وبلاگ

علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات

علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات

حفظ عملکرد بهینه و سالم خودروهای اتومات، به یکی از موضوعات کلیدی در حوزه تعمیر و نگهداری خودرو تبدیل شده است. هر گونه عیب و ایراد در اجزای آن‌ها می‌تواند عملکرد کلی خودرو را تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد. یکی از مسائلی که برای رانندگان اتوماتیک مطرح است، عدم تعویض به موقع دنده‌ها است که می‌تواند به علت‌های متعددی ناشی از عیب و ایراد در اجزای مختلف خودرو باشد. در این مقاله، به بررسی چند علت اصلی عدم تعویض دنده‌های ماشین اتومات می‌پردازیم و راهکارهایی را برای جلوگیری از این مشکلات ارائه می‌دهیم.

4 دلیل اصلی عوض نشدن دنده ماشین اتومات

علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات تنها به یک عامل بستگی ندارد، بلکه عوامل زیادی دخیل هستند. دنده‌های اتومات یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو به شمار می‌آیند. بسیاری از شما شاید فکر کنید که تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس باعث بروز چنین مشکلی می‌شود ولی تمام داستان این نیست. بسیاری از رانندگان به هیچ وجه از ماشین اتومات خود به درستی استفاده نمی‌کنند و بدین ترتیب است که بخش‌هایی مانند دنده‌های اتومات دچار عیب و ایراد می‌شوند که با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم.

خودرو در هنگام ترافیک شهری در کمترین زمان ممکن دچار ساییدگی می‌شود و این‌گونه است که روی طول عمر دنده تأثیر متفی می‌گذارد. اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر به بررسی دلایلی که منجر به بروز چنین مشکلی می‌شود بپردازیم موارد زیر را مطرح می‌کنیم.

1.خرابی مبدل گشتاور

خرابی مبدل گشتاور به خاطر بروز 4 مشکل است که اگر این 4 مشکل را برطرف نکنید، صد درصد خرابی مبدل گشتاور پرهزینه‌ترین دلیل دنده عوض نکردن ماشین اتومات شما خواهد بود. اولین مشکل خرابی بلبرینگ سوزنی است. دومین مشکل صدمه دیدن مهر و موم مبدل گشتاور است. دلیل سوم مربوط عملکرد نادرست شیر برقی کلاچ و دلیل چهارم هم به گیر کردن کلاچ ارتباط دارد. هرکدام از این 4 مشکل را در صورت مشاهده اگر برطرف نکنید، با خرابی مبدل گشتاور و سپس عوض نکردن دنده اتومات روبرو خواهید شد.

همچنین بخوانید:  تقه زدن گیربکس اتوماتیک چه زمانی اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟

2.گرفتگی فیلتر گیربکس

زمانی که فیلتر گرفته باشد هم شاید با این مشکل روبرو شوید که ماشین اتومات دنده عوض نمی‌کند. اگر به موقع روغن گیربکس را تعویض نکنید، فیلتر هم با اختلال روبرو خواهد شد.

3.مستهلک شدن چرخ دنده های گیربکس

اگر چرخ دنده‌ها دچار سایش شوند، طبیعتاً نمی توان انتظار کارکرد درست را داشت. به همین دلیل، تأخیر و عوض نکردن دنده ماشین اتومات یک مشکل کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. معمولاً برای تعمیر چرخ دنده‌ها تخصص و تجربه بسیار موضوع مهمی است.

4.داغ شدن گیربکس

زمانی که ماشین اتومات شما با فشار بالایی روبرو می‌شود کاملاً طبیعی است که گیربکس داغ می‌کند. در این مواقع سیستم الکترونیکی دستور تعویض دنده را بسیار با تأخیر ارسال می‌کند. توصیه ما این است که سعی کنید همیشه با آرامش و در شرایط مناسب جاده‌ای برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی رانندگی کنید.

علت سفت جا رفتن دنده اتومات

معمولاً رایج‌ترین دلیل سفت جا رفتن دنده ماشین اتومات، کثیفی گیربکس است. با کثیف شدن گیربکس، دمای داخلی گیربکس هم افزایش پیدا می‌کند. کیفیت روغن گیربکس را هم مسأله جدی در نظر بگیرید. اگر از روغن‌های معتبر و مرغوب استفاده نکنید، قطعاً با مشکلاتی همچون سفت جا رفتن دنده اتومات روبرو خواهید شد. روغن گیربکس هم اگر کم باشد، معمولاً چنین مشکلی به وجود می‌آید.

علت جا نرفتن دنده عقب اتومات

علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات را برای دنده عقب اگر بخواهیم ارزیابی کنیم، باید گفت تنها یک علت وجود ندارد. به این دلیل که دلایل احتمالی بیشتری وجود دارد.

  • معیوب شدن واحد کنترل گیربکس یکی از رایج‌ترین دلایل به شمار می‌آید. در این شرایط داشبورد علامت نادرستی دنده را مشخص می‌کند.
  • عیب و ایراد مبدل گشتاور را هم باید در این مواقع جدی گرفت. مبدل گشتاور همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم انتقال قدرت است. مبدل گشتاور نیرو را از گیربکس به چرخ و موتورها انتقال می‌دهد. حرکت نکردن دنده عقب در ماشین اتومات یکی از خرابی‌هایی است که در این‌جا باید انتظار داشت.
  • فرسودگی کلاچ‌ها هم یکی دیگر از دلایل اصلی به شمار می‌آید. برای اینکه انتقال نیرو در خودرو فعال یا غیر فعال شود، کلاچ نقش مهمی را ایفا می‌کند. با این وجود ساییدگی خودرو را باید موضوع جدی در نظر بگیرید. معمولاً برای تعویض دنده عقب اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، با صدای ضربه مانند روبرو می‌شوید.
  • ناکافی بودن روغن گیربکس هم روی عملکرد دنده‌ها خصوصاً دنده عقب تأثیر منفی می‌گذارد.
  • عیب و ایراد بدنه سوپاپ گیربکس باعث بروز مشکلی همچون عوض نکردن دنده عقب ماشین اتومات می‌شود.
همچنین بخوانید:  بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک خودرو‌های چینی در تهران

این نکته را باید خاطر نشان کنیم که اگر موضوع جدی است، در صورت بروز چنین وضعیتی باید برای بررسی تخصصی خودرو به متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

سخن پایانی

مشکلات مربوط به عدم تعویض دنده‌های ماشین‌های اتومات نشان دهنده اهمیت ویژه نگهداری و تعمیر صحیح این نوع خودروهاست. با مراعات نکات ارائه شده و انجام دقیق سرویس های دوره ای لازم، می‌توان از بروز مشکلات جدی و نگران‌کننده جلوگیری کرد و از عمر مفید خودروهای اتومات بهره‌مند شد. بهتر است هر گونه نشانه‌ای از عدم عملکرد معمولی خودرو را جدی بگیریم و به موقع به تخصصی‌ترین راهکارها برای رفع آن‌ها پرداخته و از مواجهه با مشکلات بزرگتر جلوگیری نماییم.

درصورت تمایل و نیاز به مشاوره جهت انجام تمام خدمات تعمیر و سرویس دوره ای گیربکس اتومات انواع خودروهای داخلی و خارجی با کارشناسان گیربکس سان به عنوان یکی از بهترین و تخصصی ترین تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک تماس بگیرید.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخصصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *