وبلاگ

رایج‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک

رایجترین گیربکس های اتوماتیک

سیستم انتقال که همان گیربکس نام دارد عملکردی مشابه پلی بین موتور و چرخ‌های متحرک وسیله نقلیه دارد. نام دیگر گیربکس جعبه دنده است و می‌تواند گشتاور معنی نیرو را به سرعت‌های مختلفی تبدیل کند. به زبانی دیگر قدرت را از بخش اول بخش دوم فرستاده و به ماشین کمک می‌کند تا به سمت جلو و عقب حرکت کند.

گیربکس‌های اتوماتیک این امکان را به راننده می‌دهند که فقط با انتخاب حالت‌ها دنده‌ها را با حرکت وسایل نقلیه تغییر دهند. خودروها امروزه از گیربکس‌های اتوماتیک مختلفی استفاده می‌کنند که در این قسمت سعی داریم رایج‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک استفاده شده در خودروها را برای شما بررسی کنیم.

گیربکس اتوماتیک CVT (سیستم انتقال متغیر پیوسته)

در گیربکس‌های اتوماتیک برای تعویض دنده‌ها از چرخ دنده‌های فولادی استفاده می‌شود اما در این نوع گیربکس اتوماتیک از تسمه و قرقره استفاده می‌شود تا بتواند عمل تعویض دنده به صورت یکپارچه انجام شده و سرعت خودرو به ماکزیمم خود برسد. در بازار دو نوع گیربکس اتوماتیک CVT وجود دارد که عبارتند از گیربکس CVTs تورویدال (Toroidal) و گیربکس CVT هیدرواستاتیک.

در گیربکس CVTs تورویدال (Toroidal) برای انتقال نیرو به موتور از از دیسک‌ها و غلتک‌های نیرو استفاده می‌کند؛ ولی در مدل گیربکس CVT هیدرواستاتیک که از موتورهای هیدرواستاتیک و پمپ‌هایی استفاده می‌کند که به وسیله آن بتواند با تغییر مکان متغیر، انتقال نیرو به موتور را انجام دهد.

  • در خودروهای ساینا اتوماتیک، چری آریزو 5 اتوماتیک، MVM 550 و شورلت اسپارک از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده شده است.

مزایا: این نوع گیربکس اتوماتیک باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود و هزینه نگهداری و تعمیر آن گران نیست.

معایب: این نوع گیربکس در خودرو صدای موتور را افزایش می‌دهد.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ (DCT)

این نوع ترکیبی از گیربکس اتوماتیک و دستی است. در گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ تورک کانورتور یا مبدل گشتاور وجود ندارد. شما برای تعویض دنده از دو شفت مجزا استفاده می‌کنید، یکی برای دنده‌های زوج و دیگری برای دنده‌های فرد، هر کدام از شفت‌ها دارای کلاچ مجزا هستند.

در این مدل گیربکس اتوماتیک راننده می‌تواند در کسری از ثانیه به یک درجه بالاتر یا پایین‌تر برود؛ اما یکی از معایب گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچ، این است که کلاچ‌ها سر و صدای زیاد ایجاد می‌کنند در ماشین صدای خراشیدن شنیده می‌شود و انتقال‌های ناهنجاری صورت می‌گیرد.

گیربکس‌ دوکلاچه نسیت به نمونه‌های عادی قیمت بالاتری دارند، به این دلیل که تکنولوژی بالاتری دارند و قطعات بیشتری در آن بکار رفته است. تعداد بالای این قطعات علاوه بر بالا بردن وزن این مذل گیربکس، موجب می‌شود که تعمیر آن­‌ نیز پرهزینه‌­تر از دیگر نمونه‌ها باشد معمولی‌ باشد. ساخت و طراحی این نمونه از گیربکس در برنامه‌های آینده شرکت ایران خودرو در سال‌های آتی است.

  • از این گیربکس در خودروهایی مثل پژو 205، آئودی R8، رنو تالیسمان، رنو کپچر، اشکودا، جک S5، پژو ۲۰۵ و آئودی R8 استفاده شده است.
  • از ماشین‌های محبوبی که از گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کنند می‌توان به Chrysler Dodge Dart، فراری 812، لامبورگینی هوراکان، فورد fiesta، مک لارن 720s و… اشاره کرد.
همچنین بخوانید:  بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک در غرب تهران

مزایا: تبدیل حالت اتوماتیک به دستی در آن بسیار ساده و یکپارچه است و تعویض دنده در آن بسیار سریع است. همینطور کلاچ‌ها در این سیستم نیز سر و صدای ناهنجاری ندارند.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

گیربکس اتوماتیک DSG (گیربکس تعویض مستقیم)

گیربکس اتوماتیک DSG یک نمونه گیربکس مشابه گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچ است؛ اما خوشبختانه در این مدل گیربکس مشکلاتی که در مدل قبلی وجود داشت حذف شده است. در این نوع گیربکس به جای تورک کانورتور یا همان مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده شده که در هنگام حرکت ماشین، یکی از کلاچ‌ها رها می‌شود و دومی برای تعویض دنده‌ها استفاده می‌گردد. یکی از ویژگی‌های این نوع گیربکس این است که سیستم انتقال تعویض دنده‌های آن نرم‌تر و سریع‌تر از دیگر مدل‌ها است. مدل‌های مدرن گیربکس‌های اتوماتیک DSG نسبت به گیربکس‌های دستی مصرف سوخت بهینه‌تری دارند.

نکته دیگری که در این نوع گیربکس‌ها وجود دارد این است که چون انتقال دنده‌ها در این نوع گیربکس‌ها به صورت خشک انجام می‌شود راننده نیازی به تعویض روغن گیربکس ندارد. گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچ به دلیل اینکه کلاچ‌ها را خشک نگه می‌دارند کیفیت اصطکاکشان به مرور زمان از دست می‌رود که باعث می‌شود راننده در زمان استفاده از دنده، شاهد تعویض‌های ناگهانی واکنش‌های کند به تعویض دنده و انتقال نامنظم باشد. اما در گیربکس اتوماتیک DSG به دلیل این که انتقال دنده‌ها مرطوب بوده و کلاچ‌ها دائما چرب و روان هستند دیگر چنین مشکلاتی رخ نمی‌دهد.

استفاده از گیربکس اتوماتیک DSG باعث شده تعویض دنده عملکرد طولانی‌تری داشته باشد و به صورت نرم و سبک صورت گیرد. اما همین روغن‌کاری گیربکس ممکن است برای شما کمی وقت گیر و هزینه بر باشد؛ زیرا شما باید در دوره‌های منظم که معمولاً هر ۴۰ هزار کیلومتر است روغن گیربکس ماشین خود را تعویض کنید. از جمله ماشین‌هایی که از گیربکس اتوماتیک DSG در سیستم خود برای رانندگی استفاده کرده‌اند، می‌توان به خودروهای بی ام و M3 اشاره کرد. برخی از کارخانه‌های خودروسازی مانند پورشه برای این نوع گیربکس را نام گیربکس اتوماتیک PDK را انتخاب کرده‌اند در حالی شرکت خودروسازی آئودی نام DSG S-Tronic را برای این نوع گیربکس انتخاب کرده است.

همچنین بخوانید:  بهترین روش تعویض روغن گیربکس اتومات کدام است؟

مزایا: نسبت به مدل‌های مرسوم، تعویض دنده سریع‌تر و نرم‌تری دارد و مصرف سوخت در آن بهینه است. این سیستم کلاچ را روان و چرب نگه می‌دارد.

معایب: تعویض‌های ناگهانی دنده، واکنش‌های کند به تعویض دنده و انتقال نامنظم.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک ( Tiptronic)

گیربکس‌های اتوماتیک تیپ ترونیک عملکرد مشابهی با گیربکس‌های دستی دارند اما از نظر کاربر به این نوع گیربکس‌ها نسبت به گیربکس‌های دستی کاملاً متفاوت است. در این نوع گیربکس‌ها  از یک مبدل گشتاور به جای پدال کلاچ استفاده شده به طور اتوماتیک تعویض دنده صورت گرفته و راننده بر روی دنده‌ها کنترل کامل ندارد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع گیربکس این است که امکان برداشتن حالت اتوماتیک را دارد یعنی اینکه زمانی که راننده ماشین خود را به صورت اتوماتیک می‌راند می‌تواند در شرایط خاصی مانند بالا رفتن از تپه یا رانندگی در سراشیبی تعویض دنده خود را به حالت دستی تغییر دهد و حالت اتوماتیک را غیرفعال کند. ماشین‌هایی که از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند به دلیل اینکه هرگونه خطای راننده به گیربکس آسیب نمی‌زند، از ایمنی داخلی برخوردارند. برای اولین بار شرکت پورشه از این گیربکس استفاده کرد و امروزه خودروهای زیادی از ان استفاده می‌کنند.

  • از خودروهای محبوبی که از گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کنند می‌توان به پورشه 911 و خودروهای BMW … اشاره کرد.

معایب: این گیربکس دارای تکنولوژی و طراحی بسیار پیچیده است که کار نصب و تعمیر آن را مشکل می‌کند همچنین قیمت بالاتر و هزینه تعمیر بالاتری نسبت به سایر مدل‌های گیربکس‌های اتوماتیک دارد.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک AMT

حروف AMT در واقع مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION هستند که نشان‌دهنده همان گیربکس دستی اتوماتیک است. از این نوع سیستم گیر باز اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی در شرکت خودروسازی BMW استفاده شد و به دنیا معرفی گردید گیربکس اتوماتیک AMT در واقع نوع پیشرفته گیربکس دستی است. گیربکس‌های AMT گیربکس‌هایی کم هزینه بوده که با با آسان‌ترین روش از گیربکس‌های دستی به گیربکس‌های اتوماتیک تبدیل شده‌اند.

از مهمترین ویژگی‌های این نوع گیربکس‌ها این است که مزایای گیربکس‌های دستی و سهولت و کارایی گیربکس اتوماتیک با هم ترکیب شده و یک گیربکس خوب را ایجاد کرده است؛ همچنین این نوع گیربکس‌ها سختی تعویض دنده‌ها به صورت دستی یا هزینه بالای گیربکس‌های اتوماتیک را نداشته و نسبت به سایر مدل‌ها دارای امکان تعویض دنده‌ها و کلاچ گیری به صورت هوشمند است.

این نوع گیربکس به دلیل این از قیمت پایین‌تری برخوردار است در اکثر خودروهای چینی برای کاهش قیمت محصولات استفاده شده است. گیربکس‌های AMT با توجه به این که قطعات مشترکی که با گیربکس دستی، هزینه تعمیرات آنها نی کمتر است. دنده‌های این نوع گیربکس بیشتر بوده و شتاب‌گیری سریعتر است؛ در نتیجه مصرف سوخت و آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. خودروهای برلیانس H230 و MVM 110 از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید:  تعمیر فولی گیربکس CVT | بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک در تهران
گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک دستی SAT (نیمه اتوماتیک)

در این نوع گیربکس اتوماتیک از یک کلاچ معمولی و سیستم تنظیم دنده استفاده می‌شود. به این صورت که یک سری تنظیمات مربوط به کلاچ و دنده وجود دارد، اما عمل تعویض دنده با استفاده از سنسورها، عمگرها، پردازنده ها و پنوماتیک (گازهای فشرده) بصورت اتوماتیک انجام می‌شود. ازین گیربکس در خودروهای آئودی A5، فورد کوگا، ولوو V40 و… استفاده می‌شود.

پنوماتیک (به فرانسوی: Pneumatique) برگرفته از واژهٔ پنِوما (به یونانی: πνεῦμα) به‌معنی باد، نَفَس یا هوا، گونه‌ای فناوری است که به مطالعه و به‌کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می‌پردازد. از فناوری گازهای فشرده به‌طور گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌شود و کارخانه‌ها از هوای فشرده برای کنترل دستگاه‌های ابزار دقیق استفاده می‌کنند.

به نقل از ویکی‌پدیا

مزایا: وسایل نقلیه‌ای که از این نوع گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند عملکرد موتورشان در سرعت‌های کم بسیار سریع است و شتاب سختی دارند.

معایب: خودروهایی که این گیربکس را دارند در مسافت‌های طولانی، مصرف سوخت بالایی دارند و همچنین در شتابگیری اولیه نیز عملکرد ضعیفی دارند.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌ اتوماتیک سیاره ای AT

این نوع از گیربکس‌ اتوماتیک یکی از متداول‌ترین انواع گیربکس‌ است که در خودروهای اتومات بکار می‌رود. نحوه انتقال قدرت در این گیربکس‌ توسط چرخ‌دنده‌های خورشیدی سیاره‌ای است. سیستم کلاچ اتوماتیک این گیربکس، هیدرولیکی است و سیستم کنترلی دارد.

  • از این گیربکس AL4 در خودروهای ۲۰۶، ۲۰۷، پارس اتوماتیک، SDV 9، پارس اتوماتیک، هایما S7، سوزوکی ویتارا، اچ‌سی کراس استفاده می‌شود.

ویدیو بررسی انواع گیربکس اتوماتیک به زبان انگلیسی

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم با تهیه این مطالب راجع به رایج‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک استفاده شده در خودروها، در انتخاب گیربکس مناسب خودروی خود کمکی کرده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما به نشانی gearboxsun.com انواع گیربکس‌ها را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

مقالات پیشنهادی:

سوالات متدوال
  1. گیربکس اتوماتیک CVT (سیستم انتقال متغیر پیوسته)
  2. گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ (DCT)
  3. گیربکس اتوماتیک DSG (گیربکس تعویض مستقیم)
  4. گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک ( Tiptronic)
  5. گیربکس اتوماتیک AMT

سان گیربکس با مجموعه‌ای از کارشناسان خبره و با داشتن بهترین قطعات مورد نیاز، شما را در تعمیر گیربکستان یاری خواهند کرد. کافیست با کارشناسان ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “رایج‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک

  1. Emad Davoodi گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون
    میخواستم بدونم که از گیربکس اتوماتیک AL4 تو چه ماشینایی استفاده میشه و اینکه چه روغنی برای این گیربکس مناسبه؟

    1. manager.kh گفت:

      خواهش میکنم.
      گیربکس اتوماتیک پژو 206، پژو 207، رنو ساندرو، تندر 90 (ال90)، پژو 407، سیتروئن C5 همگی از نوع AL4 هستن.
      برای بعضی از این خودروها روغن گیربکس زرد و برای بعضیا روغن گیربکس قرمز استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *