وبلاگ

تقه زدن گیربکس اتوماتیک چه زمانی اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

یکی از سؤالات رایجی که معمولاً برای مردم پیش می‌آید این است که علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟ دلیل این مشکل را می‌توان با بررسی دقیق سیستم گیربکس اتوماتیک پیدا کرد. به طور کلی می‌توان ادعا کرد که ضربه زدن گیربکس اتوماتیک یکی از علائم خرابی در سیستم گیربکس است؛ به همین دلیل با مشاهده چنین مشکلی بهتر است نزد تعمیرکار رفته و برای تعمیر آن اقدام نمایید. در ادامه قصد داریم مطالب مفیدی را در رابطه با علت تقه زدن گیربکس و راهکار‌های تعمیر آن ارائه دهیم تا انتها همراه ما باشید.

دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

ضربه زدن گیربکس اتوماتیک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ به طور کلی هر گیربکسی دارای تعداد قفس سیاره‌ای است که می‌توانند دو ضریب مشخص یا دنده را ایجاد کنند. گیربکس ماشین با استفاده از مدارات هیدرولیکی، که توسط بلوک هیدرولیک کنترل می‌شود، می‌تواند صفحات ضریب خود را انتخاب کند. خود این بلوکه‌ها نیز با استفاده از گاورنر مکانیکی یا ECU کنترل می‌شوند.

در حالت کلی گیربکس اتومات شرایط خود را بر اساس شرایط و نوع رانندگی انتخاب می‌کند. این فرایند انتخاب، معمولاً به آرامی و با نرمی خاصی انجام می‌شود. در صورتی که مشکلی در سیستم گیربکس وجود داشته باشد ممکن است عملیات تعویض دنده با تقه یا ضربه همراه باشد.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

علل و دلایل دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک

به طور خلاصه علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

وجود اشکال در رانندگی

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک اشکال در رانندگی است. یکی از نکاتی که معمولاً برخی از رانندگان هنگام رانندگی به آن دقت نمی‌کنند این است که عمل تعویض دنده یا تغییر سرعت را، به شکل ناگهانی انجام می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که بخش کامپیوتری گیربکس دچار اختلال شده و به مرور زمان کارایی خود را از دست بدهد. به طور کلی فشار‌های غافلگیر‌کننده‌ای که به سیستم گیربکس وارد می‌شود می‌تواند یکی از دلایل ضربه زدن گیربکس اتومات باشد.

همچنین بخوانید:  تعمیر فولی گیربکس CVT | بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک در تهران

خراب شیر رادیاتور گیربکس

یکی از نکاتی که باید هنگام کار با گیربکس‌های اتومات به آن دقت کرد، خنک بودن محیط کار آن است؛ به همین دلیل به یک سیستم خنک‌کننده نیاز دارد. دمای محیط کار گیربکس اتومات، با استفاده از شیر رادیاتور کنترل می‌شود. در صورتی که این شیر دچار خرابی یا اشکال شود کار خود را به درستی انجام نداده و در نتیجه باعث بالا رفتن حرارت گیربکس می‌شود؛ بنابراین ممکن است هنگام رانندگی با صدای تقه مواجه شوید.

تقه زدن گیربکس اتومات

اشکال در روغن گیربکس

همانطور که می‌دانید معمولاً برای گیربکس‌های اتومات از روغن مخصوص استفاده می‌شود. این موضوع می‌تواند به عملکرد صحیح و روان گیربکس کمک کند. در صورتی که در روغن این قطعه مشکلی پیش بیاید یا آلوده شود، روانکاری گیربکس از بین رفته و در نتیجه باعث ضربه زدن گیربکس اتوماتیک می‌شود.

معیوب شدن سوپاپ ‌ها

خراب شدن سوپاپ‌های جعبه دنده یکی از از دلایل مهم تقه زدن گیربکس اتوماتیک است. در واقع زمانی که این قطعات دچار مشکل شوند باعث می‌شود که به گیربکس فشار وارد شود و در نتیجه کار خود را به درستی انجام ندهد. شنیدن صدای تقه زدن گیربکس می‌تواند نشان دهنده خراب شدن سوپاپ‌ها باشد.

شل شدن اتصالات

یکی از مشکلات رایجی که معمولاً برای خودرو‌ها به وجود می‌آید این است که خودرو با گذشت زمان دچار شل شدگی اتصالات می‌شود. این شل شدگی اتصالات خودرو می‌تواند یکی از دلایل مهم ضربه زدن گیربکس اتوماتیک باشد.

تقه زدن گیربکس اتومات

رفع مشکل قفل شدن گیربکس اتومات

زمانی که با مشکل تقه یا ضربه زدن گیربکس ماشین مواجه شدید بهتر است برای تعمیر گیربکس اتوماتیک سریعاً به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید. اما اگر این امکان وجود نداشت می‌توانید طبق دستورالعمل‌های زیر اقدام کنید و مشکل را برطرف نمایید.

  1. سر باتری را جدا کرده و خودرو را حدود ۲۰ دقیقه در همین حالت ر‌ها کنید.
  2. پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و سپس سر باتری را به حالت اولیه بازگردانید؛ سپس دنده را از حالت p به R منتقل کنید.
  3. ۲ تا ۳ ثانیه صبر کنید سپس دنده را به حالت N تغییر دهید.
  4. بعد از ۲ ثانیه دنده را از حالت N به حالت D تغییر دهید.
  5. ۲ ثانیه منتظر بمانید و سپس همه این مراحل را در وضعیت رفت و برگشتی تکرار کنید.
  6. در آخر دنده را در وضعیت D قرار داده و با شروع شدن حرکت ماشین سرعت آن را افزایش دهید. توجه کنید تمام دنده‌ها پر باشند.
  7. سرعت ماشین را کاهش دهید تا ماشین به حالت‌ ایست در بیاید.
همچنین بخوانید:  علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

نکات نگهداری از گیربکس اتوماتیک

برای داشتن یک رانندگی سالم و بدون مشکل بهتر است که به طور دائم از سالم بودن گیربکس اتومات مطمئن شوید. بدون شک تقه زدن گیربکس حین رانندگی می‌تواند این کار را به یکی از کار‌های سخت و آزاردهنده تبدیل کند. برای اینکه یک ماشین اتومات سالم داشته باشید بهتر است به نکات زیر دقت کنید.

  • هنگام رانندگی به علائمی از جمله ضربه زدن گیربکس، تغییر صدا، تغییر سرعت و تعویض دنده دقت کنید. در صورتی که این موارد را نادیده گرفته و به رانندگی خود ادامه دهید، ممکن است آسیب بیشتری به گیربکس خودرو وارد شده و در نتیجه خسارت‌های مالی و جانی به وجود بیاورید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای رفع این مشکل به تعمیر کار حرفه‌ای مراجعه کنید.
  • سعی کنید در بازه‌های زمانی مرتب، روغن گیربکس را تعویض کنید. همانطور که اشاره شد کم شدن سطح روغن یا آلوده شدن آن می‌تواند، یکی از دلایل اصلی تقه زدن گیربکس خودرو باشد.
  • تا حد امکان سعی کنید رانندگی را با دقت و ملاحظه بیشتری انجام دهید. رعایت این نکات کوچک می‌تواند باعث افزایش طول عمر گیربکس خودرو شما شود.
تقه زدن گیربکس اتوماتیک
سخن پایانی

گاهی کسانی که تجربه استفاده از خودروی دنده‌ای داشتند، کارهایی که انجام آن‌ها در ماشین دنده‌ای مشکلی نداشت را روی خودروی اتوماتیک خود اعمال می‌کنند؛ غافل از اینکه ساختار و نحوه عملکرد قطعات در این دو خودرو متفاوت است و اگر کاری را بدون آگاهی انجام دهید احتمال آسیب دیدن ماشین وجود دارد. هل دادن خودروی اتوماتیک در حالت عادی امکان‌پذیر است اما نباید برای مسافت طولانی انجام شود. در واقع این کار می‌تواند به گیربکس خودرو آسیب برساند. با این حال هل دادن خودروی اتومات، همزمان با روشن کردن آن توصیه نمی‌شود؛ زیرا آسیب جدی متوجه خودرو خواهد بود.

همچنین بخوانید:  بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک خودرو‌های چینی در تهران
بازگشت به لیست

25 دیدگاه در “تقه زدن گیربکس اتوماتیک چه زمانی اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟

  1. بهروز دارابی گفت:

    گیربکس رو آپگرید کردم بعد از ۳ روز رفت روی حالت اضطرار و دنده ۳ مونده تعمیرکار چک کرد شیر برقی سالم ساعت چک شد گفت مشکل نرم افزار و نمایندگی میگه مشکل از سخت افزار هستش نمیدونم چه کنم

    1. admin گفت:

      سلام
      لطفا مدل ماشین و کارکردش رو بفرمایید

  2. ramiiin گفت:

    موقع سرکار رفتن صبا همیشه ماشین صدا میده میخواستم بدونم تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام سرد بودن ماشین طبیعیه؟

    1. admin گفت:

      سلام
      مدل ماشین و کارکردش رو بفرمایید

  3. hamid alavai گفت:

    فقط اگر موقع دنده دادن حواستون باشه به موقع و آروم دنده بدید اصلا به مشکل تقه زدن گیربکس برخورد نمیکنید .

    1. manager.f گفت:

      سلام ممنون از راهنماییتون حمید عزیز

  4. مهدی قمی گفت:

    ماشین گاهی اوقات تقه میزنه
    و دنده جابجا میشه
    مثلا وقتی ک توقف کامل میکنم پامو از رو ترمز بر میدارم قبل از حرکت دنده از یک به سه میره
    میتونید راهنمایی کنید؟؟

    1. admin گفت:

      سلام
      لطفا مدل ماشین و کارکردش رو بفرمایید

  5. فائزه فاطمی گفت:

    علت تقه زدن ماشین ام وی ام x33اسپرت هنگام ایست بخصوص زمانی که کولر ماشین روشن است..هنگامی که در دنده هم باشد این تقه شنیده میشود.

    1. admin گفت:

      سلام
      اول باید برقی خودرو چک شود (باتری و دینام) بعد از اون در صورت نداشتن مشکل باید ساعتی گیربکس چک بشه

  6. جمشید عباسی گفت:

    درود خودرو من میتسوبیشی گالانت مدل ۱۹۹۰هست گاه گاه عمل تقه زدن ودیر تعویض شدن دنده اتفاق میافتد که با یک بار خاموش روشن کردن ماشین برای مدتی رفع میگردد ومجددا شروع میشود هنوز نتوانستم تعمیرگاه مطمعن پیدا کنم که عیب یابی کنند با توجه باینکه من شیراز هستم و دسترسی بشما ندارم خواهش میکنم در این زمینه مرا راهنمایی بفرمایید با تشکر قبلی

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز مشکل از ساعتی گیربکس می باشد.

  7. Razi گفت:

    سلام و شب بخیر. برلیانس زمانی که ماشین در حالت ایست هست و پا روی ترمز هست و درجه آب کمی بشتر میشه ، بعد از چند ثانیه گیربکس شروع به دکه زدن میکنه. دنده رو که روی n قرار میدم قطع میشه. امکانش هست بفرمایین علت چی هست؟ در زمان حرکت اصلا مشکلی نیست.

    1. manager.p گفت:

      زمانی که آمپر بالا می رود احتمالاً این ایراد همزمان با شروع عملکرد فن دیده می شود. بازدید ارتعاش غیر عادی فن ، بازدید دسته موتورها و منجیدهای اگزوز توصیه می شود.

  8. ارش گفت:

    با سلام. تارا اتومات کارکرد صفر وقتی از حالت پارک به عقب میبرم یک تقه میزند. علتش وی میتونه باشه؟

    1. manager.p گفت:

      همیشه قبل از قرار دادن دنده در حالت پارک ابتدا ایست کامل کرده ، ترمز دستی را بکشید بعد دنده را از حالت خلاص به P تغییر دهید تا در حرکت اولیه از P به عقب دچار تقه نشود.

  9. سید محمدی گفت:

    سلام ام وی ام x33 new مدل ۹۴ دارم ۱۶۰ تا کارکرده وقتی میخوام شروع به حرکت کنم صدای تق میاد. طبیعیه؟ درضمن وقتی آروم شروع به حرکت میکنم صدا نمیده اما وقتی گاز میدم صدا میده لطفا راهنمایی کنید که گيربكس مشکل داره یا من اشتباه میکنم.؟

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      به احتمال زیاد ایراد از دسته موتور ها می باشد.

  10. صادق گفت:

    دنا پلاس اتومات موقع کم کردن دنده از 3به 2وایست کردن تقه میزنه مخصوصا وقتی که گرم میشه نمایندگی هم بردم فایده ای نداشته ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. manager.p گفت:

      برای این خودرو چندین نرم افزار بهینه شده در نمایندگی ها وجود دارد.با توجه به تاریخ تحویل خودرو معمولاً آپدیت نرم افزاری گیربکس بسیاری از مشکلات گیربکس را حل می کند.

  11. وحید گفت:

    سلام
    بنده ماشینم جک J5 دتده اتومات ۱۸۰۰ هست
    در حالتیکه ماشین سرد هست و هنوز کامل گرم نشده هیچ موردی وجود نداره اما وقتی تو یک ترافیک سنگین رانندگی میکنم به هنگامی که پامو از ترمز برمیدارم ماشین یک تقه کوچیکی میخوره،رفتم مکانیک شمع وایر ها رو عوض کرد اما بازم اونجوری میشه
    مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      با توجه به اقدامات انجام شده بازدید کمیت و کیفیت روغن گیربکس و در زمان گرم شدن موتور تست دمای روغن گیربکس توصیه می شود.

  12. رضا گفت:

    خیلیم عالی هستین

  13. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید بنده ماشینم تیگو ۵ مدل ۹۶هست به تازگی خریدم.اما مشکلی که داره و منو آزار میده اینه وقتی میزارم تو دنده عقب تقه میزنه.دنده Dهم همین طور تو جاده موقعه رانندگی اصلا تعویض دنده خیلی خوبه بدون مشکل خیلی نرمه وقتی ترمز میزنم دوباره میخوام گاز بدم اونم به آرامی تقه داره ممنون

    1. manager.p گفت:

      سلام دوست عزیز
      وقتتون بخیر
      به طور کلی برای اطمینان از سلامت قطعات گیربکس اتومات همچنین جلوگیری از ایجاد خسارت و هزینه های زیاد باید درصورت مشاهده هرگونه ایراد در کار گیربکس آن را به یک متخصص یا نمایندگی های مجاز نشان دهید و با توجه به اینکه مدل ماشین شما 96 هست بهتره این کار را انجام دهید. میتوانید با متخصصان ما در مجموعه گیربکس سان با شماره 09198596064 تماس بگیرید و مشکل خود را با آنها درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *