وبلاگ

اساس کار گیربکس اس ترونیک( s tronic)  چیست؟

مزایای گیربکس اس ترونیک

 گیربکس اس ترونیک از جمله گیربکس‌ها با جعبه دنده ترکیبی است، یعنی راننده می‌تواند از 2 حالت دستی و اتومات به راحتی استفاده کند. ناگفته نماند که کمپانی آئودی به صورت انحصاری این مدل گیربکس را تحت اختیار گرفته است؛ به همین دلیل تنها روی محصولات خود آن را ارائه می‌دهد. ما در ادامه به مزایا، معرفی، عملکرد و نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک S Tronic بیشتر می‌پردازیم.

معرفی گیربکس اس ترونیک

توجه داشته باشید که گیربکس اس ترونیک یک نوع گیربکس اتومات است. به صورت کاملاً انحصاری کمپانی آئودی از گیربکس S Tronic استفاده می‌کند. این نوع گیربکس، قابلیت تعویض دنده دارد و همچنین یک جعبه دنده ترکیبی الکترونیکی اتومات محسوب می‌شود، سرعت تعویض دنده با این گیربکس، به خاطر وجود کلاچ دوگانه‌ای است که در اختیار دارد.

با استفاده از این مدل گیربکس اتومات در مصرف بهینه سوخت خود را سهیم کنید و راندمان بالایی را انتظار داشته باشید. اینکه راننده تمایل داشته باشد از حالت اتومات یا حالت دستی گیربکس S Tronic استفاده کند، باعث می‌شود که امروزه بسیار این گیربکس مورد توجه قرار گیرد. این انتخاب حالت را گیربکس مدیون استفاده از کلاچ 2 گانه است.

مزایای گیربکس اس ترونیک

عملکرد گیربکس اس ترونیک

اگر بخواهیم به مشخصات فنی گیربکس اس ترونیک اشاره کنیم، بهتر است بدانید که این نوع گیربکس از 2 زیر واحد تشکیل شده است. 2 زیر واحدی که دارای 2 کلاچ چند صفحه‌ای بوده و به کنترل چرخ دنده‌های گوناگون می‌پردازد.

کلاچ بزرگ K1 نام دارد و در قسمت خارجی گشتاور قرار گرفته است. این کلاچ به هدایت دنده‌های شماره فرد 1،3 ،5 و 7 توسط یک شافت محکم می‌پردازد. پیرامون شافت محکم هم، شافتی توخالی در حال چرخش است که به کلاچ K2 وصل شده است. این کلاچ هم به هدایت دنده‌های شماره زوج 2 ، 4 ،6 می‌پردازد. برای هدایت چرخ دنده معکوس هم از کلاچ K2 می‌توان استفاده کرد. هر 2 کلاچی که در مورد آن‌ها با شما صحبت کرده‌ایم، این قابلیت را دارند تا کاملاً قابل اعتماد باشند. معمولاً برای صحت از سلامت کارکرد گیربکس بعد از 38،000 کیلومتر روغن تعویض شود.

همچنین بخوانید:  تعمیر فولی گیربکس CVT | بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک در تهران

چرا هنگام کار با گیربکس اس ترونیک با حساسیت بیشتری داشته باشیم؟

معمولاً گیربکس اس ترونیک نسبت به خودروهایی که دارای دنده دستی هستند، از حساسیت بیشتری برخوردار است. به این دلیل که انتقال گشتاور موتور توسط جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن صورت می‌پذیرد. با این حساب باید به خاطر داشته باشید که این نوع گیربکس با هر گونه خطایی روبرو شود، سریعاً باید به آن رسیدگی شود و نادیده گرفتن خطاها قطعاً مشکلات زیادی را به بار خواهند آورد.

رانندگی با گیربکسی که معیوب است، جزء مشکل و خسارت چیز دیگری به همراه نخواهد داشت. چه بسا خرابی گیربکس به خرابی دیگر قطعات هم ختم شود و در این بین، هزینه تعمیرات بالایی را باید مدنظر قرار داد. باید روغن گیربکس را با کیلومتر تعیین شده‌ای که دارد، هر چه سریع‌تر تعویض کرد. هنگام استفاده از این نوع گیربکس، بهتر است تا از وسایل برقی اضافه دیگر استفاده‌ای به عمل نیاید. گیربکس اتوماتیکی مانند اس ترونیک به موتور شویی نیازی ندارد؛ زیرا از حساسیت قطعات تشکیل دهنده برخوردار است.

مزایای گیربکس اس ترونیک

چنانچه در مورد مزایای گیربکس اس ترونیک بخواهیم صحبت کنیم، بهتر است بدانید که برای مسیرهای طولانی، راننده با استفاده از گیربکس اتومات با کمترین میزان خستگی روبرو می‌شود و البته گیربکس ترکیبی S Tronic می‌تواند در این شرایط برای اینکه راننده تمایل به استفاده از حالت‌های گوناگون داشته باشد هم یک انتخاب ایده آل به نظر آید.

در موقعیت‌های بحرانی همیشه گیربکس‌هایی نظیر S Tronic که اتومات هستند، می‌توانند واکنش سریع‌تری را به راننده ارائه دهند و همین امر به کاهش آمار تصادف کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که اگر جعبه دنده ساختار منظم و بدون مشکلی داشته باشد، قطعاً عملکرد خودرو هم به مراتب قابل‌قبول‌تر خواهد بود. به این دلیل که تعویض دنده به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و در این میان، بهتر است بدانید که خرابی و استهلاک گیربکس‌های اتومات نسبت به دستی بسیار کمتر است و این یک مزیت فوق‌العاده به شمار می‌آید.

همچنین بخوانید:  خودرو دنده اتومات بهتر است یا دستی؟ | تفاوت‌ها، مزایا و معایب

حساسیت گیربکس اس ترونیک

سخن پایانی

گیربکس اتوماتیک به دلیل پیچیدگی هایی که به نسبت گیربکس دنده دستی دارد نیازمند رسیدگی و دقت بیشتری برای نگه داری می باشد. در مورد گیربکس اس ترونیک، عملکرد، مزایای استفاده و نحوه استفاده از آن با شما صحبت کرده‌ایم. برای تعمیر گیربکس و تعویض روغن و البته خرید لوازم گیربکس‌های اتومات می‌توانید از خدمات اینترنتی این سایت یعنی گیربکس سان به راحتی استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *