وبلاگ

گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه کار می کند؟

نحوه کار گیربکس اتوماتیک

بر خلاف سیستم گیربکس دستی، عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو به شکل خودکار و گشتاور مناسب آن متناسب با شرایط مختلف و بدون دخالت راننده اتفاق می‌افتد. به‌منظور انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل و چرخ‌ها در خودرو، نیاز به گیربکس احساس می‌شود. گیربکس کار تنظیم میزان قدرت و سرعت را متناسب با شرایط جاده و همچنین درخواست راننده انجام می‌دهد.

تغییرات ایجاد شده در سرعت و قدرت از طریق تغییر نسبت گشتاور خروجی از موتور رخ می‌دهد. تنظیم مقدار گشتاور در سیستم‌های گیربکس دستی به وسیله راننده و با استفاده از دسته دنده صورت می‌گیرد. در حالیکه این فرآیند در گیربکس اتوماتیک متفاوت بوده و تنها با یکبار قرار داده شدن دسته دنده در حالت رانندگی توسط راننده، خودرو حرکت کرده و گیربکس به‌صورت اتوماتیک گشتاور مناسب را بر می‌گزیند.

به‌طور کلی نقش سیستم‌های انتقال قدرت در بهبود کارايی و همچنین افزايش راندمان وسايل نقلیه حیاتی است. به همین دلیل تلاش‌هایی در راستای طراحی سیستم‌های پربازده در عین مصرف سوخت کم، از سوی محققین صورت گرفته‌است. مزایای جذابی در عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو وجود دارد که رضایت دارندگان خودرو را به خوبی جلب کرده‌است.

این سیستم‌ها مشکلات مختلفی که نوع دستی به آنها دچار است را برطرف ساخته‌اند. مشکلاتی مانند ایجاد شوک هنگام تعويض دنده، تغییر ناگهانی دور موتور، پیچیدگی، هزینه بالای ساخت و نگهداری در سیستم‌های اتوماتیک مشاهده نمی‌شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع گیربکس‌ها می‌توان به کاهش مصرف سوخت و افزايش عمر موتور اشاره کرد.

انواع گیربکس اتوماتیک و شیوه عملکرد آن‌ ها

انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک وجود دارد. نوع گیربکس ممکن است بر نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو تاثیرگذار باشد. مهم‌ترین انواع گیربکس اتوماتیک خودرو به شرح زیر است:

گیربکس سیاره‌ای AT

استفاده از این سیستم در اکثر خودروهای جدید مشاهده می‌شود. این سیستم برخلاف گیربکس دستی برای تغییر دنده از کلاچ استفاده نمی‌کند. به‌منظور تغییر دنده در گیربکس سیاره‌ای از سیستم کوپلینگ سیال یا مبدل گشتاور بهره‌گیری می‌شود. این سیستم‌ متصل به ECU خودرو بوده و تغییر دنده دقیق و به‌موقع را ممکن می‌سازد.

همچنین بخوانید:  گیربکس CVT چیست؟ | طول عمر + معایب و مزایا
گیربکس اتوماتیک CVT
گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس CVT

کار انتقال قدرت در این نوع گیربکس با کمک یک تسمه فولادی میان دو قرقره صورت می‌گیرد. معنای CVT تغییرات پیوسته انتقال قدرت است. عامل افزایش راندمان مکانیکی این نوع گیربکس از لحاظ طرح و مکانیزم، پیشرفت تکنولوژی در ساختار متالورژی قطعات و روش‌های تولید است. اعمال راندمان بهینه در شرایط مختلف رانندگی توسط موتور و گیربکس که عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو را منحصر‌به‌فرد می‌سازد، به‌عنوان شاخصه اصلی این نوع گیربکس‌ها در میان سایر انواع گیربکس شناخته می‌شود.

گیربکس AMT

این گیربکس‌ مثل همان گیربکس‌های معمولی هستند که با نصب عملگرهای الکترومکانیکی روی آنها، عمل تعویض دنده و کلاچ‌گیری به صورت خودکار انجام می‌گیرد. مزیت این نوع گیربکس‌ها، ساده‌تر بودن ساختار آنها و مقرون به صرفه بودن در مقایسه با دیگر انواع گیربکس اتوماتیک است همچنین به دلیل مشترک بودن اکثر قطعات آن با گیربکس‌های دستی هزینه تعمیر کمتری نیز نسبت به بقیه گیربکس‌های اتوماتیک دارند.

گیربکس اتوماتیک CVT
گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس DCT

این نوع ترکیبی از گیربکس اتوماتیک و دستی است. در گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ تورک کانورتور یا مبدل گشتاور وجود ندارد. شما برای تعویض دنده از دو شفت مجزا استفاده می‌کنید، یکی برای دنده‌های زوج و دیگری برای دنده‌های فرد، هر کدام از شفت‌ها دارای کلاچ مجزا هستند. در این مدل گیربکس اتوماتیک راننده می‌تواند در کسری از ثانیه به یک درجه بالاتر یا پایین‌تر برود؛ اما از معایب گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچ، می‌توان به این مورد اشاره کرد که کلاچ‌ها سر و صدای زیاد ایجاد می‌کنند.

مبدل گشتاور (به انگلیسی: Torque converter) یک گونه کوپلینگ هیدرولیکی است که قدرت چرخش را از یک موتور، مانند یک موتور درون‌سوز، به یک بار متحرک چرخان منتقل می‌کند. در یک وسیله نقلیه با جعبه‌دنده خودکار، مبدل گشتاور منبع تغذیه را به بار متصل می‌کند.

به نقل از ویکی‌پدیا

اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار مشکل شده است یا نیاز به تعمیر دارد، با تیم حرفه ای مجموعه ما در تماس باشید.

تماس با متخخصین گیربکس سان:

نحوه پیشگیری از ایجاد اختلال در عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو

برای اینکه انجام صحیح وظایف تمام بخش‌های خودرو تضمین شود، لازم است کاربران به موضوع استفاده صحیح و اصولی دقت داشته‌باشند. در صورتی که رعایت شرایط استفاده مورد توجه قرار نگیرد و استفاده اصولی در نظر گرفته نشود، عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو با اختلال مواجه شده و کارایی سیستم به مرور زمان از دست خواهد رفت.

همچنین باید از تعویض حالت گیربکس(P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. چرا که عمل مکانیکی تعویض حالت‌های مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت می‌گیرد. این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک عمل تعویض حالت دنده را میسر می‌سازند. درصورتی که همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بی شک این مکانیسم از خودرو شما بیشتر عمر خواهد کرد.

جهت افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک لازم است اصول و شرایط استفاده رعایت شود؛ زیرا هر‌گونه بی توجهی به اصول مذکور، آسیب به گیربکس را به دنبال داشته و در نهایت شما را ملزم به پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیرات می‌سازد. همانطور که می‌دانید پیشگیری بهتر و همچنین ارزان‌تر از درمان است؛ بنابراین می‌توانید با رعایت نکات استفاده اصولی از گیربکس و سایر بخش‌های خودرو، از خرابی گیربکس اتوماتیک پیشگیری نموده و متحمل هزینه‌های فراوان نشوید.

اجزای گیربکس اتوماتیک

مزایای موجود در عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو

گیربکس اتوماتیک خودرو دارای مزایای متعددی است که سبب جلب رضایت کاربران می‌شوند. در این بخش به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • از مزایای مهم گیربکس اتوماتیک، استفاده راحت آن در ترافیک سنگین است. اتومبیل‌های دستی کار بیشتری برای شروع، توقف یا سرعت بیشتر می‌گیرند. یکی از عوامل خسته کننده در ترافیک سنگین، همین شروع و توقف وسیله نقلیه است. با این حال تنها با فشار دادن یک پدال امکان روشن کردن یا توقف در ماشین‌های اتوماتیک وجود دارد.
  • تغییر گیربکس اتوماتیک سریع و روان است. بنابراین رانندگان نیاز به انجام کار دیگری برای تعویض گیربکس اتوماتیک ندارند‌. این امر در گیربکس‌های اتوماتیک به‌صورت خودکار انجام می‌شود. راننده و سرنشینان خودرو اتومات هنگام تغییر مکان در سیستم انتقال قدرت در یک گیربکس اتوماتیک، این تغییر را احساس نمی‌کنند.
  • کاربران نحوه رانندگی را با گیربکس اتوماتیک به راحتی یاد می‌گیرند. رانندگی با وسیله نقلیه دستی به مراتب سخت‌تر بوده و به تمرین بیشتری نسبت به رانندگی با اتوماتیک نیاز دارد. هنگام کار با ماشین دستی، اندام بیشتری از کاربر درگیر می‌شود. علاوه‌بر این زمان کمتری برای تسلط بر رانندگی در اتومبیل‌های اتوماتیک نیاز است.
  • خطرات توقف با گیربکس اتوماتیک کاهش می‌یابد. توقف کمتری در ماشین‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک رخ می‌دهد، با این حال در صورت وجود مشکل از نظر تعمیر گیربکس اتوماتیک، خطرات توقف افزایش می‌یابد.
همچنین بخوانید:  بهترین روش تعویض روغن گیربکس اتومات کدام است؟
نمایی از گیربکس اتوماتیک
سخن پایانی

عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو بر خلاف نوع دستی، به شکل خودکار بوده و گشتاور مناسب آن متناسب با شرایط مختلف و بدون دخالت راننده انجام می‌گیرد. گیربکس‌های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها شامل گیربکس سیاره‌ای AT و گیربکس CVT می‌شود‌.

استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک باید اصولی باشد تا از بروز اختلال و آسیب در این سیستم‌ها پیشگیری شود. در صورت عدم رعایت استفاده اصولی از گیربکس‌های اتوماتیک، متحمل هزینه‌های گزاف تعمیرات خواهید شد.

عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو از مزایای مختلفی برخوردار است که پیش از این به آن پرداختیم‌. این مزایا توانسته‌اند رضایت دارندگان خودروهای اتوماتیک را تا حد زیادی جلب کنند.

در این مقاله اطلاعات جامعی در رابطه با گیربکس اتوماتیک و انواع آن، نحوه پیشگیری از آسیب‌ها و مزایای این سیستم ارائه شد. امیدوارم مطالب ارائه شده توسط وبسایت Gearboxsun ابهامات شما در رابطه با گیربکس‌ اتوماتیک خودرو را رفع کرده و به شناخت بیشتری در این زمینه رسیده باشید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه کار می کند؟

  1. مراد آقاخانی گفت:

    برای کارکرد بهتر گیربکس اتوماتیک از روغن زرد استفاده کنیم یا قرمز؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      ویسکوزیته روغن زرد بالاتر است و در واقع روغن زرد کیفیت بالاتری دارد، روغن گیربکس زرد، تحمل بیشتری در مقابل دما دارد و مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *