وبلاگ

بهترین روش تعویض روغن گیربکس اتومات کدام است؟

بهترین روش تعویض روغن گیربکس اتومات

همانطور که می‌دانید گیربکس از مهم‌ترین قطعات خودرو است که نیرو را به چرخ‌ها منتقل می‌سازد. با این حال باید دانست که تعویض روغن گیربکس اتومات در زمان مناسب سبب افزایش عملکرد این قطعه می‌شود. از طرفی تعویض روغن گیربکس به 2 صورت قابل انجام است؛ تعویض روغن گیربکس به صورت دستی و با استفاده از دستگاه. برای انجام روش دستی شما به زمان بالایی نیاز دارید اما در مقابل عمل تعویض در کیفیت و دقت بالایی انجام می‌گیرد.

در روش دستگاه سرعت عمل بسیار بالا است و کیفیت انجام تعویض روغن به تناسب پایین‌تر می‌آید. ما در این مقاله از سایت گیربکس سان قصد داریم تا شما را با هر دو روش آشنا کنیم و مزایا و معایب هرکدام را بیان کنیم. همچنین به شما پیشنهاد خواهیم کرد که روش دستی را برای این کار انتخاب کنید اما در آخر باز این خود شما هستید که تصمیم میگیرید از کدام روش برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خود استفاده کنید. پس تا پایان همراه ما باشید.

بهترین شیوه تعویض روغن گیربکس اتومات

گیربکس یکی از اجزاء مهم خودرو‌ها است که وظیفه‌ی انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این قطعه برای عملکرد بهتر به طور مداوم باید روغن کاری شود. روغن گیربکس در اثر روانکاری هر چند گاهی کثیف شده و کیفیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد که باید به موقع آن را تعویض نمایید. تعویض روغن به روش دستی و یا با استفاده از دستگاه خاصی انجام می‌گیرد. این روش‌ها هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند اما باید بدانید که کیفیت انجام کار در عملکرد بهتر خودرو و سالم ماندن قطعات آن تأثیر دارد.

بهترین شیوه تعویض روغن گیربکس اتومات

در انتخاب یکی از روش‌ها ممکن است برای افراد مختلف زمان، هزینه، کیفیت انجام کار و سالم ماندن قطعات خودرو مهم باشد. در روش دستی اگر تعویض روغن توسط افراد ماهر و با تجربه انجام بگیرد، نتیجه‌ی کار بسیار باکیفیت خواهد بود. ان طرف دستگاه‌ها نیز تعویض روغن را در زمان سریع و با هزینه‌ی بالا انجام می‌دهند. هزینه‌‌ی کار در روش دستی نسبت به شیوه‌ی تعویض روغن به روش دستگاه پایین‌تر است. در نهایت انتخاب بهترین روش با بررسی عوامل مختلف و در نظر گرفتن بودجه به عهده‌ی صاحب خودرو است وشاید برخی فقط به انجام تعویض روغن در زمان کمتر فکر می‌کنند.

همچنین بخوانید:  بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک خودرو‌های چینی در تهران

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟

همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم تعویض روغن به روش دستی و دستگاهی هر کدام دارای یکسری معایب و مزایا می‌باشند. برای تعویض روغن به روش دستی بهتر است خودروی خود را به تعمیرگاه مطمئن بسپارید تا این کار را باکیفیت بالایی انجام دهد. برخی افراد ترجیح می‌دهند که عمل تعویض را با داشتن تجربه و تخصص کافی و یا با مقداری مهارت به تنهایی انجام دهند. در این حالت ممکن است قطعات مختلف خودرو آسیب ببیند.

تعویض روغن به روش دستی زمان بر است اما به هزینه‌ی کمتری نیاز دارد. همچنین در این روش احتمال اینکه روغن قدیمی به زمین بریزد زیاد است با این حال می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد. (البته این موضوع بیشتر به مکانیک ها مرتبط است) در روش انجام تعویض روغن با دستگاه شیوه‌ی انجام کار آسان‌تر و سریع‌تر است اما کیفیت عمل ممکن است پایین‌تر آید؛ چرا که هنگام تخلیه‌ی روغن ممکن است مقداری از آن ته محفظه باقی بماند. در روش دستی به علت تخلیه‌ی بهتر همه‌ی آلودگی‌ها و رسوبات اضافی گیربکس خالی می‌شوند.

بهترین روش تعویض روغن گیربکس اتومات

پس از تعویض روغن،گیربکس بسیار سالم و بدون مواد آلوده می‌شود که در عملکرد بالای قطعات مختلف تأثیر دارد. بنابراین روش دستی تعویض روغن به علت کیفیت انجام بالای کار و هزینه‌ی پایین بهترین روش می‌باشد. پیشنهاد ما با توجه به بررسی‌های زیاد این است که تعویض روغن را به روش دستی انجام دهید. چون علاوه بر کیفیت بالا در آینده قطعات گیربکس کمتر دچار آسیب خواهند شد.

همچنین بخوانید:  علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات

معایب تعویض روغن با دستگاه

در روش تعویض روغن توسط دستگاه، زمان انجام کار بسیار کمتر است و پس از تخلیه‌ی روغن قدیمی و اتصال شیلنگ دستگاه به گیربکس روغن جدید جایگزین می‌شود‌. معایب این روش انجام تعویض روغن با دقت پایین‌تر می‌باشدکه ممکن است روغن به طور کامل تخلیه نشود. همچنین امکان دارد سی وی تی و برخی اجزاء گیربکس در روش دستگاهی آسیب ببیند. در این روش فیلتر روغن تعویض نمی‌شود. در مقابل در شیوه‌ی دستی فیلتر را عوض می‌کنند.

این قطعه در پاکسازی و کیفیت روغن تأثیر بالایی دارد. یکی دیگر از معایب تعویض روغن با دستگاه این است که هزینه‌ی بالایی برای انجام آن نیاز می‌باشد. موقع استفاده از روغن در گیربکس این ماده جرم و کثیفی زیادی را به خود جذب می‌کند. دستگاه این جرم و سایر مواد داخل گیربکس را بسیار تمیز و با قدرت بالایی پاک کرده و با روغن خارج می‌سازد. این عمل به فیلتر روغن آسیب وارد می‌کند. در آینده نیز باعث کاهش فشار روغن و ایجاد صدا در گیربکس خواهد شد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به صورت دستی

تعویض روغن به صورت دستی شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما همین کار به ظاهر ساده نیاز به تخصص و دانش فنی دارد. در این روش خودرو در محل مناسبی قرار میگیرد و با جک مقداری آن را بالا می‌برند. برای شروع بهترین کار این است که ابتدا سطح روغن گیربکس بررسی و در صورت کم بودن مقداری به آن اضافه شود که این کار قبل از تعویض روغن گیربکس اتومات توسط فرد متخصص انجام میشود. پس از خالی شدن کامل روغن فراموش نکنید که در ادامه فیلتر روغن را حتماً تعویض نمایید.

همچنین بخوانید:  گیربکس CVT چیست؟ | طول عمر + معایب و مزایا

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟

سخن پایانی

در پایان باید تأکید کرد که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در زمان مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد و طول عمر خودرو کمک زیادی کند. با توجه به مزایا و معایب هر دو روش دستی و دستگاهی، به نظر می‌رسد که روش دستی انتخاب بهتری باشد، به‌ویژه اگر توسط یک مکانیک ماهر و در مجموعه های تخصصی انجام شود. روش دستی ممکن است زمان‌بر باشد، اما دقت و کیفیت بالاتری دارد و احتمال تخلیه کامل روغن قدیمی و تعویض فیلتر در آن بیشتر است.

این موضوع در شرایط اقتصادی فعلی که هزینه‌ها رو به افزایش است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که تعویض روغن دستی اغلب هزینه کمتری نسبت به استفاده از دستگاه دارد. در نهایت، انتخاب روش مناسب بستگی به نیازها و اولویت‌های شما دارد، اما اگر کیفیت و دقت برایتان مهم است، روش دستی توسط یک متخصص ماهر توصیه می‌شود. این کار نه تنها به حفظ سلامت گیربکس کمک می‌کند بلکه از بروز مشکلات و هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

 

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخصصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *