گیربکس cvt مدل ۱۴۰۰
    در داخل شهر در ابتدای روشن کردن، ماشین شتاب خوب ولی بعد از حدود یک الي دو ساعت احساس میکنم شتاب اولیه کم می‌شود خطایی هم ندارد
    اما در بیرون شهر بعد از فشار دادن گاز بالای ۱۱۰ با طی یک مسافت حدود ۱۵ الي ۲۰ کیلومتر چراغ گیربکس روشن و دیگر اجازه گاز خوردن به ماشین را نمیدهد،

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر کارکرد ماشین بیشتر از 50 هزار باشه خرابی از داخل گیربکس و اگر زیر 50 هزار باشه خرابی ساعتی بیشتر است.

  5. محمد گفت:

    سلام
    من ۲۰۷ اتومات دارم ۴۲ کیلومتر کارکرده. مدت ۲ هفته سوارش نشدم، الان که روشنش کردم چراغ گیربکس روشن شده و موقع تعویض دنده لگد میزنه. دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. manager.p گفت:

      احتمال خطای الکتریکال گیربکس به دلیل کم شدن شارژ باتری وجود دارد. دیاگ و رفع خطا توصیه می شود.

  6. مهدی گفت:

    سلام مهندس یک عدد خودرو کویک اتومات فول اپشن دارم چراغ چک و چراغ گیربکس و چراغ قرمز هشدار دهنده سیستم فرمان برقی همزمان باهم روشن شده خودرو مدل 98 هست و تا به الان 10 هزار کیلومتر راه رفته به عنوان خودرو دوم بوده

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      این مورد احتمال ایراد در شبکه can خودرو می باشد. مراجعه به باطری ساز متخصص پیشنهاد می وشد.

  7. حسام گفت:

    سلام وقت شما بخیر من x22اتومات مدل 1400دارم
    متاسفانه چراغ گیربکس بعضی وقتها روشن میشه و ماشین چند تا ریپ میزنه بعد از خاموش و روشن کردن ماشین خطا پاک میشه معمولا دنده های سنگین روشن میشه ودر همون دنده دو یا سه قفل میشه و ی بار هم خلاص شد و در جا گاز خورد خطاهای ECU کاتالیز سنسور EGR سنسور رو عوض کردم اما کاتالیز بعد از هر بار پاک کردن دوباره ظاهر میشه
    نظر شما در مورد این خطای گیر بکس چیه؟ممنونم
    یکی میگه شیر برقی، یکی میگه دنده سه هرز شده، یکی میگه سنسور اکسیژن، یکی میگه ساعتی و ….

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      با توجه به نشانه های خودروی شما به نظر می رسد که ایراد از قطعات سلنوئیدی گیربکس و نه از قطعات مکانیکال آن می باشد. به متخصص گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

  8. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر من وقتی ماشین روشن میکنم چراغ هشدار گیربکس روشن میشه ولی وقتی خاموش میکنم و دوباره روشن میکنم چراغ هشدار خاموشه علت چی می‌تونه باشه
    ممنون

    1. manager.p گفت:

      اخطار ایرادات داخلی گیربکس معمولاً به همین صورت می باشد و عیب یابی توسط دستگاه دیاگ مخصوص خودروی مورد نظر ایراد اصلی را مشخص می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *