وبلاگ

5 دلیل لرزش خودروی اتومات که باید بدانید

لرزش خودروی اتوماتیک

لرزش ماشین ممکن است ناشی از لرزش موتور خودروی اتومات شما باشد زیرا لرزش بیش از حد موتور می تواند باعث به لرزه افتادن کل ماشین شود ، و همینطور این لرزش می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی تری برای قطعات مختلف موتور شود به همین دلیل لازم است با دانستن علت لرزش ماشین در حالت های مختلف و رفع آن  ، هرچه سریعتر جلوی جدی تر شدن مشکل خودروی خود را گرفته و از هزینه های گزاف جلوگیری کنید.

قدم اول برای شناسایی مشکل

برای این موضوع در ابتدا باید بررسی کنید که این لرزش بیشتر در چه مواقعی رخ میدهد و در چه مواقعی شدت بیشتری می گیرد و حتی چه وقت ممکنه لرزش خودروی اتومات شما قطع شود؟

  • لرزش خودرو در هنگام شروع به حرکت: لرزش خودرو در هنگام شروع به حرکت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله خرابی توربین گیربکس، نشتی روغن گیربکس یا خرابی دسته موتور باشد.
  • لرزش خودرو در هنگام تعویض دنده: لرزش خودرو در هنگام تعویض دنده می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله خرابی توربین گیربکس، نشتی روغن گیربکس یا خرابی بلبرینگ‌های چرخ یا محور باشد.
  • لرزش خودرو در هنگام سرعت بالا: لرزش خودرو در هنگام سرعت بالا می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله خرابی بلبرینگ‌های چرخ یا محور، خرابی سیستم تعلیق یا خرابی دسته موتور باشد.

 در این مقاله به صورت کامل دلایل و راه حل های لرزش خودروی اتومات را باهم بررسی خواهیم کرد و شما در پایان راه حل خود را خواهید یافت و باید هرچه سریعتر اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو و یا دیگر اجزای خراب خودرو بکنید.

لرزش خودروی اتومات

خدمات گیربکس سان: تعمیر گیربکس اتوماتیک جک s5 

شایع ترین دلایل لرزش خودروی اتومات

بطور کلی شایع ترین دلایل لرزش خودرو می تواند به علت مشکلات موجود در لاستیک ، چرخ ، ترمز ، فرمان ، خرابی و پارگی دسته گیربکس، سیستم تعلیق ، محور ، موتور یا گیربکس باشد .اما در به وجود آمدن این مشکل مسائل دیگری هم تاثیر دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

همچنین بخوانید:  بهترین روش‌های افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

1. خرابی در گیربکس اتومات

  • نبود روغن گیربکس یا روغن گیربکس نامناسب: روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری و خنک‌کاری قطعات گیربکس دارد. نبود روغن گیربکس یا روغن گیربکس نامناسب، می‌تواند باعث افزایش اصطکاک بین قطعات گیربکس و در نتیجه لرزش گیربکس شود.
  • خرابی بلبرینگ‌ها: بلبرینگ‌ها قطعاتی هستند که در گیربکس قرار دارند و وظیفه روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات را بر عهده دارند. خرابی بلبرینگ‌ها می‌تواند باعث لرزش گیربکس شود.
  • خرابی کلاچ‌ها: کلاچ‌ها قطعاتی هستند که در گیربکس قرار دارند و وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارند. خرابی کلاچ‌ها می‌تواند باعث لرزش گیربکس شود.
  • خرابی توربین گیربکس: توربین گیربکس قطعه‌ای است که در گیربکس قرار دارد و وظیفه انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. خرابی توربین گیربکس می‌تواند باعث لرزش گیربکس شود.
  • خرابی سنسورهای گیربکس: سنسورهای گیربکس قطعاتی هستند که در گیربکس قرار دارند و وظیفه کنترل عملکرد گیربکس را بر عهده دارند. خرابی سنسورهای گیربکس می‌تواند باعث لرزش گیربکس شود.

2. نقص در دسته موتورهای خودرو

یکی از دلایل لرزش خودرو در حالت ایستاده خرابی دسته موتورها می باشد دسته موتورها وظیفه فراهم کردن ثبات، تعادل و پایداری موتور خودرو را در ماشین های اتومات دارند؛ بنابراین در صورتی که دسته موتورها خراب یا شکسته شوند، شما لرزش را در خودرو احساس خواهید کرد. این مشکل اکثرا در مواقعی رخ می‌دهد که در حین خاموش کردن خودرو باشید.به این ترتیب اگر متوجه لرزش ماشین در زمان خاموش کردن آن شدید، ابتدا دسته موتورها را بررسی و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

همچنین بخوانید:  چرا گیربکس اتوماتیک در حالت پارک قفل می شود؟ + نحوه آزاد کردن قفل

تماس با متخصصین گیربکس سان:

گیربکس سان، همیشه در کنار شما تا مطمئن سفر کنید…

3. نشت روغن گیربکس

روغن گیربکس با کاهش انرژی اصطکاک در قسمت هایی از خودرو که در معرض اصطکاک شدید هستند، کارایی ماشین اتومات شما را را افزایش می‌دهند،اما درعین حال در صورت نشت به مکان‌های ناخواسته باعث ایجاد مشکل می شوند. اگر روغن به سمت پایین خودرو نشت کرده باشد، ممکن است با گیربکس تماس پیدا کرده و باعث شده باشد که دنده های گیربکس به خوبی یکدیگر را نگه ندارند. شما می توانید با بررسی قسمت پایینی خودرو این نشتی روغن را تشخیص و تعمیر کنید.

4. خراب بودن تسمه تایم

تسمه تایم همزمان شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را با حرکت پیستون ها تضمین می کند. وجود هرگونه مشکل در آن ، این کالیبراسیون دقیق را از بین برده و باعث لرزش موتور خودروی اتومات شما می شود. تسمه تایم هایی که شل یا آسیب دیده اند باعث می شوند قطعات کنترل شده توسط تسمه ها با سرعت ثابتی نچرخند و منجر به صداها و لرزش های عجیب و غریب از موتور ماشین شما می شود. تعویض تسمه تایم در صورت فرسوده شدن و خراب شدن ، این مشکل را برطرف می کند.

5. مشکل در سیستم تعلیق

بروز مشکلات در سیستم تعلیق خودروهای اتومات به 3 بخش تقسیم می شود:

  • خارج شدن سیستم تعلیق از ردیف

افتادن در چاله ها یا ضربه به این سیستم می تواند باعث خارج شدن سیستم تعلیق از ردیف شود که این موضوع می تواند یکی از علائم لرزش خودرو در سرعت های مختلف باشد.

  • شل بودن اجزا
همچنین بخوانید:  تقه زدن گیربکس اتوماتیک چه زمانی اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟

اگر بالا رفتن سرعت باعث لرزش خودروی اتومات شما می شود ، این احتمال وجود دارد که لرزش ناشی از شل بودن اجزای تعلیق یا یاتاقان ها باشد. علاوه بر این اگر در صورت برخورد با دست انداز و چاله ها ، لرزش زیاد شد و تا زمانی که ماشین را متوقف نکردید ادامه داشت. مطمئناً باید بررسی کنید که همه اجزای سیستم تعلیق شما به درستی وصل شده باشند.

  • فرسوده بودن اجزا

اجزایی مانند اتصالات و دسته های کنترل کننده بازو در صورت فرسوده شدن ، می توانند در سرعت های بالا و در حتی هنگام ترمز باعث ایجاد لرزش شوند.

سخن پایانی

در کل لرزش ماشین به موارد زیادی ممکن است مربوط باشد. در این مقاله 5 علت رایج لرزش ماشین اتومات را توضیح دادیم و گفتیم در هر حالت برای رفع آن چه اقداماتی باید انجام دهید. اکنون شما بهتر می توانید تشخیص دهید علت لرزش ماشینتان چیست.

اگر سوال یا تجربه‌ای در این باره دارید، آن را در بخش نظرات با ما و سایرین در میان بگذارید،کارشناسان گیربکس سان در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

بازگشت به لیست

21 دیدگاه در “5 دلیل لرزش خودروی اتومات که باید بدانید

  1. sina گفت:

    سلام خسته نباشید من بیشتر لرزش ماشین رو در فرمون و چرخ ها احساس میکنم این لرزش ربطی به گیربکس ماشینم داره؟

    1. manager.f گفت:

      سلام ممنونم
      اون لرزش ممکنه از سیستم تعلیق ماشین هم باشه شاید توی چاله ای افتاده باشید یا ضربه ای به جلوبندی یا سیستم تعلیق وارد شده باشه

      1. سعید گفت:

        سلام ماشین من جک جی5 اتوماته زمانی که در حالت ایستاده ماشین رو تو حالت dیاrقرار میدم لرزش اتاق دارم البته یکی از دسته موتور ها رو هم عوض کردم درست نشد ی کم که گاز میدی لرزش قطع میشه ولی پشت ترافیک یا چراغ قرمز واقعا رو اعصابه لطف کنید راهنمایی کنید

        1. admin گفت:

          سلام دوست عزیز
          دسته موتور و توربین باید چک بشه

  2. masood گفت:

    علت لرزش گیربکس اتومات در حالت درجا بیشتر دلیلش همون خرابیه دسته موتوراس

    1. manager.f گفت:

      سلام مسعود عزیز بله یکی از رایج ترین علت هاش همینه

    2. محسن گفت:

      هنگام تعویض دنده پدال گاز زیر پا لرزش حس میکنم توو جک اس 5علت از چیه ممنون از شما

      1. manager.p گفت:

        بازدید دسته موتور پیشنهاد می شود.

  3. عليرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    برلیانس 330 اتومات دارم
    در جاده وقتی به سمت راست میپیچم با سرعت حدودا 50 به بالا صدای ضربه های پشت سره هم از جلوی ماشین میاد به نظر شما احتمال داره از خرابی گیربکس یا دسته گیربکس باشه؟

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز متاسفانه اینطوری نمیشه به صورت دقیق پاسخ داد و باید گیربکس ماشین باز بشه و تست بشه

  4. N.n گفت:

    سلام ماشین من بیشتر در سربالایی دچار لرزش شدید میشه علت چب میتونه باشه

    1. admin گفت:

      سلام نوع ماشین ، مقدار کارکرد و مدل رو بفرمایید . این ایراد از توربین یا داخل گیربکس می باشد.

  5. حسین گفت:

    سلام من لیفانx50 دارم وقتی حرکت میکنم به شدت ماشین میلزه بیشتراز ۶۰ .۷۰ تا نمیشه رفت!

  6. احمد گفت:

    سلام اساتید خسته نباشید ماشین وقتی دنده درگیر هست ترمز میگیرم لرزش میگیره ولی وقتی خلاص میکنم لرزش تمام میشه علت چی میتونن باشه ممنون

    1. manager.p گفت:

      بازدید دسته موتورها پیشنهاد میشه

  7. محمد گفت:

    سلام من دنا پلاس توربودارم مدل ۴۰۱. زمانی که میخام سرعت بگیرم وهرجایی که نیاز به زور بیشتری داره اتاق ماشین یه مقدار احساس میکنم که لرزش داره ماشین ۲۵هزار تا کار کرده و یکی دو بار هم توی دست انداز افتادم مشکل از چی میتونن باشه که زود تر پیگیر باشم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

    1. manager.p گفت:

      احتمال خرابی دسته موتور راست زیاد است.

  8. محمد گفت:

    سلام. خسته نباشید. من به تازگی جک اس ۵ خریدم. خودرو بعضی مواقع در خالت ایستاده لرزه اتاق داره. چند باری هم در جاده چراغ چکش روشن شد و قدرتش ضعیف شد. و گاز نمیخورد. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. manager.p گفت:

      بازدید شمع و وایر شمع توصیه می شود.

  9. محمد گفت:

    سلام من جک S۵ دارم بعد از دو سه روز که روشن میکنم تا ۲۰ یا ۳۰ ثانیه لرزش داره گاز میدم یا تا یک دقیقه کار میکنه لرزش از بین میره لطف میکنید راهنمایی کنید آیا طبیعی هست یا مشکلی داره البته هوا سرد شده این اتفاق می‌افتد با تشکر

    1. manager.p گفت:

      با توجه به کیفیت پایین بنزین این مورد ناشی از احتراق ناقص در خودرو می باشد که طبیعی است و برای جلوگیری از این مساله از بهبود دهنده (اکتان) با کیفیت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *