وبلاگ

چرا گیربکس اتوماتیک در حالت پارک قفل می شود؟ + نحوه آزاد کردن قفل

چرا گیربکس اتوماتیک در حالت پارک قفل می شود؟

قفل گیربکس اتوماتیک در حالت پارک یکی از مشکلاتی است که رانندگان خودروهای دنده اتومات را درگیر خود می­کند. گیربکس­های اتوماتیک به دلیل ساختار پیچیده­تر ممکن است با مشکلات خاصی مواجه شوند. شاید برای بسیاری از افراد پیش آمده که خودروی خود را در حالت پارک قرار می­دهند و پس از آن حالت دنده خودرو از حالت پارک درنمی­آید. اگر در این هنگام فشار زیادی به دنده وارد کنید، ممکن است باعث شکستن یا از کار افتادن آن شوید.

سایت گیربکس سان در خدمت شماست تا شما را با نحوه حل مشکل قفل شدن گیربکس اتومات در حالت پارک آشنا کرده و دلایل آن را بیان کند. اگر برای خودروی دنده اتوماتیک خود با هر برندی، نیاز به قطعات خاصی داشتید، می­توانید به مجموعه گیربکس سان اعتماد کرده و قطعات مورد نیاز خود را سفارش دهید.

دلایل قفل گیربکس اتوماتیک در حالت پارک

قفل گیربکس اتوماتیک در حالت پارک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در زیر می­توانید عمده­ ترین دلایل بروز این اتفاق را مشاهده کنید:

فشار به دنده هنگام پارک خودرو در شیب

اگر در شیبی تند خودروی دنده اتوماتیک خود را پارک کنید، فشار زیادی روی دنده های خودرو وارد می­شود. این فشار را کاسه و دنده پارک متحمل می­شوند. به دلیل وجود همین فشار زیاد، توانایی خارج کردن از حالت پارک را نخواهید داشت. برای رفع کردن این مشکل باید از یک نفر کمک بگیرید تا کمی خودرو را به جلو یا عقب هل دهید. در این حالت می­توانید راحت ­تر حالت دنده را تغییر دهید. برای این­که در شیب این اتفاق رخ ندهد، باید ابتدا ترمز دستی را هنگام پارک کشیده و سپس دنده را در حالت پارک یا P قرار دهید.

همچنین بخوانید:  گیربکس dsg در کدام خودروها به کار می رود؟

وجود مشکل یا خرابی در قسمت تعویض دنده

همان­طور که از نامش مشخص است، این قطعه وظیفه عوض کردن دنده را به عهده دارد. در صورتی که این قطعه خراب شده یا بشکند، می­تواند مشکلات فراوانی از قبیل قفل شدن گیربکس را به وجود بیاورد.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخصصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

از کار افتادن اینترلاک شیفتر

سیستم اینترلاک بدین منظور در خودرو قرار داده می­شود که از ایجاد حالت معکوس یا درایو جلوگیری کند. اینترلاک این امکان را می­دهد که با فشار دادن پدال ترمز، شیفتر به حالت پارک وارد شود و برعکس. با رفتن سیستم اینترلاک به حالت دنده درگیر، این سیستم از کار افتاده و باعث قفل شدن گیربکس می­شود. قفل تعویض دنده نمی­گذارد تا قفل گیربکس اتفاق بیافتد.

برای استفاده از قفل تعویض دنده، کافیست کلید را به موقعیت جانبی چرخانده و شیفتر را به حالت خنثی قرار دهید. در صورتی که این روش جواب نداد، می­توانید پیچ گوشی، کلید یا شی تختی را وارد آن کنید و به صورت دستی این عمل را انجام دهید.

خراب شدن سوئیچ ترمز

اینترلاک شیفتر که از طریق فشار وارد کردن به پدال ترمز کار می­کند، این کار را به وسیله سوئیچ ترمز انجام می­دهد. اگر متوجه شدید که مشکل از اینترلاک شیفتر نبود، باید سوئیچ ترمز را بررسی کنید. سوئیچ ترمز یا فیوز ترمز به اینترلاک شیفتر وصل است. در صورتی که چراغ­های ترمز روشن نشوند، اینترلاک شیفتر نیز عمل نخواهد کرد.

همچنین بخوانید:  5 دلیل لرزش خودروی اتومات که باید بدانید

اگر پدال ترمز را فشار دادی و شخصی که پشت ماشین قرار دارد، روشن شدن چراغ ترمز را مشاهده نکرد، لازم است سوئیچ ترمز تعویض شود. شما می­توانید سوئیچ ترمز را از سایت فروشگاهی مطمئنی تهیه کرده و اقدام به تعویض این قطعه کنید. اگر با تعویض سوئیچ سیستم و اینترلاک شیفتر نیز مشکل شما حل نشد، کافیست با تیم پشتیبانی ما تصمیم بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نحوه آزاد کردن قفل گیربکس اتوماتیک در حالت پارک

با قفل گیربکس اتوماتیک در حالت پارک دست و پای خود را گم نکرده و آرامش خود را حفظ کنید. این مشکل به­ آسانی قابل حل است. پشت اهرم دنده خودروی خود را بررسی کنید. به احتمال زیاد دکمه های مشاهده خواهید کرد. با فشار دادن این کلید، مشکل شما حل خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از فشردن این کلید، باید موتور را روشن کرده و پس از فشردن کلید، دنده را در حالت N قرار دهید. حالا کافیست تا ترمز دستی را به حالت خلاص ببرید. کلیدی که گفتیم در خودروی پژو 206 روی کنسول میانی و کنار اهرم دنده قرار دارد.

حالت پارک دنده اتوماتیک
سخن پایانی

ما شما را با دلایل رخ دادن مشکل قفل گیربکس اتوماتیک در حالت پارک آشنا کردیم و نحوه حل مشکل را توضیح دادیم. این مشکل در خودروهای دنده اتوماتیک مشکلی عادی بوده و جای نگرانی نیست. یک مجموعه تخصصی در زمینه گیربکس ­های اتوماتیک به شما کمک می­ کند تا مشکلات مربوط به گیربکس خودروی اتوماتیک خود را به آسانی حل کنید و از رانندگی لذت ببرید.

همچنین بخوانید:  5 دلیل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک + راهکار رفع صدا

مجموعه تخصصی گیربکس سان از سال 1387 در زمینه گیربکس فعالیت خود را آغاز کرده و با کادری متخصص و باتجربه آماده است تا خدماتی کامل را به شما ارائه کند. این سایت شما را راهنمایی کرده و به سوالات شما پاسخ می دهد ؛ همچنین به عیب ­یابی سیستم گیربکس اتوماتیک خودروی شما کمک می­کند. انواع لوازم گیربکس را می­توانید از این سایت همراه با ضمانت نامه تهیه کنید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “چرا گیربکس اتوماتیک در حالت پارک قفل می شود؟ + نحوه آزاد کردن قفل

  1. رامین گفت:

    سلام و خسته نباشید. میخواستم ببینم بعد از قفل شدن دنده اتوماتیک جک j5 باید چیکار کنیم تا از حالت قفل دربیاد؟

    1. manager.p گفت:

      سلام دوست عزیز.
      برای رهایی از این مشکل باید توجه داشته باشید تمامی خودروهای اتومات به دکمه ای مجهز هستند که باعث آزاد شدن گیرکس اتومات خواهد شد . این دکمه معمولا در پشت اهرم دنده قرار گرفته است. البته در برخی خودروها نظیر پژو 206 اتومات این کلید بر روی کنسول میانی و در کنار اهرم دنده تعبیه شده است. به منظور استفاده از آن ابتدا موتور را روشن کنید. سپس این دکمه را بفشارید و اهرم دنده را به حالت N تغییر دهید سپس ترمز دستی را خلاص نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *