وبلاگ

معرفی مهمترین اجزای گیربکس اتوماتیک

معرفی مهمترین اجزای گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین اجزای خودرو محسوب می‌شود. این قطعه از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر یک وظیفه مهمی برعهده دارند. گیربکس دومین قطعه مهم در خودرو برای سیستم حرکتی است. گیربکس‌های اتوماتیک در خودرو نیازی به نیروی دست نداشته و از دنده یک به بالا به صورت خودکار عمل می‌کنند. عملکرد خودکار گیربکس اتوماتیک باعث شده که دارای قطعات مخصوصی باشد. برای آشنایی بیشتر با این قطعات با مجموعه گیربکس سان همراه شوید.

چرا از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود؟

در بسیاری از خودروهای قدیمی از گیربکس‌های دستی استفاده می‌شد. امروزه بیشتر خودروها دارای گیربکس اتوماتیک بوده تا روند حرکتی خودرو بهتر باشد. با وجود گیربکس اتوماتیک در خودرو دیگر نیازی به دسته دنده وجود ندارد. این حالت، کار بسیاری از رانندگان را راحت کرده تا بتوانند با خیال آسوده به رانندگی پرداخته و یکی از فعالیت‌های دشوار در رانندگی حذف شود. خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند کمتر دچار آسیب در این قسمت می‌شوند. خودروهای دارای گیربکس دستی ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شوند. برخی از افراد با تعویض دنده به صورت اشتباه مشکلات زیادی برای گیربکس به وجود می‌آورند که منجر به هزینه‌های زیادی نیز می‌شود.

قطعات مکانیکی و هیدرولیکی گیربکس اتوماتیک

برای ساخت و طراحی گیربکس‌های اتوماتیک از دو دسته قطعه استفاده می‌شود. این دو دسته شامل قطعات مکانیکی و هیدرولیکی می‌شوند. قطعات مکانیکی به راحتی کار خود را انجام می‌دهند، اما قطعات هیدرولیکی نیاز به روغن دارند. در گیربکس‌های اتوماتیک یا همان جعبه‌دنده‌های خودرو قطعاتی مانند مبدل گشتاور، پمپ روغن، چرخ‌دنده خورشیدی، پک کلاچ و… وجود دارند. هرکدام از این قطعات نیز شامل قطعات جزئی‌تری می‌شوند.

همچنین بخوانید:  چرا چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک روشن می شود؟

مبدل گشتاور

از آنجایی که گیربکس‌های اتوماتیک دارای کلاچ نیستند از قطعه‌ای جایگزین در آن‌ها استفاده می‌شود‌. این قطعه که مبدل گشتاور نام دارد توسط روغن منجر به تغییر حالت دنده خودرو می‌شود. اگر دنده‌های خودرو به راحتی تغییر نکنند، ممکن است مربوط به مبدل گشتاور باشد. از اجزای این قسمت می‌توان به پمپ، توربین و یک پره میانی اشاره کرد. این قطعات درون یک محفظه قرار دارند که توسط روغن آغشته شده‌اند.

معرفی مهمترین اجزای گیربکس اتوماتیک

خدمات گیربکس سان: تعمیر گیربکس اتوماتیک جک s5 

پمپ روغن

پمپ‌های روغن در گیربکس اتوماتیک مانند انواع پمپ‌ها در گیربکس دستی عمل می‌کنند. این پمپ وظیفه دارد روغن را از مخزن خود به نقاط مختلف گیربکس هدایت کرده و موجب عملکرد بهتر آن شود. پمپ روغن دارای عمر بالایی است و به راحتی دچار مشکل نمی‌شود.

مجموعه چرخ دنده خورشیدی

یکی دیگر از قطعات مهم گیربکس‌های اتوماتیک، مجموعه چرخ‌دنده خورشیدی آن‌هاست. در گیربکس‌های دستی از چندین دنده چندتایی تشکیل می‌شوند اما گیربکس اتوماتیک چنین نیست. در گیربکس‌های اتوماتیک از یک یا چند ست چرخ‌دنده برای ساخت استفاده می‌شود. در ست چرخ‌دنده خورشیدی اجزایی مانند خورشیدی، رینگی و تعدادی سیاره وجود دارند. زمانی که پک کلاچ قفل می‌شود، رینگی خورشیدی و سیاره‌ای می‌چرخند. در این حالت دو مبدل گشتاور به شافت خروجی منتقل می‌شود.

پک کلاچ در گیربکس‌های اتوماتیک

پک کلاچ از اجزای دیگر گیربکس اتوماتیک است که خود دارای چندین صفحه فشرده است. این قطعه به این صورت عمل می‌کند که باید به آن روغن برسد. پس از رسیدن روغن به پک کلاچ برخی از صفحات آن قفل می‌شود و دنده‌ها به صورت اتوماتیک تعویض می‌شوند. پک کلاچ شامل چندین کلاچ و دیسک کلاچ است. هر یک از این قطعات دارای دنده‌های داخلی و خارجی بوده و برای درگیرکردن شافت با قطعات طراحی و تولید می‌شوند. درگیری کلاچ‌ها منجر به درگیری شافت ورودی و ست سیاره‌ای می‌شود.

همچنین بخوانید:  خودرو دنده اتومات بهتر است یا دستی؟ | تفاوت‌ها، مزایا و معایب
معرفی مهمترین اجزای گیربکس اتوماتیک

محور خروجی در گیربکس اتوماتیک

پس از اینکه جعبه دنده وظیفه خود را در گیربکس ایفا کند نوبت به محور خروجی می‌رسد. در این حالت نیرو به میل لنگ منتقل شده و به توپی چرخ می‌رسد. محور خروجی وظیفه به حرکت درآوردن میل لنگ را برعهده دارد.

تسمه ترمز و مخزن روغن

تسمه ترمز هم یکی دیگر از قطعات مهم گیربکس صنعتی است که وظیفه نگه‌داشتن ست خورشیدی را برعهده دارد. مخزن روغن هم در گیربکس اتوماتیک حاوی مقداری روغن برای حرکت بهتر قطعات است. مخزن روغن دارای یک پمپ است تا در صورت نیاز روغن به اجزا پمپاژ شود. در اطراف این قطعه پیچ‌هایی وجود دارند که باید هرچند وقت یکبار موردبررسی قرار گیرند.

تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک

تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک کار هر کسی نیست. برای تعمیر قطعات این قسمت از خودرو باید از فردی کمک بگیرید که مهارت کافی در این زمینه داشته باشد. این روزها تعمیر قطعات خودرو نیاز به هزینه‌های زیادی دارد. قطعات جدید هم باید با قیمت‌های زیادی خریداری شوند؛ به همین علت باید برای تعمیر به شخصی مراجعه کنید تا هزینه‌های کمتری برایتان ایجاد شود.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخصصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد یکی از اجزای مهمی که در خودروها بکار می‌رود، گیربکس نام دارد. گیربکس به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم می‌شود. گیربکس‌های اتوماتیک شامل قطعاتی می‌شوند که هر یک وظیفه‌ای جداگانه برعهده داشته و مکمل هم هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره گیربکس‌های اتوماتیک و قطعات به کار رفته در آن‌ها به سایت گیربکس سان مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید:  بهترین روش‌های افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک
بازگشت به لیست

9 دیدگاه در “معرفی مهمترین اجزای گیربکس اتوماتیک

  1. مهدی گفت:

    من لیفان دارم دنده یه موقعا جا نمیره خودم احتمال میدم ایراد از خورشیدیش باشه هزینه تعمیر خورشیدی گیربکس لیفان چقدر میشه؟

    1. manager.f گفت:

      سلام لطفا برای راهنمایی بهتر با شماره های زیر در ارتباط باشید .
      09198596064
      09198565594
      واتس اپ : 09198596064

      1. مهدی گفت:

        ‌با سلام
        من لیفان ۸۲۰ دارم در حالت دنده جلو هنگامی که سرعت بسیار کم باشه یا توقف شده باشه لرزش داره ولی در هنگام حرکت یا پارک یا دنده عقب و خلاص هیچ لرزشی نداره علتش میتونه از گیربکس باشه؟

        1. admin گفت:

          سلام دوست عزیز
          باید ماشینتون بازدید بشه امکان خرابی دسته موتور یا توربین هست

  2. ebi گفت:

    شناخت اجزای گیربکس اتوماتیک کمک میکنه وقتی مشکلی برای ماشین پیش میاد سریع متوجه بشیم مشکل از کجاست ، مقاله مفیدی بود دستتون دردنکنه

    1. manager.f گفت:

      سلام ابی عزیز ممنون از نظرتون خوشحالم که راضی بودید.

  3. حسن گفت:

    سلام خسته نباشید .قیمت اجزای گیربکس اتوماتیک رو از کجا باید بدونیم که موقع تعمیر سرمون کلاه نزارن؟

    1. manager.p گفت:

      دوست عزیز نمیشه به طور دقیق قیمت اجزای گیربکس اتوماتیک را مشخص کرد زیرا این قیمت ها بستگی به مدل خودرو، سال ساخت، نوع قطعه و شرایط بازار و ارز داره. هر کدام از اجزای گیربکس همچون موتور، جعبه دنده ها و کلاچ ها دارای قیمت خاص خود هستند. برای مثال، قیمت گیربکس اتوماتیک یک خودروی اسپرت و لوکس می‌تواند بسیار بیشتر از قیمت گیربکس یک خودروی ساده باشه.
      در کل، جایگزینی و تعمیر اجزای گیربکس اتوماتیک می‌تواند هزینه بالایی داشته باشه، بنابراین بهتر است به تعمیرات منظم و نگهداری گیربکس اهمیت داده بشه تا نیاز به تعویض اضطراری اجزای آن کمتر باشه.

    2. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا از نمایندگی بپرسید قیمت های دقیق رو بهتون میگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *